مقایسه 5 واکسن کرونا

به گزارش هیو بلاگ، بعضی هنوز واکسن نزده اند و درباره کارایی واکسن های موجود تردیدهایی دارند.

مقایسه 5 واکسن کرونا

به گزارش خبرنگاران، روزنامه جام جم در ادامه، مشخصات 5 واکسن کرونا و ویژگی های آنها را ذکر نموده است:

فایزر/ بایون تک

نوع: ام آران ای (آران ای پیغام رسان حامل پیغام فراوری پروتئین های سطحی ویروس)

دوزها: 2 دوز با فاصله 3 تا 4 هفته

مطالعات بیشتری برای آنالیز احتمال ایمنی زایی بلندمدت با تزریق یک دوز احتیاج است.

شرایط: منفی 70 درجه سانتی گراد

مجوزهای اخذ شده: مجوز تزریق اضطراری از سازمان جهانی بهداشت، مجوز تزریق سازمان غذا و داروی ایالات متحده، مجوز تزریق در بچه ها بالای 12 سال، مجوز تزریق دوز یادآور در گروه های سنی و بالای 65 و افراد پرخطر و دارای نقص سیستم ایمنی

کارایی: 95 درصد و دارای اثربخشی بالا در بچه ها 5 تا 11 سال. بر اساس نتایج آنالیز های صورت گرفته در 44 هزار نفر، پس از گذشت شش ماه تا 86 درصد کارایی خواهد داشت.

مقدار تأثیر در کاهش تکثیر و ابتلا: هنوز اطلاعات زیادی در مورد مقدار کارایی این واکسن در پیشگیری از انتشار ویروس منتشر نشده است. به توصیه سازمان جهانی بهداشت رعایت پروتکل ها حتی پس از دریافت واکسن هم الزامی است.

اثربخشی در برابر سویه های نو: بر اساس آنالیز های سازمان جهانی بهداشت این واکسن در برابر واریانت های نو هندی، انگلیسی و آفریقایی هم اثربخشی قابل قبولی دارد. بر اساس نتایج مطالعه سازمان سلامت عمومی انگستان، این واکسن تا 96 درصد در برابر بستری شدن بر اثر سوی دلتا مؤثر است و بعلاوه تا 88 درصد از ابتلا پیشگیری می نماید.

گروه های مجاز به دریافت واکسن: افراد بالای 15 سال، مادران شیرده (احتیاجی به قطع شیردهی نیست)

گروه های پرخطر: هنوز به مطالعات بیشتری در مورد افراد دارای نقص سیستم ایمنی احتیاج هست اما توصیه می گردد با مشاوره پزشک تزریق گردد. مطالعات اندکی در مورد کارایی این واکسن در مورد افراد اچ آی وی مثبت کنترل شده صورت گرفته است، تا نتیجه گیری کامل بهتر است این افراد هم زیر نظر پزشک واکسن دریافت نمایند. گروه سنی 12 تا 15سال فقط در صورتی که تمام افراد بزرگ سال جامعه که خطرپذیری بیشتری در برابر ابتلا دارند، واکسینه شده باشند می توانند واکسن دریافت نمایند.

گروه های غیرمجاز: افراد زیر 12 سال، افرادی که سابقه شوک های آلرژیک نسبت به هر یک از اجزای واکسن را دارند.

امکان تزریق به بارداران: زنان باردار با توجه به مقدار خطر ابتلا به کرونا در محلی که زندگی می نمایند می توانند با مشورت پزشک واکسن دریافت نمایند و احتیاجی به تعویق یا متوقف کردن بارداری به دلیل واکسیناسیون نیست.

عوارض جانبی: سازمان غذا و داروی آمریکا در خرداد 1400 هشداری را نسبت به مشاهده التهاب قلبی در بعضی دریافت نماینده های این واکسن اعلام نموده است.

سینوفارم

نوع: ویروس غیرفعال شده

دوزها: 2 دوز با فاصله 3 تا 4 هفته

شرایط: 2 تا 8 درجه سانتی گراد

مجوزهای اخذشده: سازمان بهداشت جهانی مجوز تزریق اضطراری برای آن صادر نموده است.

نتایج کارآزمایی بالینی: کارآزمایی در تعداد مناسبی از افراد با بیماری های زمینه ای، بارداری و دارای سن بالای 60 انجام نشده است. مقدار دنبال کردن شرایط افراد حاضر در مطالعه تا 112 روز پس از تزریق منتشر شده است. دو مطالعه دیگر در مورد مقدار کارایی این واکسن در حال اجرا است اما هنوز نتایج آنها منتشر نشده است. کارآزمایی نوی در امارات متحده عربی روی کارایی این واکسن بر 900 کودک و نوجوان 3 تا 17 ساله صورت گرفته است. امارات متحده عربی به افرادی که دو دوز واکسن سینوفارم را دریافت نموده اند و 6 ماه از تزریق دوز دوم شان گذشته باشد، دوز یادآور فایزر تزریق می نماید. بعلاوه امارات متحده عربی مجوز تزریق برای نوجوانان 13 تا 17 سال را هم صادر نموده است. چین هم مجوز تزریق برای بچه ها 3 ساله به بالا را صادر نموده است.

کارایی: 79 درصد پس از 2 هفته از تزریق دوم

مقدار تأثیر در کاهش تکثیر و ابتلا: در مطالعات مقدار اثربخشی در برابر ابتلا به نوع شدید بیماری آنالیز نشده است. هنوز اطلاعات زیادی در مورد مقدار کارایی این واکسن در پیشگیری از انتشار ویروس منتشر نشده است. به توصیه سازمان جهانی بهداشت رعایت شیوه نامه ها حتی پس از دریافت واکسن هم الزامی است.

اثربخشی در برابر سویه های نو: بر اساس مطالعه نوی در سریلانکا این واکسن محافظت مشابهی در برابر سویه دلتا نسبت به سویه اولیه دارد.

گروه های مجاز به دریافت واکسن: افراد بالای 18 سال (بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت) و مادران شیرده (احتیاجی به قطع شیردهی نیست)، افراد اچ آی وی مثبت (به دلیل اینکه ماهیت ویروس تکثیرشونده نیست و احتمالا خطری ایجاد نخواهد کرد)، تحقیقات در مورد ایمنی بخشی در افراد بالای 60 سال به دلیل جامعه آماری کوچک این گروه سنی در مطالعات بالینی، کافی نیست. به همین دلیل در کشورهایی که واکسن سینوفارم را به افراد بالای 60 سال تزریق می نمایند باید آنالیز سطح ایمنی ادامه دار باشد.

گروه های غیرمجاز: افراد زیر 18 سال (به جز چین و امارات متحده عربی)، افرادی که سابقه شوک های آلرژیک نسبت به هر یک از اجزای واکسن را دارند و افراد دارای تب بالای 38/5 درجه سانتی گراد تا زمانی که تبشان قطع گردد.

امکان تزریق به بارداران: هنوز نتایج مطالعات کافی نیست. با توجه به ماهیت ویروس غیرفعال شده که در سایر واکسن ها برای زنان باردار بلامانع بوده، قابل تزریق است. احتیاجی به تعویق انداختن یا متوقف کردن بارداری به دلیل واکسیناسیون نیست.

عوارض جانبی: بدن درد، بی حالی، درد در ناحیه تزریق، تب خفیف

آسترازنکا

نوع: حامل ویروسی دارای ژن های پروتئین های سطحی سارس-کوو-2

دوزها: 2 دوز با فاصله 8 تا 12 هفته

شرایط: 2 تا 8 درجه سانتی گراد

مجوزهای اخذ شده: دو نوع واکسن فراوری کره جنوبی و هندوستان از سازمان جهانی بهداشت مجوز تزریق اضطراری دریافت نموده اند. آژانس دارویی اروپا تمام اطلاعات منتشرشده از کارآزمایی این واکسن را آنالیز نموده و مجوز تزریق به افراد بالای 18 سال را صادر نموده است. مطالعاتی برای تزریق دوز یادآور روی 2250 داوطلب در حال اجرا است.

نتایج کارآزمایی بالینی: اثربخشی واکسن در 300 کودک و نوجوان 6 تا 17 ساله در حال آنالیز است.

کارایی: 63/09 درصد

مقدار تأثیر در کاهش تکثیر و ابتلا: هنوز اطلاعات زیادی در مورد مقدار کارایی این واکسن در پیشگیری از انتشار ویروس منتشر نشده است. به توصیه سازمان جهانی بهداشت رعایت شیوه نامه های بهداشتی حتی پس از دریافت واکسن هم الزامی است.

اثربخشی در برابر سویه های نو: تا 60 درصد در برابر سویه دلتا (هندی) و تا 66 درصد در برابر سویه آلفا (انگلیسی) مؤثر است. بعلاوه تا 92 درصد در برابر بستری شدن بر اثر ابتلا به سویه دلتا مؤثر است.

گروه های مجاز به دریافت واکسن: افراد بالای 18 سال (بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت) و مادران شیرده (احتیاجی به قطع شیردهی نیست)، افراد دارای بیماری های نقص سیستم ایمنی مانند اچ آی وی می توانند با مشورت پزشک و آگاهی از نوع واکسن و عوارض احتمالی آن، واکسینه شوند. در بعضی کشورهای اروپایی مانند انگستان به گروه های سنی بالای 30 سال و در ایتالیا به افراد بالای 60 سال تزریق می گردد.

گروه های غیرمجاز: افراد زیر 18 سال و افرادی که سابقه شوک های آلرژیک نسبت به هر یک از اجزای واکسن را دارند.

امکان تزریق به بارداران: در صورتی که در معرض خطر بالای ابتلا به کرونا هستند، بهتر است بر اساس نظر پزشک در مورد تزریق واکسن تصمیم بگیرند.

عوارض جانبی: مقدار شیوع عارضه لخته خونی بر اساس آنالیز های سازمان جهانی بهداشت و آژانس دارویی اروپا در دسته عوارض بسیار نادر واقع شده است و مزایای تزریق آن به عوارض بسیار نادر رجحان دارد.

اسپوتنیک وی

نوع: حامل ویروسی دارای ژن های پروتئین های سطحی سارس-کوو-2

دوزها: 2 دوز با فاصله 21 روز

نمونه تک دوز آن با نام اسپوتنیک وی سبک در روسیه تأیید شده است و تا 79/4 درصد کارایی دارد.

شرایط: 2 تا 8 درجه سانتی گراد

نتایج کارآزمایی بالینی: کارآزمایی بالینی فاز سوم روی 20 هزار نفر صورت گرفته است. در مطالعه ای در امارات متحده عربی، این واکسن روی 81 هزار نفر تا 97/8 درصد کارایی داشته است. به دلایل نامشخصی با وجود تزریق چند میلیون دوز از این واکسن در کشورهای مختلف و گزارش نشدن عوارض یا کارایی پایین، هنوز سازمان جهانی بهداشت و آژانس دارویی اروپا آن را تأیید ننموده اند. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، فرآیند فراوری این واکسن استانداردهای مورد احتیاج را رعایت نمی نماید. بر اساس مطالعه نوی استفاده ترکیبی از این واکسن با سایر واکسن ها از جمله آسترازنکا، سینوفارم و مدرنا بدون مشکل خواهد بود.

کارایی: 97/2 درصد

مقدار تأثیر در کاهش تکثیر و ابتلا: نمونه تک دوز آن در مطالعه ای در پاراگوئه در میان 320 هزار نفر تا 93/5 درصد کارایی داشته است.

اثربخشی در برابر سویه های نو: تا 83 درصد در برابر سویه دلتا کارایی دارد.

گروه های مجاز به دریافت واکسن: در منابع مورد استفاده به این اطلاعات اشاره نشده بود.

گروه های غیرمجاز: در منابع مورد استفاده به این اطلاعات اشاره نشده بود.

امکان تزریق به بارداران: بر اساس گزارش های منابع روسیه تا به امروز کارآزمایی بالینی روی زنان باردار صورت نگرفته است اما از آنجا که در مرحله آزمایش های حیوانی، تزریق واکسن تأثیر منفی بر بارداری مدل های حیوانی نداشته است، در صورتی که خطر ابتلا به کرونا برای مادر در طول بارداری بالا باشد، می تواند با نظر پزشک واکسن دریافت کند.

عوارض جانبی: در منابع مورد استفاده به این اطلاعات اشاره نشده بود.

برکت

نوع: ویروس غیرفعال شده

دوزها: 2 دوز با فاصله 28 روز

شرایط: 2 تا 8 درجه سانتی گراد

نتایج کارآزمایی بالینی: فاز سوم کارآزمایی بالینی از 5 اردیبهشت 1400 با 20 هزار داوطلب شروع شده است. هنوز نتایج این مرحله از کارآزمایی منتشر نشده است.

کارایی: در منابع مورد استفاده به این اطلاعات اشاره نشده بود.

مقدار تأثیر در کاهش تکثیر و ابتلا: به گفته مدیر اجرایی مطالعات بالینی، این واکسن بالای 90 درصد کارایی دارد.

اثربخشی در برابر سویه های نو: در منابع مورد استفاده به این اطلاعات اشاره نشده بود.

گروه های مجاز به دریافت واکسن: فاز سوم کارآزمایی بالینی در گروه سنی 18 تا 75 ساله در حال اجراست.

گروه های غیرمجاز: در منابع مورد استفاده به این اطلاعات اشاره نشده بود.

امکان تزریق به بارداران: در منابع مورد استفاده به این اطلاعات اشاره نشده بود.

عوارض جانبی: در منابع مورد استفاده به این اطلاعات اشاره نشده بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 9485

به "مقایسه 5 واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه 5 واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید