لباس هوشمندی که از عرق بدن انرژی فراوری می نماید

به گزارش هیو بلاگ، یک لباس مخصوص ساخته مهندسان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو می تواند با بهره گیری از عرق و حرکت بدن، انرژی یک ساعت هوشمند و دستگاه های دیگر را تأمین کند.

لباس هوشمندی که از عرق بدن انرژی فراوری می نماید

وقتی صحبت از انرژی های تجدیدپذیر می گردد، می بینیم که بسیاری از شهرها از منابع مختلفی مانند صفحات خورشیدی و توربین های بادی استفاده می نمایند. دانشمندان اکنون با یک لباس هوشمند که به وسیله عرق و حرکت بدن، برق فراوری می نماید، رویکرد مشابهی را اتخاذ نموده اند.

این لباس هوشمند که توسط تیمی در دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو ایجاد شده است، از سلول های سوخت زیستی بهره می برد که از عرق بدن برای فراوری انرژی استفاده می نمایند و همچنین مجهز به ژنراتورهای الکتریکی برای فراوری انرژی از حرکت بدن و ابرخازن ها برای ذخیره برق فراوری شده است.

تمام این قطعات روی پارچه چاپ می شوند، از جمله مدار و سیم کشی از جنس نقره است که ویژگی ضد آب دارد و این قطعات را به هم متصل می نماید. نکته مهم این است که همه چیز در این لباس هوشمند انعطاف پذیر، کشسان، تاشو و قابل شستشو است، اما در شکل فعلی نمی توان برای شستشوی آن از شوینده استفاده کرد.

سلول های سوخت زیستی که درون این لباس هوشمند تعبیه شده اند، در قسمت قفسه سینه قرار دارند و حاوی آنزیم هایی هستند که باعث جابجایی الکترون بین لاکتات و مولکول های اکسیژن موجود در عرق بدن انسان می شوند. این فرآیند، یک جریان الکتریکی مداوم با ولتاژ پایین فراوری می نماید که برای ذخیره در خازن تغذیه می گردد.

در همین حال، ژنراتورهای تریبوالکتریک هر کدام از دو قسمت تشکیل شده اند: یک قطعه دارای بار منفی روی بازو و یک قطعه دارای بار مثبت در کنار بدن. هنگامی که دستان کاربر در حال راه رفتن یا دویدن حرکت می نماید، این قسمت ها به یکدیگر ساییده می شوند. با این کار، پالس هایی از برق ولتاژ بالا فراوری می گردد که آن هم به خازن می رود.

در آزمایشاتی که تا به امروز اجرا شده است، یک داوطلب این لباس هوشمند را هنگام دویدن و استفاده از دوچرخه ورزشی به مدت 10 دقیقه پوشید و پس از آن 20 دقیقه استراحت کرد. طی این جلسه 30 دقیقه ای، لباس هوشمند توانست نیروی مورد احتیاج نمایشگر ال سی دی یک ساعت مچی کوچک را تأمین کند.

این لباس هوشمند با توسعه بیشترخواهد توانست توسط ورزشکاران برای تأمین انرژی دستگاه هایی مانند حسگرهای کنترل عملکرد مورد استفاده قرار گیرد.

این تحقیق که توسط پروفسور جوزف وانگ و لو یین دانشجوی دکترای دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو اجرا شده، در مجله Nature Communications منتشر شده است.،ایسنا

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 7541

به "لباس هوشمندی که از عرق بدن انرژی فراوری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لباس هوشمندی که از عرق بدن انرژی فراوری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید