عقلانیت انقلابی، مقاومت هوشمندانه و عدالتخواهی اخلاق مدارانه گفتمان محوری انجمن اسلامی مستقل ، مقاومت هوشمندانه، راهکار مسائل

به گزارش هیو بلاگ، قسمت دوم از سلسله جلسات معارفه، با حضور اعضا شورای مرکزی جدید اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور برگزار گردید.

عقلانیت انقلابی، مقاومت هوشمندانه و عدالتخواهی اخلاق مدارانه گفتمان محوری انجمن اسلامی مستقل ، مقاومت هوشمندانه، راهکار مسائل

گروه دانشگاه خبرنگاران-محمد کفیلی؛ سال تحصیلی که به سرانجام می رسد، زمان مسئولیت شورای مرکزی اتحادیه های دانشجویی نیز به همین منوال به سرانجام رسیده است. اتحادیه های دانشجویی با برگزاری نشست سالانه در نیمه دوم تابستان، انتخابات شورای مرکزی جدید را با انتخاب اعضای دفاتر از بین کاندیدا ها برگزار می نمایند. قبل از شروع مهر ماه و شروع رسمی فعالیت اتحادیه های دانشجویی، زمان مناسبی جهت تقسیم وظایف و برنامه ریزی برای فعالیت های سال آینده است. به همین بهانه، از شورای مرکزی اتحادیه های دانشجویی دعوت کردیم تا مهمان با باشند و معارفه شورای مرکزی جدید خود را همراه با برنامه هایشان در سال تحصیلی آینده را به مخاطبین ما ارائه نمایند.

قسمت دوم از سلسله جلسات معارفه، با حضور اعضا شورای مرکزی جدید اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور برگزار گردید و سجاد اسدی دبیر این اتحادیه و آقایان حمزه دستیار و تعیین رضیئی و خانم الناز گازرانی به ترتیب مسئول واحد سیاسی، بین الملل و مسئول دفتر خواهران این اتحادیه دانشجویی، جوابگوی سوالات ما بودند.

سجاد اسدی دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در معارفه اعضا شورای مرکزی جدید این اتحادیه گفت: بنابر رای اعضا شورای بیستم، حمزه دستیار به عنوان دبیر واحد سیاسی، زهرا ایزدی به عنوان دبیر واحد فرهنگی، الناز گازرانی به عنوان دبیر واحد مالی و تدارکات و مسئول خواهران، تعیین رضیئی به عنوان دبیر واحد پذیرش، سید ایمان احمدی به عنوان دبیر واحد آموزش، حسین رجبی به عنوان دبیر واحد روابط عمومی انتخاب شدند.

وی ادامه داد: پیغام مرادی به عنوان قائم مقام تشکیلات، محمدرضا محمدی به عنوان قائم مقام واحد سیاسی و امیرحسین پناهی هم پیغام مرادی به عنوان قائم مقام تشکیلات و قائم مقام مالی و تدارکات فعالیت خواهند کرد.

اتحادیه مستقل در سال تحصیلی پیش رو چه سیاست گفتمانی را مدنظر دارد؛ دلیل تمرکز این اتحادیه بر این مسائل چیست؟

سجاد اسدی: اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل یک شعار واحد دارد، این شعار از ابتدای تشکیل این اتحادیه در بیست سال پیش مطابق فلسفه تاسیس اتحادیه است؛ نقد حاکمیت آری، نفی حاکمیت هرگز، روح قالب این اتحادیه است که تمام گفتمان و سیاست های آن در ذیل همین شعار خلاصه می گردد.

شعار نوگرایی در حکومت نیز در سال های اخیر از جانب این اتحادیه به عنوان شعار حاکم بر گفتمان فکری و عملی باز تعریف شد، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل برای پیشبرد اهداف و فعالیت هایش ناظر بر شعار و گفتمان داخلی اتحادیه دریچه ای را تحت عنوان عقلانیت انقلابی که از سخنان رهبری را سرلوحه گرفته را مدنظر قرار داد و تمام فعالیت ها را ناظر بر آن سامان می دهد.

اتحادیه مستقل در چند سال اخیر در کنار عقلانیت انقلابی مبنای فعالیت های خود را با موضوع مقاومت هوشمندانه و عدالتخواهی اخلاق مدارانه قرار داد؛ شعار سال گذشته اتحادیه نیز با همین عنوان عقلانیت انقلابی، مقاومت هوشمندان و عدالتخواهی اخلاق مدارانه نام گذاری شده است.

متاسفانه زمانی که در مسائل سیاسی سخن از مقاومت می گردد تعدادی از مسئولان و کارشناسان حوزه سیاست، مقاومت را برابر با جنگ طلبی می دانند؛ در صورتی که گفتمان مقاومت هوشمندانه می تواند راهگشای مسائل موجود در حوزه های مختلف کشور اعم از مسائل مالی باشد.

عدالتخواهی نیز به عنوان رایج ترین و اصلی ترین حوزه فعالیت جنبش دانشجویی تاکنون مدنظر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل بوده است؛ تعریف صحیح از عدالتخواهی ناظر بر اخلاق مدارانه بودن است، زیرا در وضعیت فعلی با گسترش فضای مجازی و دسترسی آسان به اطلاعات، عدالتخواهی در بین اشخاص حقوقی و حقیقی رایج شده است، ولی بعضا از سمت نها دها و اشخاص به صورت کاملاً صحیح صورت نمی گیرد.

تعریفی که مد نظر یک عدالتخواهی اخلاق مدارانه و اصولی است که در سطح مصداق نماند و موضوع خود را به آنالیز ساختار ها قرار دهد؛ به عنوان مثال اگر بی عدالتی صورت گیرد و عدالتخواهی اخلاق مدارانه با آنالیز دلایل شکل گیری آن انجام پذیرد، عدالتخواهی در سطح مصادیق مشابه نمی ماند بلکه، به آنالیز ایرادات ساختاری و قانونی که منجر به بروز چنین بی عدالتی شده است، می پردازد.

راهبرد اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در سال های آینده پرداختن به مسئله امیدآفرینی در جامعه است؛ همانطور که رهبری در سال های اخیر با وجود مسائل متعدد در بخش های مختلف به آینده و جوانان امید داشته اند؛ ما نیز با آینده امیدوار و معتقدیم که تمام مسائل موجود در کشور اعم از مالی، سیاسی و ... همگی در چهارچوب عقلانیت انقلابی دارای راهکار خواهد بود.

اسفند ماه سال جاری انتخابات مجلس را در پیش رو داریم؛ نحوه ورود شما به این انتخبات چگونه خواهد بود؟

حمزه دستیار: اتحادیه انجمن های اسلامی مستقل از زمان تاسیس خود در سال 78 به گونه ای عمل نموده است که با آمدن اشخاص نگاه و طرز مواجهه اش با مسائل سیاسی تغییر ننموده است. مستقل بودن اتحادیه ناظر بر عدم حمایت از هیچ جریان و شخص در انتخابات ها بوده است.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در سال تحصیلی آینده سعی دارد در نگاه سیاسی خود از پراکنده گویی در این حوزه به گفتمان محوری و جریان سازی بپردازد. گفتمان محوری و جریان سازی منتهی به آگاهی بخشی عمومی در فضای جامعه و دانشگاه می گردد.

گفتمان محوری و جریان سازی ذیل شعار سالانه ماست که عقلانیت انقلابی، مقاومت هوشمندانه و عدالتخواهی اخلاق مدارانه است؛ نظر ما این است که برای رسیدن به نتایج سیاسی نیازمند حرکت در جهت حل مسائل اجتماعی مردم هستیم و اگر می خواهیم در مسائل سیاسی نتیجه بگیریم باید کنش های اجتماعی خوبی داشته باشیم.

عقلانیت انقلابی در حال حاضر حکم می نماید که شفافیت، جوانگرایی و مبارزه با فساد را به عنوان رویکرد هایی که می تواند به آگاهی بخشی مردم بیفزاید در دستور کار قرار دهیم. از جمله نتیجه های آگاهی بخش مردم می توان به انتخاب صحیح و آگاهانه در انتخابات اشاره نمود؛ دولت و مجلسی که از روی آگاهی کامل مردم انتخاب گردد باعث می گردد که وضعیت کشور در حوزه های مختلف به صورت قابل توجهی رشد پیدا کند.

در بحث عدالت خواهی ما دو رویکرد را مدنظر داریم؛ یک رویکرد ما در مقابله با ساختار های حکومتی است که با مطالبه هایی که صورت میدهیم اجبار در عدالتخواهی را در سیاست گذاری پیش رو خواهیم داشت. رویکرد ما در بخش عمومی نیز در جهت روشنگری حرکت خواهد نمود کرد که منجر به آگاهی مردم و آگاهی مردم نیز به انتخاب صحیح خواهد انجامید.

وقتی صحبت از عدالتخواهی اخلاق مدارانه کردیم یعنی اگر عدالتخواهی مصداقی از اخلاق عدول کند مقابل آن می ایستیم. رهبری در یکی از سخنان خود می فرمایند که عدالتخواهی شما نباید مبنی بر رسوا کردن دیگران باشد؛ عدالتخواهی مصداقی بعضا رسوایی برای افرادی به ارمغان می آورد قبل از آنکه طبق قانون آن شخص مجرم شناخته گردد و مراتب دادگاهی خود را طی نموده باشد؛ عدالت خواهی مبنایی و ساختاری محور ما در این حوزه است، ولی در برخی از موضوعات مانند خصوصی سازی ضروری است که در مصادیق نیز ورود گردد.

ما در سال 78 مدعی شدیم که مستقل از احزاب و جریانات سیاسی هستیم، ورود ما به انتخابات همانطور که گفتیم در جهت آگاهی سازی مردم خواهد بود تا ویژگی های یک نماینده تراز انقلابی را توضیح دهیم و مردم با دقت در ویژگی ها و تطبیق با اشخاص به گزینه صالح برسند.

جوانگرایی در ساختار مدیریتی را چگونه تفسیر می کنید؟

حمزه دستیار: تعریف ناقصی که از جوانگرایی ارئه شده است چند آسیب دارد؛ یکی اینکه برخی از جوانان به اسم جوانگرایی بخواهند خود را به حکومت و حاکمیت تحمیل نمایند و یا به عنوان جوانگرایی آقازاده پروری صورت بگیرد.

جوانگرایی، به معنای پیرزدایی یا سن گرایی نیست، تعریف صحیح جوانگرایی در وجود روح امید و نشاط در افراد خلاصه است که شامل افرادی جوان، متخصص و متعهد است و فارغ از حضور آزاده های غیر متخصص، غیرمتعهد و کم سن و سال است.

واحد خواهران اتحادیه چه برنامه ای برای سال تحصیلی جدید دارد؟

الناز گازرانی: اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان فعالیت خود در حوزه زنان را از سال 96 با برگزاری دوره هایی با موضوع آنالیز چالش های ایجاد شده در حوزه زنان را به صورت تخصصی با نام کوثرانه شروع کرد.

با توجه به فعالیت 61 دفتر در اتحادیه انجمن های اسلامی، ترویج مبحث حوزه زنان یکی از اولویت های واحد خواهران اتحادیه بوده است؛ در همین جهت آموزش و تربیت سفیرانی آگاه و دارای تحلیل نسبت به اوضاع و مبانی حوزه زنان جزو اولویت های اتحادیه نهاده شد.

یکی از مهمترین فعالیت های که دفتر واحد خواهران اتحادیه در سال آینده صورت خواهد داد، بازگرداندن و مطرح کردن مسائل اصلی در سطح حوزه زنان است. حوزه زنان در استفاده از محتوا و اصطلاحات خود عمدتاً از واژه های گفتمان فمینیستی استفاده می نماید، ما قصد داریم تا با فراوری واژه در حوزه زنان از اصطلاحاتی که با گفتمان و فرهنگ ما در این حوزه قرابت دارد فراوری محتوا کنیم و نوعی فرهنگ سازی در این حوزه را گسترش دهیم.

کارگروه هایی در سطح دفاتر اتحادیه تشکیل خواهیم داد که در این کارگروه ها با توجه به سطح افراد سیرهای مطالعاتی را قرار می دهیم؛ با آنالیز و تحلیل بر سر محتواهای معرفی شده به سرفصل ها و واژه های تخصصی و کاربردی در حوزه جهت فراوری واژه می رسیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 105

به "عقلانیت انقلابی، مقاومت هوشمندانه و عدالتخواهی اخلاق مدارانه گفتمان محوری انجمن اسلامی مستقل ، مقاومت هوشمندانه، راهکار مسائل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عقلانیت انقلابی، مقاومت هوشمندانه و عدالتخواهی اخلاق مدارانه گفتمان محوری انجمن اسلامی مستقل ، مقاومت هوشمندانه، راهکار مسائل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید