افزایش ظرفیت پزشکی، به نفع مردم یا به ضرر مردم

به گزارش هیو بلاگ، بخش زیادی از هزینه های درمان مربوط به خدمات پاراکلینیک، دارو ها و خدمات بستری است. این ها با افزایش ظرفیت پزشکی نه تنها تغییر نمی نماید، بلکه به علت افزایش تقاضای القایی هزینه های این بخش ها افزایش پیدا می نماید.

افزایش ظرفیت پزشکی، به نفع مردم یا به ضرر مردم

گروه دانشگاه خبرنگاران، محمد رضا هادی پناه؛ افزایش ظرفیت پزشکی کمکی به مردم جهت دسترسی بهتر به درمان نمی نماید. دوستان ما در بحث درمان مردم دو مسئله رو در نظر گرفتند. یک مسئله دسترسی مردم به پزشکان و امکانات درمانی در محل زندگی، و دو کاهش هزینه های در حوزه درمان، راه حلشان هم افزایش ظرفیت پزشکی است. چون گمان می نمایند که با افزایش ظرفیت پزشکان در شهرستان ها زیاد خواهد شد و بعلاوه در رقابت بین پزشکان قیمت ها کاهش پیدا خواهد نمود. آنالیز های ما نشان میدهد، که در بخش دسترسی مردم به پزشکان، تمام شهرستان های استان خراسان رضوی به متخصص دسترسی دارند. نیمی از موارد مراجعه شده به مشهد، به علت نبود امکانات درمانی در شهرستان هاست، نه نبود پزشک متخصص، یعنی پزشک متخصص در شهرستان چون امکانات لازم را نداشته مجبور شده مریض را بفرستد مشهد. این کمبود امکانات در رشته های نیازمند جراحی به طور جدی پر رنگ تر هست.

بحث دیگری که وجود دارد در مورد کاهش هزینه های درمان هست، بخش زیادی از هزینه های درمان مربوط به خدمات پاراکلینیک ، دارو ها و خدمات بستری است. اینها با افزایش ظرفیت پزشکی نه تنها تغییر نمی نماید، بلکه به علت افزایش تقاضای القایی هزینه های این بخش ها افزایش پیدا می نماید. به نظر می رسد افزایش ظرفیت نه به نفع پزشکان هست و نه به نفع مردم، تنها گروهی که از افزایش ظرفیت سود می برند، بخش های ارایه دهنده خدمات مثل بیمارستان ها و کلینک ها است. مدیران این بخش ها از این افزایش، سود دو طرفه می برد. از یک طرف با افزایش تقاضای القایی سود آنها از خدمات پاراکلینیک و داروها بیشتر خواهد شد و از طرف دیگر با توجه به افزایش تعداد پزشکان، دسترسی آنها به پزشکان مقرون به صرفه تر خواهد شد.

بعضی دوستان ما فکر مینمایند که با افزایش ظرفیت پزشکان، مشکل مردم حل خواهد شد، در حال حاضر آمار ما نشان می دهد، رشد تعداد پزشکان در ایران بسیار مطلوب است. اگر براساس این شیب ظرفیت رشته های پزشکی افزایش یابد، ما تا چند سال دیگر به سرانه انگلستان می رسیم. حالا باید فکر کنیم که با این تعداد پزشکان می خواهیم چه کار کنیم. وقتی در شهرستان های ما، مثلا در رشته جراحی سوزن کبدی وجود ندارد یا سی تی اسکن وجود ندارد، یا مثلا آی سی یو های مجهزی نداریم، خب جراح مجبور است مریض را به مشهد ارجاع بدهد. حالا ما کلی هزینه کنیم تا تعداد پزشکان را زیاد کنیم باز هم متخصص ما در شهرستان مجبور است ارجاع بدهد. در واقع این گونه افزایش ظرفیت چاه ویلی است که فقط بودجه درمان را هدر می دهد. در حالیکه مشکل ما در جای دیگری است. هم نظام ارجاع باید اصلاح گردد و هم زیرساخت های شهرستان ها باید تقویت گردد.در غیر صورت مسائل پا برجا خواهند ماند. به علاوه هزینه های ناشی از ایجاد تقاضای القایی که با افزایش پزشکان بروز می نماید نیز بر سیستم تحمیل خواهد شد.

محمد رضا هادی پناه - دبیر جامعه اسلامی علوم پزشکی مشهد

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن به وسیله خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 بهمن 1400 بروزرسانی: 9 بهمن 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 10178

به "افزایش ظرفیت پزشکی، به نفع مردم یا به ضرر مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش ظرفیت پزشکی، به نفع مردم یا به ضرر مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید