یک برخورد کیهانی باعث ایجاد موج مکزیکی در کهکشان راه شیری شده است

به گزارش هیو بلاگ، داده های جدید نقشه برداری آسمانی دیجیتال اسلون و فضاپیمای گایا آژانس فضایی اروپا نشان می دهد که برخورد و کشیده شدن به یک کهکشان دیگر با ایجاد موجی شبیه به موج مکزیکی باعث ایجاد پیچ و تاب عجیب و شکلی شبیه چیپس سیب زمینی در کهکشان راه شیری شده است.

یک برخورد کیهانی باعث ایجاد موج مکزیکی در کهکشان راه شیری شده است

با توجه به سختی مطالعه کهکشان راه شیری از درون آن، اطلاعات کمی درباره پیچ و تاب آن داریم، اما از نظر علمی کهکشان راه شیری زیرمجموعه خاصی از انواع کهکشان هاست که کهکشان مارپیچی میله ای نام دارند و دانشمندان در تقریبا 50 تا 70 درصد کهکشان های مارپیچی مانند کهکشان ما، خمیدگی های مشابهی را مشاهده کرده اند.

نتایج تازه حاکی از آن است که پیچش کهکشان ما ناشی از برهم کنش تازه با یک کهکشان دیگر است. هرچند این تصادف کیهانی 3 میلیارد سال پیش روی داده اما در مقایسه با 13.7 میلیارد سال سن کیهان، تازه محسوب می شود. به گفته دانشمندان حدود سه میلیارد سال پیش، یک قمر کهکشانی به نزدیکی ما رسیده و برهم کنش آن با کهکشان ما موجب شده تا جلوه ای موج دار را که هنوز هم در ستارگان راه شیری قابل مشاهده است، ایجاد کند.

شینلون چنگ (Xinlun Cheng) نویسنده اصلی این مقاله تازه و دانشجوی تحصیلات تکمیلی نجوم دانشگاه ویرجینیا در این زمینه گفت: تصور معمول ما از یک کهکشان مارپیچی، یک صفحه مسطح و نازک است که به صورت ملایمی در اطراف مرکز می چرخد؛ اما واقعیت پیچیده تر از این است.

با توجه به اینکه زمین در اعماق راه شیری قرار گرفته، ترسیم نقشه پیچ و تاب کهکشان ما برای دانشمندان سخت است. حتی فضاپیماها در ابعاد کیهانی فقط کمی از سیاره ما فاصله گرفته اند و بیشتر آنها در حباب ستاره ما و اطراف سیاره ها باقی می مانند.

  • فضاپیماهایی که به مرزهای منظومه شمسی سفر کردند

با این وجود، دانشمندان با مطالعه حرکت و موقعیت ستاره ها در سراسر کهکشان راه شیری، اطلاعاتی در مورد این پیچ و تاب کسب می کنند. نتایج جدید نشان می دهد که پیچ و تاب دیسک کهکشانی راه شیری هر 440 میلیون سال یک بار موج می زند.

چنگ گفت: تصور کنید که در یک بازی فوتبال در جایگاه قرار دارید و جمعیت موج مکزیکی را آغاز می کند. تمام کاری که شما می کنید این است که می ایستید و می نشینید، اما اثر آن موجی است که در اطراف استادیوم حرکت می کند. پیچ و تاب کهکشانی هم فرایند یکسانی دارد؛ ستاره ها فقط بالا و پایین می فرایند، اما موج در اطراف کهکشان حرکت می کند.

دانشمندان این اطلاعات را با استفاده از آزمایش تکامل کهکشانی رصدخانه نقطه ای آپاچی (APOGEE) جمع آوری کردند که در دهه گذشته صدها هزار ستاره راه شیری را رصد کرده است. اپوجی (APOGEE) طیف ستاره ای یا طول موج های مختلف نور ساطع شده را به عنوان بخشی از کاوش خود جمع آوری می کند.

سپس منجمان داده های رصدهای انجام شده توسط ماهواره گایا (Gaia) را که فاصله کیهانی تا ستارگان سراسر کهکشان را اندازه می گیرد، به مجموعه داده های قبلی اضافه کردند. این دو مجموعه مشاهدات با هم نقشه ای سه بعدی از ستاره های راه شیری به همراه سرعت و خصوصیات شیمیایی آن ها ارائه داد.

  • بهترین نقشه راه شیری و یکی از بزرگترین فهرست های ستاره ای تاریخ علم تهیه شد

طبق اعلام دانشمندان، این مطالعه که در نشست انجمن نجوم آمریکا ارائه شد، ممکن است به منجمان کمک کند تا مدل های دقیق تری از برخورد کهکشان راه شیری با کهکشان آندرومدا (M31) در حدود 4.5 میلیارد سال آینده ایجاد کنند.

عکس کاور: طرحی از پیچ و تاب کهکشان راه شیری

Credit: Stefan Payne-Wardenaar; Magellanic Clouds: Robert Gendler/ESO

منبع: Space

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 6923

به "یک برخورد کیهانی باعث ایجاد موج مکزیکی در کهکشان راه شیری شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک برخورد کیهانی باعث ایجاد موج مکزیکی در کهکشان راه شیری شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید