قانقاریا عارضه جانبی دیگر کرونا است

به گزارش هیو بلاگ، نتایج یک مطالعه جدید هشدار داده است که قانقاریا می تواند عارضه جانبی دیگر عفونت کووید 19 باشد.

قانقاریا عارضه جانبی دیگر کرونا است

به گزارش خبرنگاران، بیماری کووید 19 با طیف وسیعی از علائم ناخوشایند از سرفه خشک گرفته تا از دست دادن حس بویایی همراه است.

اکنون نتایج یک مطالعه جدید هشدار داده است که قانقاریا می تواند عارضه جانبی دیگر این عفونت ویروسی باشد.

قانقاریا یا سیاه مردگی یا گانگرن (Gangrene)، فساد و عفونتی است که در قسمتی از ماهیچه یا استخوان پیدا می گردد و آن را سیاه و فاسد می نماید.

محققان دانشگاه نورث وسترن در آمریکا که این مطالعه را انجام داده اند، هشدار می دهند که کووید 19 می تواند باعث بروز مسائل طولانی مدت عضله و مفصل از جمله آرتریت، قانقاریا و انگشت پای کرونایی گردد.

تحقیقات اجرا شده از سوی اتحادیه بین المللی بیماری های پوستی و آموزشگاه پوست آمریکا نشان می دهد که بعضی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا دچار التهاب های مربوط به سرمازدگی در پاهای خود می گردد که گاهی ماه ها ادامه پیدا می نماید؛ این عارضه که انگشت پای کرونایی نامیده می گردد از جمله عوارض آلودگی به کووید 19 است.

اکنون محققان در این مطالعه جدید با تجزیه و تحلیل اسکن های ام.آر.آی گرفته شده از بیمارانی که این علائم را تجربه می نمایند، حدس می زنند که ویروس کووید 19 می تواند سیستم ایمنی را برای حمله به خود تحریک کند که به بروز مسائل طولانی مدت روماتولوژی منجر می گردد.

این مطالعه گزارش های اخیر یک زن آلوده به کووید 19 را در ایتالیا دنبال می نماید که پس از اینکه کرونا رگ های خونی وی را تخریب کرد، مجبور به قطع سه انگشت شد. سایر مبتلایان نیز مجبور به قطع عضو شده اند.

مطالعات قبلی نیز ارتباطی میان عفونت ویروس کرونا و درد عضلات یا مفصل پیدا نموده اند، اما این اولین بار است که این علائم به وسیله اسکن رادیولوژی نشان داده می گردد.

محققان دانشگاه نورث وسترن در این مطالعه از روش های مختلف تصویربرداری از جمله سی تی اسکن ، ام.آر.آی و سونوگرافی برای تجسم علل قانقاریا و سایر دردهای طولانی مدت عضلانی و مفصلی در بیماران مبتلا به کووید 19 استفاده کردند.

دکتر سواتی دشموخ که ریاست این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: در این مطالعه متوجه شدیم که ویروس کووید 19 می تواند به روش های مختلف بدن را برای حمله به خود تحریک کند که می تواند به بروز مسائل روماتولوژی منجر گردد که احتیاج به مدیریت مادام العمر دارد.

وی اضافه نمود: بسیاری از بیماران مبتلا به اختلالات اسکلتی - عضلانی مرتبط با کووید 19 بهبود می یابند، اما در بعضی افراد این علائم جدی می گردد که به شدت موجب نگرانی بیمار شده و یا بر کیفیت زندگی وی تاثیر گذاشته که منجر می گردد بیمار به دنبال مراقبت پزشکی و تصویربرداری باشد. این تصویربرداری به پزشکان اجازه می دهد تا مشاهده نمایند که آیا درد عضلانی و مفصلی مرتبط با کووید 19، تنها شبیه دردهای بدن بر اثر ابتلا به آنفلوانزا است یا موضوع جدی تری است.

این محقق گفت: قانقاریا می تواند در نتیجه یک آسیب ، عفونت یا ابتلا به یک بیماری طولانی مدت رخ دهد که بر گردش خون تأثیر می گذارد. قانقاریا یک بیماری جدی است که در آن از دست دادن خونرسانی باعث از بین رفتن بافت بدن می گردد. این موضوع می تواند بر هر قسمتی از بدن تأثیر گذارد اما به طور معمول از انگشتان پا، پا، انگشتان و دست ها آغاز می گردد.

با این حال در حالی که یافته های این مطالعه نشان می دهد که عفونت کووید 19 می تواند باعث بروز مسائل مفصلی و عضلانی گردد اما محققان تأکید می نمایند که این ویروس به طور مستقیم باعث ایجاد این علائم نمی گردد بلکه ویروس کووید 19 به روش های مختلف بدن را برای حمله به خود تحریک می نماید که می تواند به بروز مسائل روماتولوژی منجر گردد که احتیاج به مدیریت مادام العمر دارند.

منبع: ایرنا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 7536

به "قانقاریا عارضه جانبی دیگر کرونا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانقاریا عارضه جانبی دیگر کرونا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید