قصر پوتالا شاهکار معماری تبتی

به گزارش هیو بلاگ، قصر پوتالا که به زبان سانسکزیت به معنی قصر مقدس است توسط پادشاه سنگتسن گامپو در قرن 7 در شهر کنونی لهاسا ساخته شد. این قصر تا سال 1959 محل زندگی دالایی لاما (رهبر مذهبی مردم تبت) بود تا اینکه در آن سال دالایی لاما چهاردهم به هند رفت. این قصر هم اکنون تبدیل به موزه شده است. با خبرنگاران همراه باشید تا از این کاخ زیبا بیشتر بدانبد.

قصر پوتالا شاهکار معماری تبتی

قصر پوتالا تبت که از جاذبه های گردشگری برجسته چین است 13 طبقه دارد و شامل عبادتگاه ها، مدرسه های دینی، تالارها، خوابگاه و حیاط می باشد، این قصر فقط از سنگ، چوب و گرانیت (برای دیوارها) ساخته شده بود و معماری آن شامل 3 بخش است:

  • قصر قرمز که در وسط این بنا واقع شده است کاملا وقف مطالعات دینی شده است و تالارها، عبادتگاه ها و کتابخانه های زیادی دارد.
  • تالار بزرگ جیوآنمان در سمت غرب ساختمان واقع شده است و بزرگترین تالار قصر پوتالا است و دیوارهای داخلی آن نقاشی های زیبایی دارند.
  • قصر سفید که در سمت شرق این بنا واقع شده است زمانی ساختمان اداری دولت تبت بود. این قصر را سفید ساخته اند تا نماد صلح و آرامش باشد. قصر سفید در زمان دالایی لامای پنجم ساخته شد و او و دولتش در سال 1649 به این کاخ آمدند، سپس در زمان دالایی لامای سیزدهم در اوایل قرن 20 اندازه این کاخ را به زمان کنونی اش گسترش دادند این قصر شامل اتاق هایی برای زندگی، اداره، مدرسه دینی و چاپخانه بوده است و حیاط زرد رنگی این قصر سفید را از قصر قرمز جدا می نماید.

یونسکو در سال 1994 این بنا را به عنوان میراثی ارزشمند معرفی کرد و آن را در لیست خود جای داد. از سال 2003 این کاخ فقط 6 ساعت در روز باز است و به این ترتیب تعداد گردشگران این کاخ را محدود به 1600 نفر در روز کردند تا از ازدحام و شلوغی جلوگیری گردد، البته این محدودیت در ماههای شلوغ برداشته می گردد. بعد از تعمیراتی که در سال 2006 روی این بنا انجام شد بازدید از سقف این کاخ را ممنوع کردند تا از آسیب های بیشتر جلوگیری گردد.

واقعیاتی درباره قصر پوتالا

  • این قصر بر روی دامنه های تپه ساخته شده که نشان دهنده ترکیبی از معماری تبتی و هان می باشد.
  • قصر پوتالا 8 سالن عزاداری دارد که گنبدها و مقبره های دالایی لاماها در آنجا واقع شده است و این گنبدها با ورقه های طلا پوشیده و با جواهرات تزئین شده ا ند.
  • این قصر بیش از 1000 اتاق دارد که شامل ده ها هزار چهرهای مذهبی است.
  • در سال 1959 این قصر در جریان قیام تبت بر ضد چینی ها آسیب های جزئی دید و پنجره های آن توسط چینی ها گلوله باران شد، همچنین در جریان انقلاب فرهنگی در سال 1966 نیز آسیب هایی بر آن وارد شد و تاکنون حدود 100,000 جلد کتاب، مستندات تاریخی و آثار هنری بسیاری از این قصر نابود شده است.

قصر پوتالا کجاست

این قصر در مرکز دهکده لهاسا، بر روی کوه سرخ که از سطح دریا 3700 متر ارتفاع دارد ساخته شده است. قصر پوتالا بیش از 110 متر ارتفاع دارد و مساحت آن 130,000 مترمربع است.

بهترین زمین برای بازدید از قصر پوتالا

از آنجایی که بهترین ماه های سفر به چین آوریل، می، سپتامبر و اکتبر است به همین دلیل در این ماهها قیمت ها بالا می رود و جمعیت زیادی در جاذبه هایی مثل کاخ پوتالا هستند پس ما به شما مسافرت در ماه های دیگر را پیشنهاد می کنیم چون در ماههای دیگر قیمت هتل ها هم ارزان تر است.

منبع: الی گشت
انتشار: 17 مهر 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 22

به "قصر پوتالا شاهکار معماری تبتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قصر پوتالا شاهکار معماری تبتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید