در خطر قرار دریافت منافع ملی

به گزارش هیو بلاگ، تصمیم گرفتیم بیانیه ای را صادر کنیم و در ادامه پمپئو به سؤالات خبرنگاران پاسخ دهد اما بحث های زیادی درباره زمان انتشار متن این بیانیه وجود داشت و نمی دانستیم که آن را قبل از مراسم سالانه عفو بوقلمون توسط رئیس جمهوری در روز شکرگزاری یا بعد از این مراسم منتشر کنیم. متأسفم جناب ولیعهد، ولی ما هم اولویت های خود را داریم!

در خطر قرار دریافت منافع ملی

من همان روز با وزیر خارجه ترکیه نیز ملاقات کردم که اتفاق تصادفی دیگری بود (ظاهراً بولتون به این دلیل از ملاقات با وزیرخارجه ترکیه به عنوان اتفاقی تصادفی یاد می نماید که در انگلیسی اسم کشور ترکیه و اسم بوقلمون به یک شکل -Turkey- نوشته می گردد). در نهایت پمپئو و ترامپ مشترکاً به سؤالات پاسخ دادند. ترامپ می خواست به هر ترتیب این وظیفه را خودش انجام دهد. این یک نمایش ترامپی تمام عیار بود که ماهیت آن برای همه بجز سناتور رَند پال روشن بود. پال در توئیتی نوشت که او فکر می نماید من متن بیانیه را نوشته ام!

در چنین شرایط سخت ژئوپلیتیکی، رویکرد ترامپ تنها رویکرد معقول و واقع بینانه بود. هیچ کس قتل خاشقجی را توجیه نکرد و افراد معدودی نسبت به اینکه این قتل یک اشتباه جدی بود، شک و تردید داشتند. پادشاهی سعودی، بن سلمان و خاشقجی را دوست داشته باشیم یا نه، منافع ملی ما در سطحی گسترده در معرض خطر بود. قطع حمایت از عربستان سعودی، بلافاصله واکنش سوء دشمنان ما در منطقه را بر می انگیخت و آنها کوشش می کردند از شرایط موجود به ضرر ما استفاده نمایند. پوتین 23 اکتبر به صراحت به من گفته بود اگر امریکا به عربستان سلاح نفروشد، روسیه این کار را خواهد نمود (فصل 6 را ببینید). ترامپ الزاماً براساس واقعیت های ژئواستراتژیک تصمیم گیری نمی کرد بلکه تصمیمات او بر اساس تأثیر مستقیم فروش سلاح (به عربستان) در اشتغالزایی در امریکا بود و در نهایت هم در این موضوع تصمیم درستی گرفت. این رویکرد او درست منطبق با همان نتیجه گیری ای است که جین کرک پاتریک سفیر پیشین امریکا در سازمان ملل در مقاله نمادینش در سال 1979 تحت عنوان حکومت های دیکتاتوری و معیارهای دوگانه داشت: آرمانخواهی لیبرالی حتماً لازم نیست شبیه مازوخیسم (خودآزاری) باشد و همچنین آرمانخواهی لزوماً نباید با دفاع از آزادی و منافع ملی ناسازگار باشد.

٭٭٭

نحوه مدیریت نیروی انسانی که نقش مهمی نیز در سیاستگذاری ها دارد، بعد از انتخابات کنگره در نوامبر 2018 حکایت از تغییراتی چشمگیر و عجیب و غریب داشت. برای مثال جیمز متیس و کارکنانش ماهرانه روابط با رسانه ها را تحت کنترل داشتند و متیس با دقت تمام خود را به عنوان ادیبی سلحشور نزد افکار عمومی جا می زد. یکی از داستان هایی که مطمئن بودم رسانه ها درباره آن چیزی نشنیده بودند ماجرایی بود که ترامپ 25 ماه مه بعد از سخنرانی در مراسم فارغ التحصیلی آموزشگاه نیروی دریایی و در راستا بازگشت از آناپولیس با بالگرد اختصاصی رئیس جمهوری (مارین وان) تعریف کرد. ترامپ گفت متیس درباره یکی از مناظره های وی با هیلاری کلینتون در انتخابات 2016 گفته بود: این شجاعانه ترین کاری بود که او تا به امروز از کسی دیده بود. این مناظره درست چند روز بعد از انتشار اخبار و گزارش های متعدد در رسانه ها درباره ویدئوی موسوم به دسترسی به هالیوود برگزار گردید. در این ویدئو که اولین بار روزنامه واشنگتن پست آن را علنی کرد ترامپ حرف های رکیکی در خصوص زنان زده بود که بازتاب بسیار بدی داشت.اهمیت چنین جمله چاپلوسانه ای در این بود که متیس به عنوان یک مقام نظامی کارکشته آن را گفته بود. البته این احتمال هم وجود داشت که ترامپ این حرف را از خودش درآورده باشد؛ در غیر این صورت چنین لحنی نشان می داد که متیس بخوبی می داند چگونه باید چاپلوسی کند.بدون شک در تابستان سال 2018 متیس در شرایط سختی به سر می برد و هر چه به انتها سال نزدیک تر می شدیم، موقعیت او ضعیف تر هم می شد. ترامپ روز یکشنبه 16 سپتامبر ساعت 45 و 9 دقیقه، با من تماس گرفت تا بپرسد آیا مقاله نیویورک تایمز را درباره متیس، مشاهده نموده ام و از من خواست آن را با دقت بخوانم. گفتم بله مقاله را دیده ام. ترامپ گفت: آن را نمی پسندم. متیس همواره از این کارها می نماید. گفتم: به نظر من این مقاله بسیار در حق خانم میرا ریکاردل معاون مشاور امنیت ملی بی انصافی نموده که این امر احتمالاً به دلیل دشمنی او با متیس در نخستین روزهای حضورش در کاخ سفید بوده است. ریکاردل در برابر کوشش های متیس برای استخدام دموکرات های غیر همسو با نظرات ترامپ، مقاومت نموده بود. ترامپ پرسید، ریکاردل به رکس (تیلرسون) نیز اجازه نداد بعضی از افراد مورد نظر خود را به خدمت بگیرد، درست است؟ اظهارات ترامپ صحت داشت. او دوباره پرسید: نظرت درباره متیس چیست؟ این سؤال دقیقاً در چارچوب سبک مدیریتی ترامپ بود و تقریباً هیچ کس هم باور نداشت چنین رفتاری باعث تقویت اعتماد و اطمینان بین زیردستان گردد. او همواره کارش همین بود. البته فقط یک احمق ممکن بود تصور کند که وقتی ترامپ از او درباره دیگران می پرسد از دیگران درباره او سؤال نکند. نصفه و نیمه پاسخش را دادم؛ پاسخی که هم مهم بود و هم درست. گفتم:متیس درانجام ندادن کاری که نمی خواهد انجام دهد، حرفه ای است و او فکر می نماید که نظراتش خیلی خوب است. با گفتن این جمله، سفره دل رئیس جمهوری باز شد و شرح داد که به متیس اعتماد ندارد و از گزارش های رسانه ها درباره اینکه متیس او را دور می زند، خسته شده است. نمی خواستم این را به ترامپ بگویم اما این عظیم ترین زخمی بود که از سوی محور عظیمان وارد می شد. آنها خود را بسیار باهوش فرض می کردند و می خواستند این را به دنیا تفهیم نمایند و ترامپ قدرت درک این نکته را نداشت، هر چند که محور عظیمان آن قدرها هم که فکر می کردند باهوش نبودند.، ایران

مجله آی سیب: مجله آی سیب | مجله فناوری های جدید، رایانه ها، موبایل ها و کجت های هوشمند

مجله بیزبینگ: مجله بیزبینگ، مجله موفقیت در کارآفرینی و کسب و کار

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 7020

به "در خطر قرار دریافت منافع ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در خطر قرار دریافت منافع ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید