افزایش برآورد ها درباره ولیعهد بالقوه کویت

به گزارش هیو بلاگ، با وجود سوگند خوردن شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح به عنوان امیر جدید کویت، سؤالاتی درباره عضو آینده خاندان سلطنتی که قرار است ولیعهد گردد، مطرح شده است.

افزایش برآورد ها درباره ولیعهد بالقوه کویت

به نقل از خبرگزاری آناتولی، امیر جدید کویت جایگزین شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح شد که در سن 91 سالگی و زمانی که در آمریکا تحت معالجه بود، درگذشت.

مطابق اصل چهار قانون اساسی کویت، امیر جدید 83 ساله این کشور یک سال وقت دارد تا ولیعهدش را انتخاب کند.

اگر امیر کویت، چنان که در بند قانون قید شده، کسی را به عنوان ولیعهد جدید معرفی نکند، سه شخصیت از خانواده سلطنتی را توصیه و آن ها را به مجلس ملی پیشنهاد می نماید تا این مجلس یکی را به عنوان ولیعهد برگزیند.

مشعل الصباح

شیخ مشعل الاحمد الصباح، 80 ساله، برادر ناتنی امیر جدید کویت، محتمل ترین چهره برای بدل شدن به ولیعهد جدید است.

وی به مدت 17 سال معاون رئیس گارد ملی با درجه وزیر بوده است- او در حال حاضر اداره گارد ملی را به خاطر شرایط سلامتی رئیس آن، شیخ سالم العلی الصباح که رئیس خانواده الصباح نیز هست، بر عهده دارد.

وی با شخصیت سخت گیرش شناخته شده و محتمل ترین چهره برای این صندلی در نظر گرفته می گردد، گرچه سال ها از دایره های سیاسی این کشور دور بوده است.

مشعل الاحمد الصباح، امیر فقید کویت را در جریان تمام سفرهای درمانی اش، از جمله سفر اخیرش به آمریکا، همراهی می کرد.

او هفتمین پسر شیخ احمد الجابر المبارک الصباح است که از 1921 تا 1951 بر کویت حکومت می کرد؛ و برادر نانتی شیخ جابر است که به مدت 28 سال بر کویت فرمانروایی می کرد.

محمد الصباح

دومین چهره محتمل برای ولیعهدی کویت، محمد الصباح السالم الصباح، 64 ساله و نامزد شاخه السوالم است؛ شاخه ای که بر خلاف شاخه الاحمد- از زمان استقلال این کشور در سال 1962 و قبل از آنکه امیر فقید با گماشتن شیخ نواف از شاخه الاحمد به عنوان ولیعهد دست به سنت شکنی بزند- حکومت در میان آن در گردش بود.

محمد الصباح چهارمین پسر شیخ صباح السالم الصباح، دوازدهمین امیر کویت است که از سال 1965 تا 1977 بر این کشور حکومت می کرد.

وی دارای صندلی هایی از جمله معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجی بود و از هر دو سمت در سال 2011 کناره گیری کرد.

او همچنین یک فرد دانشگاهی و دارای درجه دکتری در ریاضیات است و با نیک نامی و مبارزه با فساد شناخته می گردد. شاخه خانواده السوالم امیدوار است به وسیله او به خانه حاکم کویت برگردد اما شانس او از شیخ مشعل کمتر است.

ناصر الصباح

شیخ ناصر محمد احمد الجابر الصباح، 72 ساله، پسر امیر فقید است. وی بعد از دو چهره نخست، در صندلی سوم قرار می گیرد، چرا که صندلی معاون اول نخست وزیر و وزیر دفاع را در آخرین دولت جابر مبارک الصباح بر عهده داشت.

وی همچنین از پذیرش عمومی گسترده برخوردار است، زیرا نخستین مبارز فساد در کویت به شمار می آید و عظیم ترین پرونده خود را با آنچه تحت عنوان صندوق ارتش شناخته می گردد، مطرح نمود؛ پرونده ای که باعث سرنگونی شیخ جابر مبارک الصباح، نخست وزیر سابق و خالد جراح الصباح، وزیر کشور سابق شد.

اما شرایط سلامتی شیخ ناصر الصباح ممکن است شانش او را برای صندلی ولیعهد نسبتاً کمتر نموده باشد، چرا که او از یک تومور ریه رنج می برد که دو سال پیش به طور موفقیت آمیز، به وسیله عمل جراحی در آلمان برداشته شد.

وی همچنین ماه گذشته از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا لژیون افتخار را به نمایندگی از پدر بیمارش دریافت کرد؛ اقدامی که از دید ناظران بیانگر شانس او برای بر عهده دریافت صندلی ولیعهدی بود.

ترامپ لژیون افتخار با درجه فرمانده کل قوا را به امیر سابق کویت بابت نقش واسطه گر او در حل درگیری ها و غلبه بر تفرقه ها در خاورمیانه اعطا کرد.

بر اساس برآورد های کنونی، نامزدهای سابق خوش شانس ترین ها هستند اما این شانس چهره های دیگر از جمله شیخ ناصر المحمد الصباح، نخست وزیر سابق را که 9 سال پیش بعد از استعفا از سمت خود به دنبال افزایش مخالفت ها علیه او، از دایره سیاسی کنار رفت، از بین نمی برد.

ناصر المحمد، 79 ساله، پسر دوم شیخ محمد الاحمد الجابر الصباح و برادرزاده امیر فقید است.

شیخ احمد الفهد الصباح نیز دارای نفوذ فوق العاده ای در ورزش و بلندپرواز برای رسیدن به قدرت است. او در صحنه غایب نیست اما شانس او در شرایط کنونی پایین تر است.

الفهد، 57 ساله دارای صندلی های سیاسی و ورزشی بسیاری در داخل و خارج کویت بود و از جمله سمت های معاونت نخست وزیر برای امور مالی، وزیر دولت در امور مسکن و وزیر دولت در امور توسعه را بر عهده داشت.

وی همچنین سمت های وزیر اطلاعات، وزیر انرژی، ریاست فدراسیون فوتبال و ریاست کمیته بین المللی المپیک را بر عهده داشته، در حالی که در حال حاضر نیز رئیس شورای المپیک آسیا و رئیس اتحادیه کمیته های ملی المپیک است. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 16 آبان 1399 بروزرسانی: 16 آبان 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 5520

به "افزایش برآورد ها درباره ولیعهد بالقوه کویت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش برآورد ها درباره ولیعهد بالقوه کویت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید