نگین تیموری پنهان در میدان امیرچقماق یزد

به گزارش هیو بلاگ، بقعه ستی فاطمه خاتون همسر امیرچقماق شامی حاکم یزد در عصر تیموری یکی از بخش های مجموعه امیرچقماق یزد است که شاید سال هاست در هیچ کدام از تصاویر این مجموعه جایی ندارد و تا به امروز ردی از آن در نوشته ها و گفته ها و دیده های گردشگران نیست.

نگین تیموری پنهان در میدان امیرچقماق یزد

این بنا نفیس تیموری در حالی جزو تنها گنبدهای باقی مانده از عصر تیموری در ایران است که پشت سازه ای متعلق به عصر کنونی پنهان بوده است، اما وعده نجات این شاهکار معماری را شهرداری یزد در یال جدید با تخریب این سازه امروزی داده است به طوری که مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد نیز از تحقق این وعده در سال جدید خبر می دهد.

محسن عباسی هرفته با اشاره به تخریب یک ساختمان الحاقی در میدان امیرچقماق یزد، اظهار می نماید: یک بنای الحاقی معاصر در مجاورت گنبد ستی فاطمه به منظور آزادسازی حریم گنبد بقعه مذکور و افزایش دید آب انبار پنج بادگیری در مجاورت آن، تخریب خواهد شد.

وی ضمن تقدیر از شهرداری یزد در راستای خرید این ملک با اعتبار 10 میلیارد ریال تصریح می نماید: این اقدام در احیا نظام ادراکی و بصری میدان تاریخی امیر چقماق یاری شایانی خواهد نمود لذا این اقدام که سال ها نیز در دستور کار بوده سال جاری محقق خواهد شد.

عباسی هرفته در انتها تاکید می نماید: وزن مازاد این سازه الحاقی، آسیب هایی جدی را به جرزهای تحتانی بنا وارد نموده که بلافاصله بعد از حذف سازه مذکور، نسبت به بازسازی و ساماندهی عناصر تاریخی آسیب دیده اقدام خواهد شد.

ایسنا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 3286

به "نگین تیموری پنهان در میدان امیرچقماق یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگین تیموری پنهان در میدان امیرچقماق یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید