پارک جنگلی کرمانشاه،تفریح در دل زیبایی های طبیعی و تاریخی، عکس

به گزارش هیو بلاگ، طاق بستان در بخش شرقی ورودی شهر کرمانشاه واقع شده اما در شمال این شهر مهم و تاریخی، جاذبه دیگری به همین نام وجود دارد که قلب هر جهانگرد دوستدار طبیعت را وا می دارد تا تندتر بتپد!

پارک جنگلی کرمانشاه،تفریح در دل زیبایی های طبیعی و تاریخی، عکس

کرمانشاه یکی از شهرهای مهم کشورمان محسوب می شود که با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر، عظیمترین شهر کردنشین ایران به حساب می آید. این میزان از جمعیت باعث شده تا این شهر کرمانشاه در رده نهم در میان شهرهای کشور از نظر میزان جمعیت قرار بگیرد. با این وجود، اهمیت شهر کرمانشاه بیش از این ها است. تاریخ و فرهنگ غنی این منطقه به طور حتم یکی از گنجینه های مهم ایران زمین به شمار می آید؛ به طوری که طبق یافته های موجود، این شهر در قرن چهارم میلادی بنیان گذاری شده است.

آب و هوای شهر کرمانشگاه چگونه است؟

آب و هوای کرمانشاه به دلیل قرارگیری آن در میانه های رشته کوه زاگرس، کوهستانی است و در غارها و کوه های دور و نزدیک نشانه هایی هم از حضور انسان های اعصار گذشته می توان یافت. تا به امروز آثار زیادی در تایید این گفته ها به دست آمده که از جمله مهم ترین آن ها می توان به چند تبر باستانی اشاره نمود که قدمت آن ها را بیش از دویست هزار سال تخمین می زنند.

پارک جنگلی کرمانشاه نیز در کوه های خود کتیبه ها و نقش برجسته هایی را مأوا داده است که داستان هایی را درمورد ساسانیان روایت می نمایند؛ سلسه ای که بین سال های 226 تا 651 میلادی در ایران حکمروایی می کردند. همچنین، براساس نشانه ها و یافته های تاریخی این منطقه یکی از شکارگاه های خسرو پرویز، آخرین پادشاه ساسانی نیز به شمار می آمده است.

کرمانشاه و نام هایی که تا به حال به خود دیده است

همان طور که گفتیم، قدمت کرمانشاه به گذشته های دور باز می شود، به همین دلیل تا به امروز چند بار نام آن در هر دوره و زمانه ای تغییر نموده است. در ابتدا، این شهر را الیپی نام نهاده بودند اما در دوران هخامنشیان به آن نام های دیگری چون کرمینشان، کامبادن، کارمیسین یا کارمیشین نیز داده بودند. با گذر زمان و حمله اعراب به ایران، این قوم نام قرمسین را بر شهر نهاد. با این وجود، با گذر سال ها نام شهر به کرمانشاه تغییر کرد پس از آن تقریبا بدون تغییر باقی ماند؛ هرچند که چند بار بنا شد تا نام شهر تغییر کند.

پارک جنگلی طاق بستان، در شمال کرمانشاه واقع شده و بر دامنه کوهی واقع شده است که به آن پرآو می گویند. آنچه که پرآو را از سایر کوه ها متمایز می نماید، کنده کاری هایی است که زمان ساخت آن به دوره ساسانیان باز می شود. بازدید از این همه زیبایی که پدران ما چند صد سال پیش از دل صخره های سخت بیرون کشیده اند، هر بیننده ای را مسحور و مبهوت می نماید. به طور قطع می توان گفت که آب و هوای مناسب این منطقه و حیواناتی که در آن موقع ساسانیان به شکار آن ها می پرداختند، از دلایل اصلی توجه آن ها به این منطقه بوده است. امروزه کوه ها، آب و هوای دلپذیر، مزارع سبز، چشمه ها، دریاچه مصنوعی این منطقه و امکانات تفریحی موجود، این پارک را به مکانی محبوب برای افراد محلی و گردشگران تبدیل نموده است. به طوری که مردم به بهانه گشت و گذار و استراحت به این منطقه می آیند، می نشینند و سفره ای پهن می نمایند تا لحظات شاد و آرامی را سپری نموده باشند.

شگفتی هایی که تنها در این منطقه می توان یافت!

یکی از نکات جالب و حیرت آور درمورد پارک جنگلی کرمانشاه این است که در این منطقه و در کوه پرآو غاری عمودی و منحصر به فرد وجود دارد که آن را خطرناک ترین غار ایران می دانند! اگر درمورد غار پرآو کنجکاو شده اید، پیشنهاد می کنیم تا مقاله ما را درمورد این غار مطالعه کنید. ذکر این نکته هم جالب است که پرآو لقب دومین اثر طبیعی ملی کرمانشاه را یدک می کشد و یکی از مهم ترین غارها برای ماجراجویان غارنورد است تا شجاعت و توانمندی های خود را به چالش بکشند.

علاوه بر این، کوه معروف و تاریخی بیستون که نام آن در افسانه های ایرانی و داستان شیرین و فرهاد هم آمده، یکی دیگر از کوه هایی است که در کوهستان پرآو وجود دارد. در این کوه سنگ نبشته ای وجود دارد که گفته می شود به فرمان داریوش، پادشاه عظیم هخامنشی به سه خط پارسی باستان، عیلامی و اکدی نوشته شده و در این منطقه به ثبت رسیده است.

در این مطلب، از پارک جنگلی کرمانشاه و پیشینه تاریخی آن گفتیم. این که در کشورمان چنین مناطق تاریخی و طبیعی مهمی وجود دارد، فرصتی بکر و کمیاب است تا دل به سفر بسپاریم و نه تنها راهی یک شهر دیگر، که راهی سفری در تاریخ کهن ایران پهناورمان بشویم. برای رزرو هتل، تنها کافی است به وب سایت ما سر بزنید و سفارش خود را انجام بدهید. مردم این شهر خونگرم و غیورند و با میهمان نوازی با مسافران رفتار می نمایند. شما از داستان ها، افسانه ها و رفتار مردم این شهر چه می دانید؟ اگر تا به حال تجربه سفر به کرمانشاه، این شهر زیبا را داشته اید، آن را با ما درمیان بگذارید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 4143

به "پارک جنگلی کرمانشاه،تفریح در دل زیبایی های طبیعی و تاریخی، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارک جنگلی کرمانشاه،تفریح در دل زیبایی های طبیعی و تاریخی، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید