چه زیبا می گردد محله من!

به گزارش هیو بلاگ، مساحت 5 هزار و 156 هکتاری منطقه 21 را اغلب، کارخانه ها و مراکز صنعتی و بزرگراه ها پر نموده اند که این موضوع، حال و هوای خاکستری ایی را به این محدوده از شهر تهران بخشیده است.

چه زیبا می گردد محله من!

خبرنگاران- مهدی اسماعیل پور: هرچند 935 هکتار فضای سبز موجود، تا حدودی به این منطقه رنگ و لعاب داده است، اما برای شاداب تر و چشمنوازتر کردن صنعتی ترین محدوده شهر تهران که سکونت و زندگی در آن به شکل جزیره ای در لابه لای بزرگراه ها جریان دارد، طرح و برنامه ویژه ای را می طلبد. به همین دلیل، چند نقطه از منطقه از سوی شهرداری نورپردازی شده و برنامه های دیگری در دست اقدام است تا چهره محله ها، بیش از پیش، درخشان و چشمنواز شود. طرح هایی که با تکمیل و اجرای همه آنها می شود این گونه گفت که منطقه 21 پوست اندازی می نماید.

  • نورپردازی 13 پل سواره رو و عابرپیاده

به تازگی، 6 نقطه در منطقه 21 نورپردازی شده است. نورپردازی هایی که در تاریکی شب، چشم اندازی زیبایی دارد و جلوه ویژه ایی به معابر بزرگراهی یعنی آزادگان، شهید لشکری و فتح بخشیده است. 6 پل سواره رو شامل پل های شهید شوشتری، شهید لشکری و فتح در بزرگراه آزادگان، پل ورودی بلوار گلها در بزرگراه فتح و پل های خروجی گلها و یوترن مقابل مرکز هوا و فضای سپاه در بزرگراه شهید لشکری مدتی است که تابنده و درخشان شده اند و توجه هر بیننده و خودروهای عبوری را به خود جلب می نمایند. هم چنین، 3 پل عابرپیاده نیز در بزرگراه آزادگان نورپردازی شده تا در مجموع 9 نقطه در منطقه نورپردازی شده باشد. رئیس ادره زیباسازی منطقه 21 از نورپردازی 4 پل سواره رو دیگر خبر می دهد و به خبرنگاران محله می گوید: نورپردازی 4 پل دیگر هم در دست انجام است. پل بانک ملی، پل سه راه شهریار، پل زیرگذرکن و پل دوگاز، نورپردازی خواهند شد.

  • تخریب نورپردازی ها از سوی سارقان و اداره برق!

رضا بابازاده مقدم، یکی از مسائل اصلی نگهداشت نورپردازی های منطقه را حجم بالای سرقت کابل و پروژکتورها عنوان می نماید: در زمینه نورپردازی ها یکی از مسائل اصلی ما حجم بالای سرقت ها است. سارقان، کارتن خواب ها و افراد معتاد اغلب لوازم و تجهیزاتی مانند پروژکتور و کابل های برق را سرقت می نمایند. به ویژه در نورپردازی های پل های عابرپیاده که دسترسی آسان تری دارند. در سال های گذشته، همکاران ما در اداره زیباسازی، نقاط مختلفی را نورپردازی نموده بودند که به مرور از بین رفتند. همان گونه که اشاره شد، از مهم ترین تخریب شدن ها و از بین رفتن نورپردازی ها، موضوع سرقت ها است. موضوع بعدی به کارکرد و عمر مفید پروژکتورها بر می شود که استاندارد آن 3 تا 4 سال است. یعنی در بهترین حالت اگر سرقت و تخریبی هم صورت نگیرد، نورپردازی های اجرا شده، حداکثر پس از 3 سال، احتیاج به تعویض دارند. موضوع دیگر به اداره برق بر می شود. به هرحال در جاهایی که کنتور نداریم، مجبوریم از برق عمومی استفاده کنیم که اداره برق یا کابل را جمع آوری می نماید یا اقدام به قطع برق یا تغییر فاز در آن نقطه می نماید که در نتیجه نورپردازی اجرا شده از بین می رود. در نتیجه، علاوه بر اجرای نورپردازی، موضوع حفظ و نگهداشت آن نیز مهم است تا از بین نرود.

  • 18 هزارمترمربع رنگ آمیزی

یکی دیگر از کارهای اجرا شده برای زیباسازی منطقه، جانمایی پرچمهای رنگی در معابر است. 700 پرچم در نقاط مختلف منطقه با توجه به موقعیت جغرافیایی، حجم تردد معبر و همچنین جهت وزش باد، جانمایی شده است. رئیس اداره زیباسازی می گوید: هرچند نگهداشت این پرچم ها از جمله آلودگی و شست وشوی آنها سخت است، اما برای زیباتر شدن چهره منطقه و معابر آن از این ابزار هم استفاده می شود. در کنار نورپردازی 9 پل سواره رو و عابرپیاده و هم چنین جانمایی 700 پرچم، یکی دیگر از کارهای اجرا شده از سوی اداره زیبا سازی، رنگ آمیزی تجهیزات شهری و جداره ها است. در این راستا، حدود 3 هزارمترمربع از دیوارها رنگ آمیزی شده و حدود 15 هزارمترمربع دیگر نیز در دست انجام است. بابازاده، درباره طرح ها و رنگ هایی که برای این منظور استفاده می شود، به خبرنگاران محله می گوید: رنگ آمیزی و پاکسازی جداره ها و مبلمان و تجهیزات شهری سال جاری با جدیت بیشتری دنبال می شود. در بازدیدهای اجرا شده و گزارش های مردمی، جداره های درجه یک شناسایی شده اند. در انتخاب رنگ و طرح ها تابع مقررات سازمان زیباسازی هستیم. برای انتخاب رنگ ها باید از پالت و استاندارد رنگی تبعیت کنیم. در رنگ آمیزی مبلمان و تجهیزات شهری تنوع چندانی نداریم. درباره جداره ها کوشش می کنیم از رنگ هایی استفاده کنیم که به فضای شهری آسیب وارد نکند. اگر رنگ خیلی تند باشد سبب ایجاد اغتشاش بصری می شود. از سوی دیگر، رنگ های گرم و تند مانند قرمز به مرور در معرض آفتاب و باران دچار رنگ پریدگی شده و خود موجب زشت شدن چهره شهر می شود. رنگ های زرد و آبی و سبز ماندگاری بیشتری دارند، اما اگر این رنگ ها غالب باشند هم سرد بودن آنها مشکل ساز می شود. بنابراین باید رنگ ها به شکلی انتخاب شوند که یک تعادل و موازنه رنگی ایجاد شود.

تهرانسر در اولویت است

رئیس اداره زیباسازی درباره محله ها و نقاطی که برای رنگ آمیزی در اولویت هستند، این گونه شرح می دهد: اگر جای مناسبی برای نورپردازی و رنگ آمیزی وجود داشته باشد، چه محور و معبر و چه میدان و ساختمان از آن فضا استفاده می کنیم. محورهای فرا منطقه ای مانند بزرگراه آزادگان و شهید لشکری که تردد در آنها بیشتر است، در اولویت هستند. در محله ها نیز به زیباسازی توجه داریم، اما با توجه به اینکه اغلب جمعیت منطقه در تهرانسر متمرکز شده و معابر و مراکز مهم ما در این محدوده قراردارد و حجم تردد در این محله بالا است، طبیعی است که تمرکز ما روی آن بیشتر از دیگر محله ها باشد. البته این به معنای این نیست که به محله های دیگر توجهی نداشته باشیم. زیبایی همه محله ها برای ما مهم است و منظور میزان و تعداد کارهای اجرا شده است که در معابر و محله های پر جمعیت تر بیشتر خواهد بود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 4377

به "چه زیبا می گردد محله من!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه زیبا می گردد محله من!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید