کدام لوازم خانگی بیشترین برق را مصرف می نماید؟

به گزارش هیو بلاگ، ماشین لباسشویی، یخچال، ماشین ظرفشویی و اجاق یا فر برقی چهار وسیله بزرگ خانگی هستند که نسبت به دیگر لوازم خانگی (به غیر از کولر گازی که دارای مصرف برق خیلی بالایی است) بیشترین مصرف را دارند.

کدام لوازم خانگی بیشترین برق را مصرف می نماید؟

هر ماه قبض برق تازه به دست تان می رسد و تقریباً خواندن آن ترسناک جلوه می دهد. هر بار خواندن آن به بازی حدس و گمان بدل گشته است: آیا هزینه آن نسبت به دوره قبل بیشتر شده است یا کمتر؟ حتی در بعضی از ماه های معین سال کنجکاو می شوید که چگونه و چرا قبض ها تا این حد غیر منصفانه محاسبه شده است.

در پاره ای از مواقع بهتر است برای تصمیم گیری راجع به استفاده کمتر از لوازم خانگی پرمصرف، آن وسایلی را بیابید که بیشترین انرژی را در منزل تان مصرف می نماید. در اینجا اطلاعاتی راجع به چهار وسیله اولی که بیشترین مصرف برق را در منزل تان دارند و شیوه های کارآمد برای کاهش هزینه کلی قبض در هر ماه به دست خواهید آورد.

ماشین لباسشویی، یخچال، ماشین ظرفشویی و اجاق یا فر برقی چهار وسیله بزرگ خانگی هستند که نسبت به دیگر لوازم خانگی (به غیر از کولر گازی که دارای مصرف برق خیلی بالایی است) بیشترین مصرف را دارند.

1- ماشین ظرفشویی: طبق پژوهش های صورت گرفته، سالانه تنها میزان کم برق مصرفی مربوط به ماشین ظرفشویی است. در حالیکه این وسایل در طول سال برق بسیار کمی استفاده می نمایند، از سوی دیگر میزان مصرف آب بسیار بالایی دارند.

استفاده از ماشین ظرفشویی هایی دارای صلاحیت رتبه بندی ستاره سبب می گردد سالانه صد ها لیتر و بعلاوه مقادیر زیادی انرژی صرفه جویی کنید. صرف اندکی هزینه بیشتر برای خرید وسیله ای نوآورانه، در دراز مدت باعث صرفه جویی پول بیشتری می گردد.

ماشین ظرفشویی برای شستن موثر ظروف از آب داغ استفاده می نماید، ولی از آنجایی که آب ورودی به ماشین ظرفشویی سرد است، ماشین ظرفشویی باید آب را به وسیله هیتر داخلی گرم کند؛ بنابراین می توان با اتصال ماشین ظرفشویی به آب گرم خانه از میزان مصرف برق کاست.

بعلاوه ماشین ظروف بعد از اتمام شستن ظروف دوباره به وسیله هیتر ظروف را خشک می نماید و باز هم می توان باز خاموش کردن ماشین ظرفشویی بعد از اتمام شستشو از مصرف بیشتر برق جلوگیری کرد.

2- اجاق یا فر برقی: چنانچه روزی یکبار مجبور به استفاده از اجاق یا فر برقی با دمای 350 درجه باشید، تقریباً در سال حدود دو برابر ماشین ظرفشویی برق مصرفی خواهد بود. اگر جزو افرادی هستید که از اجاق، در بعضی مواقع با درجه بالا، زیاد استفاده می نمایند، بهتر است اندکی سبک زندگی تان را تغییر دهید.

در هر بار پخت و پز، سعی کنید وعده های غذایی بیشتری بپزید تا لازم نباشد به اجاق به منظور گرم شدن جهت پختن غذا های تازه فشار وارد آید. با اجرای چند ترفند در شیوه پخت و پزتان تفاوت بزرگی در قبض برق ماهانه تان احساس خواهید کرد.

استفاده از اجاق برقی هنوز در ایران مانند کشور های دیگر به خاطر وجود منابع مقرون به صرفه تر گاز مرسوم نشده است. ولی اجاق های برق دارای مزایای نسبت به اجاق های گازی می باشند. ضمناً استفاده نادرست از اجاق گاز خود باعث افزایش مصرف گاز شده و بیشتر خانواده ها شاهد قبض های گاز بالا حتی در فصول غیر سرد هستند.

3- یخچال: این جعبه خنک در همه حال انرژی مصرف می نماید. یخچال جزو آن دسته وسایلی نیست که بتوان برای صرفه جویی در مصرف برق آن را برای مدتی خاموش کرد. این وسیله بزرگی است که همواره باید خنک باقی بماند. چنانچه دوست دارید از هزینه زیاد در مورد این وسیله اجتناب فرمائید، مطمئن شوید در دمای مناسب فعالیت می نماید و هوای بیش از حد سرد ایجاد نمی نماید.

در یخچال های تازه به لطف استفاده از تکنولوژی های مدرن مانند کمپرسور اینورتر، در میزان مصرف برق صرفه جویی شده است. البته حتی در یخچال های قدیمی تر با رعایت اصول استفاده صحیح و بعلاوه انجام سرویس های دوره ای مانند تمیز کردن کویل ها، آنالیز آب بندی لاستیک درب و باز و بسته نکردن زیاد یخچال می توان به میزان قابل ملاحظه ای در مصرف برق صرف جویی کرد.

4- ماشین لباسشویی (و خشک کن): شستشو و خشک کردن لباس در خانه همزمان هم لوکس به نظر می رسد و هم نوعی نفرین. هر زمان که دوست داشته باشید از همه فواید شستشوی لباس ها بهره مند خواهید بود، ولی انجام اینکار هر ماه برایتان هزینه در بر خواهد داشت.

طبق آنالیز ها، هزینه میانه هر خانوار برای استفاده از ماشین لباسشویی سالانه بیشتر از دیگر لوازم خانگی است. استفاده از آب سرد به جای آب گرم برای شستشو یکی از شیوه های صرفه جویی بیشتر در هزینه است. فقط در صورت لزوم از آب گرم بهره ببرید. حتی خریداری خشک کن و شوینده های به صرفه هم می تواند میزانی پول در قبض برق بعدی تان صرفه جویی کند.

شاید نتوان به طور موثر در میزان مصرف برق یک ماشین لباسشویی صرفه جویی کرد، ولی می توان با استفاده از ماشین لباسشویی در زمان کم بار برقی و اجتناب از استفاده آن در اوج مصرف از میزان هزینه برقی مصرف کاست. البته این مورد در کنتور های تازه سه زمانه صادق است. رعایت این نکته برای تمام لوازم خانگی به نفع شما خواهد بود.

داشتن وسایلی با کارایی انرژی تفاوت بزرگی در هزینه قبوض ماهانه ایجاد می نماید. همواره می توانید در فروشگاه محل زندگی تان در پی وسایلی دارای گواهی بهره وری انرژی باشید تا لازم نباشد هیچگاه نگران صادر شدن قبض برقی سنگین باشید.

می توانید برند های برتر وسایل را بیابید که هدف شان راحت تر کردن سبک زندگی تان باشد. به جای غصه خوردن در مورد میزان برق مصرفی تان، آغاز به استفاده از وسایلی فرمائید که دارای فناوری هوشمند هستند و چنین صرفه جویی هایی را برایتان انجام می دهند.

در صورتی که شما تصمیم دارید برای لوازم خانگی کم مصرف سرمایه گذاری کنید و یا مایلید بار های الکتریکی منزل خود را مشخص کنید شما می توانید مصرف برق آن ها را تخمین بزنید.

فرمول تخمین مصرف برق لوازم خانگی

شما می توانید برای مشخص انرژی مصرفی یک دستگاه از این فرمول بهره ببرید:

مصرف کیلووات ساعت در روز 1000÷ تعداد ساعات مصرفی در روز × میزان وات

یک کیلووات = 1000 وات

رقم فوق را در تعداد روزهائی که از دستگاه در طول سال استفاده نموده اید ضرب کنید. سپس می توانید با ضرب کردن تعداد کیلووات ساعت در سال در نرخ کیلووات ساعت برق محل خود، هزینه سالیانه برق مصرفی دستگاه خود را محاسبه کنید.

توجه: برای مشخص تعداد ساعت هایی که یخچال با ماکزیمم میزان وات کار می نماید، مجموع ساعاتی که یخچال به برق وصل است بر عدد سه تقسیم کنید. اگرچه یخچال همواره روشن است، ولی برای حفظ درجه حرارت یا در داخل آن موتور یخچال روشن و خاموش می گردد.

مثال 1= فن پنجره:

کیلووات ساعت 96 = 1000 ÷ (120 روز در سال × 4 ساعت در روز × 200 وات)

50 هزار ریال در سال = 529 ریال × 96 کیلووات ساعت

مثال 2: کامپیوتر شخصی و مانیتور:

کیلووات ساعت 394 = 1000 ÷ (365 روز در سال × 4 ساعت در روز × 150 + 120 وات)

160 هزار ریال = 529 ریال × 394 کیلوات ساعت

میزان وات:

شما می توانید میزان وات اغلب لوازم خانگی را در پائین یا پشت آن ها یا بر روی پلاک برنجی آن ها نگاه کنید. میزان وات نوشته شده حدبیشتر میزان برقی است که دستگاه شما دریافت می نماید. چون تعداد زیادی از لوازم خانگی دارای دامنه تنظیم های مختلف هستند (مثلاً ولوم رادیو) میزان واقعی برق مصرفی به درجه تنظیم مورد استفاده آن بستگی دارد.

در صورتی که میزان وات روی دستگاه نوشته نشده باشد، شما می توانید با پیدا کردن جریان (به آمپر) و ضرب کردن آن در ولتاژ مصرف شده به وسیله دستگاه میزان وات را مشخص کنید. اغلب لوازم خانگی در آمریکا از برق 120 ولت استفاده می نمایند. لوازم خانگی بزرگتر مانند خشک کن لباس، اجاق خوراک پزی برقی از برق 240 ولت استفاده می نمایند. آمپر دستگاه ممکن است روی آن در محل وات نوشته شده باشد. در غیر اینصورت از یک آمپرسنج با گیره بهره ببرید و با اتصال گیره به یکی از دو سیم دستگاه جریان آنرا میزان گیری کنید. شما می توانید این نوع آمپرسنج را از فروشگاههائی تهیه کنید که تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی می فروشند. در حالیکه دستگاه روشن است میزان جریان را از روی صفحه نشاندهنده آمپرسنج بخوانید.

در هنگام میزان گیری جریان موتور دستگاه توجه کنید که آمپرسنج حدود میزان جریان را در اولین ثانیه ای که موتور آغاز به کار می نماید سه برابر بیشتر از زمانی که به آرامی کار می نماید نشان می دهد.

تعداد زیادی از لوازم خانگی هنگامی که کلید آن ها خاموش می گردد میزان کمی برق مصرف می نمایند. این شرایط را اصطلاحاً بار های فانتوم Phantom می گویند که در اغلب لوازم برقی مانند تلویزیون، سیستم استریو، کامپیوتر و لوازم آشپزخانه وجود دارد. اغلب بار های فانتوم، مصرف انرژی لوازم برقی را چندین وات ساعت افزایش می دهند. برای جلوگیری از جریان یا بیرون کشیدن دو شاخه دستگاه از داخل پریز، برق دستگاه را به طور کامل قطع کنید.

میزان وات لوازم خانگی

چند نمونه میزان وات لوازم خانگی به قرار زیر است:

آکواریم = 1210-50 وات

رادیو ساعت دار = 10 وات

قهوه ساز = 1200-900 وات

ماشین لباسشوئی = 500-350 وات

خشک کن لباس = 5000-1800 وات

ماشین ظرفشوئی = 2400-1200 وات (استفاده از سیستم خشک کن مصرف انرژی را در حد قابل توجه افزایش می دهد.)

دستگاه ضدرطوبت = 785 وات

پتو برقی یکنفره/ دو نفره = 60/100 وات

پنکه سقفی = 175-65 وات

فن داخل پنجره = 250-55 وات

هود = 750 وات

فن کل خانه = 750-240 وات

سشوار یا موخشک کن = 1875-1200 وات

بخاری برقی (قابل حمل) = 1500-750 وات

اتوی لباس = 1800-1000 وات

اجاق ماکروویو = 1100-750 وات

کامپیوتر شخصی:

CPU فعال/ غیرفعال = 120/30 وات یا کمتر

مانیتور فعال/ غیرفعال= 150/30 وات یا کمتر

نوت بوک= 50 وات

رادیو (استریو) = 400-70 وات

یخچال (ضد برفک، 16 فوت) = 725 وات

تلویزیون صفحه تخت 120 وات

توستر = 1400-800 وات

دی وی دی پلیر = 25-20 وات

جارو برقی = 1440-1000 وات

آبگرمکن برقی = 5500-4500 وات

پمپ آب چاه عمیق = 1100-250 وات

منبع: پشتیبان سرویس

منبع: فرادید
انتشار: 3 آبان 1401 بروزرسانی: 3 آبان 1401 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 12308

به "کدام لوازم خانگی بیشترین برق را مصرف می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام لوازم خانگی بیشترین برق را مصرف می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید