از سونامی تعطیلی مدارس تا شرایط معیشت معلمان ایرانی در مقایسه با خارجی ها

به گزارش هیو بلاگ، آموزش و پرورش در هفته ای که گذشت اغلب با اخبار تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا روبرو بود.

از سونامی تعطیلی مدارس تا شرایط معیشت معلمان ایرانی در مقایسه با خارجی ها

به گزارش آموزش و پرورش در هفته ای که گذشت با اخباری مربوط به مقایسه تعطیلات مدارس تهران به دلیل آلودگی هوا از سال 93 تا 98، تعطیلی 18 روزه مدارس در کمتر از سه ماه و از استانبول تا تهران؛ حکایت تفاوت شرایط معیشتی معلمان ایرانی و خارجی گذشت.

مقایسه تعطیلات مدارس تهران به دلیل آلودگی هوا از سال 93 تا 98

سال 1393 مدارس بدون هیچی تعطیلی بوده است.

سال 1394 به مدت 3 روز مدارس تهران و 2 روز مدارس شهرستان ها تعطیل بوده است.

سال 1395 به مدت 3 روز یعنی از 24 تا 26 آبان مدارس سراسر کشور تعطیل بوده است.

سال 1396 به مدت 4 روز از 26 تا 29 آذر مدارس به دلیل آلودگی هوا تعطیل شده بود.

سال 1397 تنها یک روز مدارس به دلیل آلودگی هوا تعطیل شده بود.

اما در سال 1398 به مدت 12 روز به دلیل آلودگی هوا مدارس تعطیل شد، که این موضوع می تواند برای تمام افراد بسیار هشدار دهنده و خطرناک باشد.

تعطیلی 18 روزه مدارس در کمتر از سه ماه/ پایتخت؛ رکورددار تعطیلات شد

تعطیل شدن مدارس آن هم در نیمه دوم سال موضوع چندان دور از ذهنی نیست؛ موضوعی که هر سال یا به دلیل غلظت بالای آلاینده ها در کلانشهرها یا برودت هوا، دانش آموزان را خانه نشین می نماید.

اوضاع و احوال سال جاری متفاوت از گذشته بود و شیوع آنفلوانزای خطرناکی که سراسر کشور را در برگرفته است، عاملی دیگر مضاف بر عوامل قبلی برای تعطیلی مدارس شد تا حدی که حتی بعضی استان ها چندین روز متوالی مدرسه ها را تعطیل کردند تا موج سهمگین بیماری کاهش یابد.

حالا با یک حساب سرانگشتی و با احتساب تعطیلی های رسمی و کاری تا امروز روزهای فعالیت مدارس 60 روز شده است که از این تعداد، 18 روز در سراسر کشور به طور تجمیعی بنا بر مقتضیات منطقه تعطیل شدند اما در کاهش ساعات آموزشی به طور میانگین حدود 15 درصد روزهای آموزشی از بین می رود.

هرچند آلودگی هوا آثار نامطلوبی بر سلامت دانش آموزان دارد اما تعطیلی مدارس دردی از این شرایط دوا ننموده و آموزش و پرورش هم در این زمینه تا به امروز برنامه ای نداشته است و صرفا تابع تصمیم کمیته اضطرار در خصوص فعالیت مدارس عمل می نماید.

از استانبول تا تهران؛ حکایت تفاوت شرایط معیشتی معلمان ایرانی و خارجی

مجید دهقان کارشناس آموزش بابیان اینکه در ارتباط با شغل معلمی بحث حقوق اقتصادی؛ حقوق شخصیتی و مزایای شغلی معلمی مطرح است، اظهار کرد: یک معلم ایرانی بعد از 25 سال سابقه، سالانه حدود 3600 دلار حقوق می گیرد.

او ادامه داد: اگر این حقوق با حقوق معلمان کشورهای اطراف از جمله ترکیه مقایسه گردد می توان فهمید که دریافتی معلمان کشورمان بسیار پایین است.

او گفت : معلم تازه کار در کشور ترکیه سالانه 26 هزار دلار و معلمی با 15 سال سابقه کار بین 30 تا 36 هزار دلار درآمد دارد.

این کارشناس آموزشی با بیان اینکه در کشورهای دیگر مانند مکزیک معلمان تازه کار سالانه 19 هزار دلار دریافتی دارند، اضافه کرد: این در حالی است که یک معلم تازه کار در کشور مکزیک 6 برابر بیشتر از یک معلم با تجربه در کشور ما حقوق دریافت می نماید.

دهقان با اشاره به اینکه امروزه در کشور ما برای هرگونه خدماتی باید هزینه پرداخت گردد، اضافه کرد: یک بند قانونی نیز برای دریافت نکردن وجه از والدین هنگام ثبت نام در مدارس وجود دارد اما بعضی از مدارس به صورت مشارکتی و یا غیر قانونی از والدین هزینه دریافت می نمایند.

تخصیص 200 میلیارد تومان اعتبار برای بیمه تکمیلی فرهنگیان در سال جدید

علی الهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش، گفت: در زمینه واگذاری مسکن ویژه فرهنگیان و براساس تفاهم اجرا شده 40 درصد از پروژه های مسکن و شهرسازی می تواند در اختیار فرهنگیان قرار گیرد و زمان اجرای تفاهم نامه سه ساله است.

او اضافه کرد: 275 هزار نفر در سامانه مسکن ثبت نام نموده اند و براساس آمار موجود170هزار فرهنگی در کشور فاقد مسکن هستند.

الهیار ترکمن توضیح داد: از میان تمامی افرادی که در سامانه مسکن ثبت نام نموده اند تعداد 69 هزار و 300نفر فرهنگیان بالای 20سال سابقه، 27 هزار و 900 نفر زوجین فرهنگی، 24 هزار و 900 نفر فرهنگیان بازنشسته، 16 هزار و 430نفر زنان سرپرست خانوار و بیش از 136 هزار نفر سایر فرهنگیان متقاضی طرح مسکن فرهنگیان می باشند.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع ادامه داد: بعضی استان ها دارای مسکن مهر فاقد متقاضی هستند که در صورت تمایل همکاران فرهنگی در اختیار آنان قرار خواهد گرفت و از 400 هزار واحد طرح ملی مسکن نیز همکاران واجد شرایط می توانند بهره مند شوند.

او گفت: در بعضی از شهر ها نیز با مشارکت مسکن و شهرسازی و آموزش و پرورش زمین مناسب برای ساخت در اختیار قرار خواهد گرفت.

الهیار ترکمن اظهار کرد: وام پرداختی برای مسکن فرهنگیان با سود 12درصد و به صورت کسر از حقوق خواهد بود.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع در زمینه بیمه تکمیلی فرهنگیان گفت: سال جاری پرداخت خسارت ها به یک و نیم ماه کاهش یافته است.

او در خاتمه گفت: سال جاری 200میلیارد تومان برای بیمه تکمیلی فرهنگیان اختصاص داده شده است که 100میلیارد تومان برای بدهی های سال گذشته و 100میلیارد تومان نیز برای نداشتن افزایش تعرفه برای سال جاری درنظر گرفته شده است.

واگذاری تعمیرات اساسی ساختمان مدارس به سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در حساب شخصی توئیتر خود از واگذاری مسئولیت تعمیرات اساسی ساختمان مدارس به سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس اطلاع داد.

حاجی میرزایی در توییتر نوشت:

امروز در اجرای سند تحول، طی مراسمی رسما مسئولیت تعمیرات اساسی ساختمان مدارس را به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس واگذار کردم تا معضلی 40 ساله از مدیریت آموزش و پرورش مناطق و شهرستانها حل گردد و نقش مدیریت از کارپردازی به کنترل کیفیت آموزشی چرخش کند.

سونامی تعطیلات مدارس، دودی که به چشم دانش آموزان می رود

کافیست یک حساب سرانگشتی داشته باشید تا با تعداد زیادی روز تعطیل به دلیل آلودگی هوا و حوادث این چنینی روبرو شوید، امری که جدا از غیرمترقبه بودنش آشوب و بهم ریختگی ای در بحث تعلیم آموزش و پرورش به پا نموده است.

اگرچه این تعطیلی ها خبری خوشایند برای دانش آموزان است اما بیشترین آسیب را به همین قشر می رساند.

در این بین معلمان آموزش و پرورش دل پردردی از آموزش و پرورش دارند، تعطیلاتی ناگهانی که تمام انرژی آنها برای درس های تدریس شده ماقبل آن را می گیرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 1322

به "از سونامی تعطیلی مدارس تا شرایط معیشت معلمان ایرانی در مقایسه با خارجی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از سونامی تعطیلی مدارس تا شرایط معیشت معلمان ایرانی در مقایسه با خارجی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید