5 کاربری مهم کانکس های پیش ساخته در دنیای امروز

به گزارش هیو بلاگ، با نگاهی اجمالی به کشورهای صنعتی و در حال توسعه می توان دریافت که حذف روش های سنتی در ساختمان سازی و به موازات آن، انتخاب و بکارگیری روش ها، اجزا و مصالح ساختمانی نوین، به ویژه بهره بردن از صنعت کانکس و ساختمان پیش ساخته، افزایش سرعت اجرا و نصب و بعلاوه کاهش هزینه ها نسبت به شیوه های سنتی را به همراه خواهد داشت.

5 کاربری مهم کانکس های پیش ساخته در دنیای امروز

از آنجایی که خسارات جانی و اقتصادی ناشی از بلایای طبیعی (مانند زلزله) و اتلاف انرژی در ساختمان های پیش ساخته نیز به حداقل رسیده است، بنابراین می توان گفت که امروزه با پیشرفت های علمی و دستیابی بشر به فناوری های نوین صنعتی، طراحی، فراوری و بعلاوه استفاده از سازه های پیش ساخته یا به معنای دقیق تر، استفاده از کانکس، به علت برخورداری از مزایای ویژه و گوناگونی که دارند، بیش از پیش مورد توجه انسان قرار گرفته است.

واقعیت این است که کانکس ها در ابتدا تنها محفظه ای پیش ساخته و ساده بوده و بیشتر جهت انبار کردن محصولات و تجهیزات و به ویژه حمل و نقل آنها مورد استفاده قرار می گرفته اند؛ و مشخصاً از تنوع کاربری گسترده ای برخوردار نبوده اند؛ اما امروزه، به لطف پیشرفت علوم مهندسی و صنعتی، ساخت کانکس پیش ساخته پیشرفت های قابل توجهی، هم به لحاظ تنوع و گستردگی طراحی و کاربرد و هم به لحاظ فناوری ساخت، داشته است.

کاربری های کانکس در دنیای امروز بسیار زیاد و متنوع است و در واقع می توان ادعا نمود که اغلب صنایع و کسب و کارهای امروزی به آنها احتیاج دارند.

به طور خلاصه می توان از کاربردهای کانکس پیش ساخته به موارد: کاربرد در فضای شهری، استقرار در کارگاه های ساختمانی و عمرانی، کاربری ویلایی و مسکونی، ارائه خدمات آموزشی، پزشکی، درمانی و امدادی، کاربری های فروشگاهی، نگهبانی و … اشاره نمود.

در ادامه این مطلب به معرفی و آنالیز 5 کاربرد مهم کانکس و سازه های پیش ساخته در دنیای امروز خواهیم پرداخت:

  1. کانکس مسکونی و ویلایی

می توان گفت کانکس های مسکونی از پرکاربردترین سازه های پیش ساخته محسوب می شوند و محلی برای سکونت (و زندگی) افراد را فراهم می آورند.

کانکس های مسکونی با توجه به کاربردشان، می بایست از امکانات مناسبی جهت زندگی ساکنان آن برخوردار باشند. انواع کانکس ویلایی، خانه پیش ساخته، ویلای پیش ساخته (برای باغ)، کمپ های مسکونی (و خوابگاهی)، کانکس های اسکان افراد و … همگی زیرمجموعه هایی از کانکس های مسکونی می باشند.

از آنجایی که ساندویچ پانل ها در برابر حرارت و صوت عایق بوده و اتلاف انرژی را کاهش می دهند، ساخت کانکس های مسکونی غالباً با ورق های ساندویچ پانل صورت می پذیرد. بعلاوه کف سازی مستحکم و مقاومت کانکس در برابر رطوبت از ویژگی هایی است که برای یک کانکس مسکونی لازم است. امروزه کانکس های مسکونی نسبت به ساختمان های سنتی مزایای بسیاری داشته و بدین لحاظ مورد استقبال فراوانی قرار گرفته اند.

  1. کانکس اداری و مدیریتی

کانکس های اداری یکی از انواع کانکس های پیش ساخته می باشند که به طور اختصاصی برای محیط ها و فضاهای اداری طراحی و ساخته می شوند. کانکس اداری به کانکس اداری-مدیریتی، کانکس اداری-مهندسی، کانکس دفتری، کانکس آفیس و … نیز معروفیت دارد.

کانکس های اداری پیش ساخته، بنا بر احتیاج و کاربری شان (به عنوان یک اداره پیش ساخته یا دفتر کار تیم اداری، دفتر فروش، اتاق مشاوره، اتاق مهندسین، اتاق پذیرش، اتاق مدیران پروژه و …) در طرح ها و پلان های مختلف ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

کانکس اداری از جمله کاربری هایی است که بسیار مفید و کاربردی بوده و مورد استفاده انواع ارگان ها، شرکت ها، مؤسسات و سایر کسب و کارها قرار می گیرد.

دو دسته بندی کلی برای کانکس اداری با توجه به امکانات و تجهیزات و بعلاوه کیفیت ساخت کانکس وجود دارد؛ کانکس اداری ساده و کانکس اداری لوکس؛

به لحاظ ابعاد نیز این گونه از کانکس ها می توانند در ابعاد بزرگتر و با امکانات و دسترسی های بیشتری نیز طراحی و ساخته شوند که به کمپ اداری نیز معروفیت دارند که در واقع تشکیل یک اداره پیش ساخته را می دهند.

  1. کانکس سرویس بهداشتی

کانکس سرویس بهداشتی از خانواده کانکس های بهداشتی پیش ساخته یا Prefabricated Sanitary Units بوده و از محصولاتی هستند که امروزه احتیاج به آن، با توجه به اهمیت بهداشت فردی و اجتماعی مردم، تقریباً در هر مکانی که افراد و به هر تعداد حضور دارند، احساس می گردد. کانکس های سرویس بهداشتی را در زبان فارسی با نام های کانکس دستشویی و یا کانکس توالت (پیش ساخته) نیز می شناسند.

کانکس سرویس بهداشتی به صورت بدون راهرو نیز طراحی و ساخته می شوند که در این صورت، درب ورودی کانکس، مستقیماً به داخل واحد سرویس بهداشتی (یا واحد دوش و حمام)، باز شده و بنابراین روشویی ها در داخل واحدها یا چشمه ها قرار گرفته اند.

سرویس بهداشتی های بدون راهرو می توانند به صورت تک چشمه، دو یا چند چشمه ساخته شوند، اما سرویس بهداشتی های راهرودار همیشه چند چشمه هستند.

  1. کانکس نگهبانی و امنیتی

کانکس های نگهبانی یا کیوسک های نگهبانی، زیر مجموعه ای از کانکس های امنیتی پیش ساخته Prefabricated Security Booths هستند و غالباً با ابعاد کوچکتر نسبت به انواع دیگر کانکس، ساخته می شوند.

این نوع کانکس ها، معمولاً در ورودی ساختمان ها، شرکت ها، پارکینگ ها، گاهاً محله ها و … مستقر شده و محلی برای اسکان نگهبان، کنترل ورود و خروج، حراست و حفاظت و دیگر امور مربوطه، به وسیله شخص نگهبان می باشد.

به طور معمول، کانکس نگهبانی به صورت مربعی و در ابعاد 1.5×1.5 و 2×2 و 2.5×2.5 ساخته می شوند؛ با این وجود ساخت کانکس نگهبانی به صورت مستطیلی (مثلاً با ابعاد 2×1.5 یا 3×2 و …) نیز معمول است. می توان گفت که محدوده ابعاد (طول و عرض) مینیموم 1.5 متر و ماکزیموم 3 متر، برای انواع کانکس نگهبانی معمول است. اما خارج از این محدوده نه فقط کانکس برای نگهبانی بلکه هر کانکسی قابل طراحی، ساخت و پیاده سازی می باشد، اما برای این نوع کاربری، معمول نیست.

کانکس های نگهبانی فقط به صورت مربعی یا مستطیلی نیستند، و می توان آنها را در اشکال منحنی (یا نیمه منحنی)، چند ضلعی، دایره ای و … نیز طراحی نمود.

گاهی کانکس نگهبانی را با نام دکه نگهبانی (یا اتاقک نگهبانی پیش ساخته) نیز می شناسند. دکه های نگهبانی معمولاً دارای ابعاد بزرگتری هستند و برای شرکت ها و مؤسسات با پرسنل زیاد یا محل های پر رفت و آمد مورد استفاده قرار می گیرد. دکه های نگهبانی معمولاً 2 الی 3 پرسنل حراست را در خود جای می دهند.

  1. کانکس فروشگاهی و بازارچه پیش ساخته

کانکس فروشگاهی (به اصطلاح: دکه یا کیوسک فروشگاهی، کانکس مغازه، فروشگاه پیش ساخته، مغازه پیش ساخته و …)، دسته ای از کانکس های پیش ساخته اند که در زبان انگلیسی معمولاً با نامPrefabricated Stores (فروشگاه های پیش ساختهPrefabricated Shops ((مغازه های پیش ساخته)Shop Kiosks (کیوسک های مغازه) و … شناخته می شوند.

کانکس های فروشگاهی همانطور که از نام آنها پیداست سازه هایی با کاربری فروشگاه و با قابلیت حمل و نقل هستند که می توانند به عنوان محلی برای فروش انواع محصولات (در سطح شهر و خارج از شهر) مورد استفاده قرار بگیرند؛ و البته می توانند به عنوان یک فروشگاه پیش ساخته، طیف وسیعی از مشاغل گوناگون را پوشش دهند.

با اینکه کانکس های فروشگاهی (بر اساس طراحی و ویژگی هایی که دارند)، تقریباً هر کاربری فروشگاهی را می توانند پاسخگو باشند؛ اما معمولاً کاربری هایی از قبیل کانکس مغازه، کانکس فروشگاه محصولات غذایی، کانکس فست فود، کانکس سوپرمارکت، کانکس کافی شاپ، کافه کانکس، کانکس بوفه، کانکس غرفه، کانکس میوه فروشی، کانکس رستوران و … استفاده بیشتری داشته و معمول تر می باشند.

در ابعادی وسیع تر، از به هم پیوستن کانکس های فروشگاهی متعدد، بازارچه های پیش ساخته پدید می آیند که می توانند امکان تأمین محصولات مورد احتیاج یک محله یا منطقه را فراهم کنند.

منبع: اتاق
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 9762

به "5 کاربری مهم کانکس های پیش ساخته در دنیای امروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 کاربری مهم کانکس های پیش ساخته در دنیای امروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید