باید از فعالان بخش خصوصی به عنوان افسران خط مقدم تحریم در شرایط کرونا حمایت کرد

به گزارش هیو بلاگ، نشست اسحاق جهانگیری با وزیر، معاونان و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت شب گذشته برگزار گردید و معاون اول رییس جمهور در این نشست تاکید داشت: بدون کمترین تردید باید از بخش خصوصی و فعالان فراوری و تجارت و فعالان صادرات و واردات کشور به عنوان افسران خط مقدم تحریم و شرایط کرونایی حمایت کرد.

باید از فعالان بخش خصوصی به عنوان افسران خط مقدم تحریم در شرایط کرونا حمایت کرد

معاون اول رئیس جمهور همچنین گفت: سال جاری به صادرات غیرنفتی بیشتر از هر زمانی احتیاج داریم و اولویت اصلی دولت نیز توجه به صادرات غیرنفتی است.

او با بیان اینکه تکیه اصلی ما به صادرات غیرنفتی است، اضافه نمود: باید صادرات غیرنفتی به عنوان موضوع جدی و مشخص نماینده در دستور کار قرار گیرد و اگرچه محدودیت های بودجه ای داریم، اما حمایت های دولت در این باره انجام خواهد شد.

جهانگیری همچنین اظهار داشت: هدف اصلی ما صادرات به کشورهای همسایه است و همان طور که در برنامه ریزی وزارت صنعت آمده، باید تا سال 1400، صادرات 48 میلیارد دلاری به 15 کشور همسایه انجام گردد.

نکات کلیدی صحبت های اسحاق جهانگیری در این نشست به توضیح زیر است:

  • در دوران رکود پس از کرونا باید این آمادگی را داشته باشیم که اگر کاهشی در صادرات محصولات پتروشیمی و فلزات ما رخ داد، با انجام کار بیشتر در صادرات غیرنفتی، کاستی ها را جبران و منابع ارزی مورد احتیاج را تأمین کنیم.
  • در کنار آسیب هایی که کرونا داشت اتفاقات مهمی هم افتاد که دو اتفاق در حیطه اختیارات وزارت صمت است یکی تأمین احتیاجها و کالاهای مردم بود
  • فراوری روزانه ماسک از 200 هزار عدد در اوایل اسفند به چهار میلیون در این هفته رسیده یعنی کار بسیار بزرگی صورت گرفته است. این توفیق در حوزه تأمین اقلام و تجهیزات مورد احتیاج کادر درمانی نیز که سرمایه اصلی ما در مبارزه با کرونا هستند صورت گرفته است.
  • باید جامعه و اقتصاد را در مقابله با کرونا تاب آورتر کنیم ؛ یکی از اولویت ها و ضرورت ها در مقابله با کرونا رسیدگی فوری به جاهایی است که در آن آسیب پذیری بیشتر است به طور نمونه اقشاری که بیشترین آسیب را از کرونا می بینند باید اولویت داشته باشند یعنی از اقشار ضعیف، روزمزدها و طبقات ضعیف که در سیاست های محدودیت زای کرونا بیشترین آسیب را می بینند باید با سیاست های جبرانی حمایت کرد.
  • اینکه فکر کنیم کرونا یک ماه دیگر تمام می گردد معلوم نیست از این رو علاوه بر سلامت مردم باید ببینیم بخش های فراوریی و مالی کشور چگونه در این شرایط می توانند به فراوری ادامه دهند.
  • باید روش هایی را برای اقتصاد، فراوری و بازرگانی کشور طراحی کنیم که با شرایط کرونا انطباق داشته باشد که در این بین باید از دیدگاه صاحب نظران و دانشگاهیان استفاده کنیم ضمن اینکه می توان از نوآوری جوانان که این روزها خیلی جاها به ما یاری نموده استفاده کرد، در کنار آن می توان از بخش خصوصی که بار سنگینی در این باره به دوش می کشد یاری خواست.
  • بدون کمترین تردید باید از بخش خصوصی و فعالان فراوری و تجارت و فعالان صادرات و واردات کشور به عنوان افسران خط مقدم تحریم و شرایط کرونایی حمایت کرد.
  • باید با اولویت به اقتصاد مقاومتی که اقتصاد ما را در برابر تکانه ها مقاوم می نماید ترتیبی اتخاذ کنیم که از این رکود کمترین آسیب را ببینیم، اقتصاد ما در قبال تحریم ها خوب مقاومت کرد اگرچه آسیب دید، اما از هم نپاشید و روی پای خود ایستاد حتی در سال 98 رشد مالی مثبت و تورم کاهنده شد که به طور مصداقی صنعت رشد هفت درصدی، کشاورزی رشد هشت و چهار دهم درصدی و کل اقتصاد بدون نفت رشد سه و سه دهم درصدی داشت این یعنی اقتصاد کشور از جای خود برخاسته است که جای تقدیر دارد.
  • نفت که در همین دوران مسئولیت ما تا بشکه ای 100 و 110 دلار به فروش می رفت اکنون به حدود بشکه ای 17 دلار رسیده و حتی توافق اوپک پلاس برای کاهش ده میلیون بشکه ای فراوری روزانه نفت نیز نتوانسته این فرایند را تغییر دهد. این شرایط رکود روی قیمت های فلزات، پتروشیمی و صادرات غیرنفتی تأثیر می گذارد بنابراین باید در این بین به صادرات غیرنفتی بهای بیشتری داد همان طور که در سال 98 با وجود تحریم ها 135 میلیون تن کالا با ارزش بیش از 41 میلیارد دلار صادر شد.
  • ما در جاهایی که به واردات احتیاج داریم باید تسهیل لازم صورت گیرد و از وارد نمایندگان با اعتبار استفاده کنیم.
  • یکی از مواردی که باید مد نظر ما قرار گیرد این است که در شرایط رکود ممکن است با دمپینگ کالا در کشور روبرو شویم و کشورهایی نیز کالاهای خود را با قیمت های پایین تر روانه دیگر کشورها نمایند بنابراین این موضوعات را باید با حساسیت دنبال کنیم.
  • حفاظت از واحدهای کوچک و متوسط که 95 درصد واحدهای فراوریی کشور را تشکیل می دهند بسیار مهم است.
  • وزارت صنعت باید توجه کند تسهیلات 50 هزار میلیارد تومانی را که دولت با نرخ 12 درصد تزریق نموده به واحدهایی برسد که شرط حفظ اشتغال را رعایت نموده باشند.
  • باید بدانیم که بانک مرکزی مسئول تأمین ارز است بنابراین حتی یک دلار را هر کسی گرفته باشد و کالا وارد ننموده باشد خیانت ملی مرتکب شده و باید در دستگاه قضایی محاکمه گردد.
  • برای حفاظت از مردم در تأمین کالاهای اساسی، ارز 4200 تومانی اختصاص می دهیم که فقط برای چند رقم کالاست بعضی می گویند روش های دیگری هم وجود دارد که باید بگوییم آن روش ها به این سادگی نیست .
  • عملکرد ما در اقتصاد گویای این است که به دنبال این هستیم تا محدودیت ها و دخالت ها را به حداقل برسانیم.
منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 3211

به "باید از فعالان بخش خصوصی به عنوان افسران خط مقدم تحریم در شرایط کرونا حمایت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید از فعالان بخش خصوصی به عنوان افسران خط مقدم تحریم در شرایط کرونا حمایت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید