ایران خودرو به سایپا موتور می دهد

به گزارش هیو بلاگ، وزارت صنعت، معدن و تجارت از ایران خودرو خواسته است تا موتور در اختیار سایپا قرار دهد اینگونه مشکل موتور شاهین حل می شود .

ایران خودرو به سایپا موتور می دهد

خبرنگاران - امین آزاد: یک منبع آگاه به خبرنگاران گفت در پی فشار وزارت صنعت معدن و تجارت، ایران خودرو حاضر به دادن موتور به سایپا شده است. اینگونه شاید مشکل موتور شاهین حل شود.

شرکت سایپا هم اکنون با بحران نداشتن موتور مناسب روبرو است و موتور شاهین همچنان نسخه توربو شده موتور تیبا است این موتور دارای تکنولوژی قدیمی هشت سوپاپ است.

ایران خودرو اما دارای موتور مدرن تر EF7 است . این شرکت برنامه توسعه موتورهای نو با تکنولوژی پاشش مستقیم سوخت را هم در برنامه دارد.

البته گزینه دیگر برای سایپا تامین موتور از شرکت تیوان زیر مجموعه بهمن است .

برخی مدیران در وزارت صنعت ، معدن و تجارت بر این عقیده هستند که مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو می تواند علاوه بر ایران خودرو به سایپا هم خدمات دهد این در حالی است که سایپا فاقد مرکز طراحی موتور بطور مجزا است و عملکرد مگاموتور هم در زمینه تحقیقات و طراحی چندان مطلوب نیست.

موتورهای نو

گفتنی است ایران خودرو در پی توسعه موتور سه سیلندر است پیشرانه IK3 به صورت سه سیلندر و با دو حجم 1.5 لیتر و 1.2 لیتر برای محصولات ایران خودرو طراحی شده است. این محصولات بین 100 تا 160 ساب بخار قدرت دارند.

بنا بر اعلام شرکت ایران خودرو: با توجه به معضل فزاینده آلودگی هوا در سال های اخیر، توسعه یک قوای محرکه کم مصرف پرتوان در برنامه راه ایران خودرو قرار گرفت.

کوچک سازی قواهای محرکه و استفاده از فناوری بالاتر، در رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده کمک کننده هستند.بر اساس گزارش خبرنگاران موتورهای در دست طراحی شامل مدل موتور KP5، موتور KG5، موتور KP2 و موتور KG2 است.

موتورهای KP5 و KG5 نسخه های 1.5 لیتری سه سیلندر خانواده IK3 هستند و با سامانه تنفس طبیعی فعالیت می کنند.

KG5 نسخه پایه گازسوز این پیشرانه است و نسخه KP5 هم نمونه بنزینی این پیشرانه 1.5 لیتری و سه سیلندر است.

پیشرانه های KP2 و KG2 هم نسخه های 1.2 لیتری توربو و سه سیلندر سری IK3 هستند که از طریق ایپکو، مرکز تحقیقات و مهندسی موتورهای ایران خودرو، طراحی شده اند.

این پیشرانه ها هم مجهز به توربو شارژ و سیستم تزریق سوخت مستقیم هستند.

منبع: بیت ران
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 9471

به "ایران خودرو به سایپا موتور می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران خودرو به سایپا موتور می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید