سیگنال وزیر بهداشت برای نمادهای دارویی ، تاثیر حذف ارز ترجیحی بر نمادهای دارویی

به گزارش هیو بلاگ، به گزارش خبرنگاران، ارز ترجیحی(4200 تومانی) که از سال 1398 در بودجه عمومی کشور تخصیص یافته است قرار بود تا سال جاری به صورت کامل از بودجه حذف گردد حالا که سه سالی از اختصاص این ارز به کالاهای غیر ضرروی می گذرد و فساد را تا جای ممکن در اقتصاد کشور پخش نموده است، وزیر بهداشت از فسادزا بودن این ارز در محصولات دارویی خبر می دهد.

سیگنال وزیر بهداشت برای نمادهای دارویی ، تاثیر حذف ارز ترجیحی بر نمادهای دارویی

بهرام عین اللهی در این باره می گوید: اختصاص ارز ترجیحی برای دارو فعلاً تا آخر سال جاری ادامه دارد، اما برنامه این است که ارز 4200 تومانی برای دارو حذف و مابه التفاوت آن به بیمه ها پرداخت گردد. وزیر بهداشت بعلاوه در بخش دیگری از مصاحبه خود با فارس می گوید: با حذف این ارز، هزینه دارو به وسیله بیمه ها به مردم پرداخت می گردد.

اما باید توجه کرد، بیمه ها قادر به پرداخت چنین ما به تفاوتی بعد از افزایش قیمت محصولات دارویی خواهند بود؟ و بعلاوه چند درصد از محصولات دارویی تحت پوشش شرکت های بیمه ای هستند؟

با آنکه کارشناسان مالی معتقدند افزایش هرینه فراوری محصولات دارویی به وسیله بیمه ها پرداخت می گردد اما این موضوع خوشبینانه است زیرا طبق آمار منتشر شده نزدیک به 5 میلیون ایرانی تحت پوشش بیمه ها نیستند و نزدیک به یک چهارم محصولات دارویی هم تحت پوشش بیمه ها قرار نگرفته اند.

در نتیجه با حذف ارز 4200 تومانی از اقلام دارویی تنها دهک ها بالای جامعه و تحت پوشش بیمه ها می توانند از این اتفاق بهره ببرند و دهک های پایین درآمدی متضرر خواهند شد.

نوید قدوسی، کارشناس بازار سهام در این باره معتقد است: با حذف ارز ترجیحی بهای تمام شده محصولات فراوریی شرکت های دارویی جهش قیمتی پیدا می نمایند و در نتیجه برای جبران بالا رفتن نرخ فراوری محصول ناچارند قیمت ها را بالا ببرند. اما مساله اینجا است که آیا جامعه پذیرای چنین افزایش قیمتی خواهد بود؟

نوید قدوسی در بخش دیگری می گوید:اگر از بعد دیگری به این موضوع نگاه کنیم با حذف ارز 4200 تومانی شرکت ها و گروه هایی که مواد اولیه خود را با این ارز فراوری می کردند منتفع خواهند شد و در نتیجه گروه نمادهای دارویی هم از این موضوع سود خود را می برند اما این سودآوری در صورتی عملی است که حاشیه سود شرکت ها تغییری نکند.

وی در تشریح این موضوع گفت: دارو یکی از محصولات مهم معیشتی مردم است که با توجه به شرایط تورمی کشور افزایش نرخ در اقلام دارویی به اعتراض های مردمی منجر می گردد و دولت در این صورت سعی در کنترل قیمت ها می نماید که نتیجه این موضوع به کاهش حاشیه سود شرکت ها و زیان آن ها ختم می گردد.

بنابراین اگر ارز 4200 تومانی از محصولات دارویی حذف گردد، به نظر می رسد جهش قیمتی در اقلام دارویی و کنترل قیمت از سوی دولت شکل بگیرد که این مساله اگر زیانی را ایجاد نکند، سود زیادی را هم برای شرکت های دارویی در بر نخواهد داشت. پس در نتیجه نمادهای بورسی گروه دارو تا معین نشدن شرایط ارز 4200 تومانی بلاتکلیف خواهند بود و درباره تاثیر این موضوع بر سهم های دارویی با خوشبینی و به سادگی نمی توان اظهار نظر کرد.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 9343

به "سیگنال وزیر بهداشت برای نمادهای دارویی ، تاثیر حذف ارز ترجیحی بر نمادهای دارویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیگنال وزیر بهداشت برای نمادهای دارویی ، تاثیر حذف ارز ترجیحی بر نمادهای دارویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید