محافظه کاران و لیبرال های لهستان رو در روی هم

به گزارش هیو بلاگ، دو رقیب سرسخت انتخابات ریاست جمهوری لهستان قرار است یکشنبه آینده رقابتی شدید را در دور دوم داشته باشند که به آن به عنوان آزمون مهمی برای سیاست پوپولیسم در اروپا نگریسته می شود؛ آن هم بعد از کمپین دور اول انتخابات که شکاف لیبرال-محافظه کار را در این کشور عمیق تر ساخت.

محافظه کاران و لیبرال های لهستان رو در روی هم

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این کمپین سخت دو طرف همچنین تلاش داشته اند حمایت اردوهای سیاسی رقیب در واشنگتن را نیز به خود جلب کنند.

آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان به عنوان یک ملی گرا و محافظه کار به دنبال دستیابی به دومین دور ریاست جمهوری خود است اما در عین حال با چالشی سخت از جانب رافائل ترزاکوفسکی، رقیب لیبرالش و شهردار ورشو، روبرو است. اولین دور این انتخابات که اواخر ژوئن برگزار شد، منجر به حذف 9 کاندیدا از مجموع 11 کاندیدای انتخابات و رفتن این دو نفر که هر دو 48 سال سن دارند، به دور دوم شد.

دودا و حزبش موسوم به حزب قانون و عدالت توانستند حمایت لهستانی های مسن تر و ساکن مناطق روستایی را به کمک طرح اعطای کمک های نقدی به خانواده ها و برنامه های رفاهی دیگر جلب کنند.

دودا روز دوشنبه در تجمعی به حامیانش گفت: این پنج سال گذشته زمان خوبی بود که ما به خوبی از آن استفاده کرده ایم. می خواهم این سیاست را برای خانواده و برای توسعه لهستان و همچنین برای توسعه همه نسل های هموطنانم ادامه دهم.

اما بسکمک از لهستانی های شهرنشین و لیبرال سیاست های دولت دودا را به عنوان سیاست های پوپولیستی که از نظر آن ها دارای بیگانه ستیزی بوده و برای جایگاه آن ها نزد شرکای اروپایی خطرناک است، رد کرده اند.

ماه گذشته میلادی دودا با استقبال گرم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید قرار گرفت؛ ترامپی که گفت دودا عملکردی فوق العاده دارد. ترزاکوفسکی به سراغ باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا رفت تا درباره شرایط دموکراسی در لهستان با او صحبت کند.

به دنبال افت آرا دودا در نظرسنجی ها، کمپین او به اقدامات راست گرایانه و تحریک ترس از یهودیان و حتی آلمانی ها در میان مردم روی آورد تا در ظاهر نظر محافظه کاران و آن هایی که خاطره اشغال کشورشان توسط آلمان نازی در زمان جنگ جهانی دوم را به یاد دارند، جلب کند.

رئیس جمهوری لهستان نقشی کلیدی در عرصه سیاست خارجی این کشور ایفا می کند و دارای قدرت وتو بر قوانین تصویب شده توسط مجلس است. دودا در طول اولین دور پنج ساله ریاست جمهوری خود با تصویب قوانینی به حزبش اختیاراتی وسیع بر نهادهای قضایی و دادگاه هایی کشورش داد.

بعدا اتحادیه اروپا اعتراض کرده و گفت، این تغییرات در قوانین لهستان ناقض اصل دموکراتیک تفکیک قوا هستند اما دولت ورشو بر تداوم اجرای بخش عمده تدابیرش تاکید و استدلال کرده که از جانب رای دهندگان حکمی برای اصلاح نظام قضایی دارد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری لهستان در یکشنبه آینده معین خواهد کرد که آیا حزب قانون و عدالت همچنان کنترل تقریبا همه نهادهای قدرت را در این کشور در دست خواهد داشت و یا عرصه را به ترزاکوفسکی که به حزب حامی اتحادیه اروپای پلتفرم مدنی تعلق داشته و وعده بازیابی هنجارهای قانون اساسی کشورش را داده واگذار خواهد کرد.

دودا در دور نخست انتخابات 43.5 درصد آرا را کسب کرد در حالی که ترزاکوفسکی 30.5 درصد رای به دست آورد اما انتظار می رود که ترزاکوفسکی در دور دوم بتواند بخش عمده آرا نامزدهای حذف شده در دور اول را به خود اختصاص دهد.

در اینجا رای تقریبا هفت درصدی در دور اول به کریستوف بوساک، نامزد راست افراطی می تواند برای نتیجه نهایی انتخابات معین کننده باشد. بوساک به حزبی به نام حزب کنفدراسیون تعلق دارد که از سوی رهبران حزب قانون و عدالت به عنوان یک حزب حامی کرملین و یهودستیز محکوم شده اما دودا چشم به آرا آن ها دارد.،ایسنا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 4407

به "محافظه کاران و لیبرال های لهستان رو در روی هم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محافظه کاران و لیبرال های لهستان رو در روی هم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید