پوتین: کودتای دولتی سال 2014 در اوکراین را آمریکا سازماندهی کرد

به گزارش هیو بلاگ، رئیس جمهور روسیه در مقاله ای، آمریکا را مسئول سازماندهی کودتای دولتی مسلحانه در اوکراین در سال 2014 معرفی می نماید که با حمایت اروپا باعث شکاف در این کشور و وقایع پس از آن شد.

پوتین: کودتای دولتی سال 2014 در اوکراین را آمریکا سازماندهی کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مقاله ای که امروز (سه شنبه) در وبسایت کرملین و نشریه دی زایت آلمان منتشر شده، می گوید کودتای دولتی در اوکراین در سال 2014 که در این کشور شکاف ایجاد کرد و باعث جدایی کریمه شد توط ایالات متحده سازماندهی شد و کشور های اروپایی هم با تردید از آن حمایت کردند.

به گزارش خبرگزاری تاس، در این مقاله که مناسبت آن هشتادمین سالگرد آغاز جنگ اتحاد شوروی علیه آلمان نازی است، پوتین در مورد وقایع سال 2014 می گوید: چرا ایالات متحده کودتایی را سازماندهی کرد و کشور های اروپایی بزدلانه از آن حمایت کردند که باعث شکاف در اوکراین و الحاق کریمه شد؟

او در ادامه، به صورت کلی درباره شرایط در قاره اروپا بعد از سرانجام دوره جنگ سرد و توسعه ناتو، می افزاید: بسیاری از کشور ها در مقابل این انتخاب ساختگی قرار گرفتند که یا باید طرف غرب جمعی باشند یا با روسیه و در واقع این یک اولیتماتوم بود.

رئیس جمهور روسیه در ادامه تاکید می نماید که تراژدی سال 2014 در اوکراین، مثالی از پیامد هایی است که این سیاست تهاجمی به بار آورده است.

پوتین در ادامه می گوید: اروپا فعالانه از کودتای مسلحانه غیرقانونی در اوکراین حمایت کرد. این همان جایی بود که همه چیز آغاز شد. چه لزومی به این کار بود؟ رئیس جمهور وقت [اوکراین]یانوکوویچ قبلاً همه خواسته های مخالفان را پذیرفته بود.

نوامبر سال 2013 ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور وقت اوکراین تبادل نظر ها برای امضای توافق تجاری و سیاسی با اتحادیه اروپا را تعلیق می نماید و این بهانه ای می گردد برای آغاز اعتراضات ضد دولتی هواداران حامی اتحادیه اروپا که اغلب در غرب این کشور ساکن هستند. با بالا گرفتن اعتراضات که ده ها کشته برجا می گذارد و در خطر قرار گرفتن جان رئیس جمهور، یانوکوویچ 22 فوریه سال 2014 مجبور به فرار از کشور می گردد و با فرار او معترضان دولت را در دست می گیرند و مجلس در همان روز وی را خلع می نماید.

یانوکوویچ این اقدام را غیرقانونی می خواند و از روسیه درخواست یاری می نماید و مسکو هم این اقدام را در حالی که مقامات دولتی و مخالفان در اوکراین به توافق دست یافته بودند، کودتایی علیه قانون اساسی می خواند و دولت موقت را به رسمیت نمی شناسد. در ادامه، این بحران وارد مرحله جدیدی می گردد و ساکنان منطقه ها شرقی و جنوبی و شبه جزیره کریمه که رئیس جمهور منتخب خود را عزل شده می بینند و مخالف نفوذ غرب در کشورشان هستند، آغاز به اعتراض و مخالفت با دولت موقت مرکزی می نمایند که در نهایت شرایط کریمه در جنوب اوکراین به همه پرسی گذاشته می گردد و اکثریت رای به استقلال از اوکراین و الحاق به روسیه می دهند.

از آن تاریخ به بعد، علیرغم آن که بیش از 90 درصد ساکنان کریمه به پیوستن به روسیه رای دادند، آمریکا و غرب به این بهانه و برای عقب راندن مسکو، انواع تحریم های مالی را علیه این کشور وضع نموده اند.

اوکراینی ها اخیراً هم روسیه را به استقرار نیرو های نظامی در اطراف مرز های مشترک متهم کردند و مدعی شدند استقلال طلبان هوادار روسیه به صورت سیستماتیک، آتش بس در شرق اوکراین را نقض می نمایند که این مسئله به افزایش مداخله غرب و بعلاوه تنش میان روسیه و ناتو منجر شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 8746

به "پوتین: کودتای دولتی سال 2014 در اوکراین را آمریکا سازماندهی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوتین: کودتای دولتی سال 2014 در اوکراین را آمریکا سازماندهی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید