8 ترفند زیرکانه برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه و درس خواندن

به گزارش هیو بلاگ، مطالعه یکی از تفریح های دوران همه گیری کرونا است. این روزها که در قرنطینه هستیم و دیگر نمی توانیم مثل قبل به تفریحات جمعی یا خارج از خانه مشغول باشیم وقت بیشتری برای مطالعه داریم و می توانیم ساعت ها کتاب بخوانیم. اما هرقدر هم که موضوع کتاب مجذوب کننده باشد باز هم موارد زیادی برای حواس پرتی وجود دارد و همین حواس پرتی باعث کاهش کیفیت مطالعه ما می گردد. حالا تصور کنید که کتاب یا مقاله ای که می خوانیم مربوط به مدرسه یا دانشگاه باشد و کاهش کیفیت مطالعه می تواند باعث افزایش استرس و اضطراب ما گردد.

8 ترفند زیرکانه برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه و درس خواندن

با توجه به نزدیک بودن سال تحصیلی تازه و برگزاری کلاس ها به صورت مجازی، در تحریریه خبرنگاران مگ تصمیم گرفتیم مطلبی آماده کنیم تا ترفندها و راه کارهایی کاربردی برای افزایش تمرکز در زمان کتاب خواندن یا حضور در کلاس آنلاین و در نتیجه افزایش کیفیت مطالعه را آموزش دهیم.

1. یک روتین ایجاد کنید

برنامه مطالعاتی خود را به شکلی تنظیم کنید که انگار در زمان مطالعه در کتابخانه حضور دارید. برای روز خود برنامه ریزی کنید و مانند زمان بیدار شدن و صبحانه خوردن، زمان خاصی را هم به مطالعه اختصاص دهید. یک برنامه ریزی ساده و معمولی می تواند در زندگی شما ساختار ایجاد نموده و به مغز شما سیگنال بدهد که زمان انجام کار فرا رسیده است. پس از مدتی متوجه خواهید شد که مغز و بدنتان به صورت ناخودآگاه برای انجام کارهای مختلف در زمان مناسب آماده است.

2. محلی را به مطالعه اختصاص دهید

محل مطالعه را از محل استراحت جدا کنید تا در زمان مطالعه به اندازه کافی تمرکز داشته باشید. این کار باعث می وشد تا استرسی که به واسطه تکالیف مدرسه یا دانشگاه دارید را کنترل نموده و کیفیت مطالعه را افزایش دهید.

3. در زمان حضور در کلاس آنلاین یادداشت برداری کنید

وقتی در کلاس آنلاین حاضر می شوید گوشی موبایل خود را در حالت بی صدا قرار دهید و آن را در محلی بگذارید که در دسترستان نباشد. با این کار جلوی حواس پرتی ناشی از مشاهده پیام ها و اعلان های شبکه های اجتماعی را می گیرید و تمرکزتان در کلاس بیشتر می گردد. بعلاوه ضروری است که از صحبت های معلم یا استاد خود یادداشت بردارید تا حواستان از کلاس پرت نگردد.

4. برنامه منظمی برای فعالیت بدنی داشته باشید

در برنامه روزانه تان زمانی را برای فعالیت بدنی در نظر بگیرید. به ازای هر 45 دقیقه نشستن پشت میز، 5 دقیقه زمان استراحت تخصیص دهید. در زمان استراحت از روز جایگاه بلند شوید، بدنتان را بکشید و چند حرکت ورزش ساده انجام دهید. حتی می توانید چند حرکت پرشی داشته باشید، دور اتاق قدم بزنید و از پنجره به بیرون نگاه کنید. با این کارها خستگی جسمی و فکری را از بین می برید و با انرژی و سرحال به کار یا مطالعه خود برمی گشت.

5. برای روابط اجتماعی وقت بگذارید

در برنامه روزانه تان زمانی را برای ارتباطات اجتماعی اختصاص دهید. معین زمان برای وقت گذراندن با خانواده یا ارتباط آنلاین با دوستان به شما انگیزه می دهد تا با تمرکز بیشتری به درس خواندن و مطالعه بپردازید.

6. برنامه روزانه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

فعالیت هایی که باید در 3 روز آینده انجام دهید را یادداشت کنید و سپس آن ها را به بخش های کوچک تقسیم کنید تا هر روز بخشی از آن را پیش ببرید. تقسیم یک کار عظیم به چند کار کوچکتر یاری می نماید که کارها آنچنان سخت به نظر نرسند و انگیزه لازم برای انجام آن ها را داشته باشید. بعلاوه می توانید برنامه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید تا برای خود تعهد پاسخگویی ایجاد نموده و کار را تا خاتمه به خاتمه برسانید. مثلا اگر آخر هفته امتحان دارید برنامه مطالعاتی خود را با همکلاسی ها یا دوستانتان به اشتراک بگذارید تا شاهد انجام هر بخش از آن باشند.

7. تغذیه و استراحت خوب را از قلم نیاندازید

میان وعده های مناسبی را برای زمان مطالعه خود انتخاب کنید. یک میان وعده مناسب برای زمان مطالعه خوراکی ای است که باعث خواب آلودگی شما نمی گردد بعلاوه ضروری است شب ها 7 یا 8 بخوابید تا صبح ها با انرژی از خواب بیدار شوید، در طول روز برای انجام کارها طراوت و آمادگی لازم را داشته باشید و در طول مدت مطالعه فکرتان هوشیار و سرزنده باشد.

8. مالتی تسک یا چند وظیفه ای نباشید

لازم نیست برای افزایش بهره وری خود چند کار را به صورت هم زمان انجام دهید. با تنظیم یک برنامه روزانه منظم و دقیق می توانید زمان کافی برای انجام هر کاری را معین کنید تا مجبور به انجام چند کار به صورت هم زمان نشوید. مثلا نباید مطالعه را در زمان استراحت انجام دهید. با این کار نه تنها نمی توانید خستگی را از تن و فکر خود بیرون کنید، بلکه کیفیت مطالعه تان هم پایین می آید.

سخن آخر

مطالعه در خانه به یکی از محبوب ترین فعالیت ها بعد از آغاز همه گیری کرونا تبدیل شده است. بعلاوه به علت برگزاری کلاس های درس به صورت آنلاین دانش آموزان و دانشجویان باید در خانه به تکالیف خود رسیدگی نموده و مطالعات لازم را انجام دهند. یکی از مسائل کتاب خواندن در خانه وجود عوامل حواس پرتی زیاد و از بین رفتن تمرکز است که باعث کاهش کیفیت مطالعه می گردد. شما می توانید با انجام کارهایی ساده این عوامل حواس پرتی را به کناری زده و با تمرکز کافی به مطالعه بپردازید.

منبع: washington

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 9193

به "8 ترفند زیرکانه برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه و درس خواندن" امتیاز دهید

2 کاربر به "8 ترفند زیرکانه برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه و درس خواندن" امتیاز داده اند | 2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 ترفند زیرکانه برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه و درس خواندن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید