سومین مرحله از حق آبه تالاب هامون از محل چاه نیمه یک سیستان وارد تالاب شد

به گزارش هیو بلاگ، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: سومین مرحله از حق آبه تالاب هامون برای کاهش اثرات خشکسالی فصلی تالاب و ادامه حیات پوشش گیاهی و فرایند احیای تالاب هامون از محل چاه نیمه اول سیستان وارد تالاب شد.

سومین مرحله از حق آبه تالاب هامون از محل چاه نیمه یک سیستان وارد تالاب شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، وحید پورمردان اظهار کرد: ورود آب از مسیرهایی که تا به امروز کامل خشک بوده و فقط در شرایط ورود دشتمال آبگیری می شده و از سویی ایجاد موج در چاه نیمه و هوادهی این منبع آبی که در بهبود کیفیت آشامیدن حائز اهمیت بالایی است از جمله اهداف رهاسازی سومین مرحله حق آبه تالاب هامون از چاه نیمه اول است.

وی گفت: حفظ پوشش گیاهی و تثبیت بهتر هامون ها برای مهار پدیده گرد و غبار در شمال استان مستلزم یک برنامه دقیق راهنمایی آب در بستر تالاب هامون است و این مهم به وسیله ورود دشتمال های فصلی و حق آبه تالاب هامون از محل چاه نیمه ها انجام می گردد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اضافه نمود: در برنامه احیای تالاب هامون و پس از انبوه مطالعات و بازدیدهای میدانی و مشاوره با متخصصان و جوامع محلی، پروژه های محیط زیست در فازهای لایروبی، حفر کانال، کشف کانون های بحرانی (گرد و غبار)، ایجاد پوشش گیاهی، انتقال و راهنمایی آب به مکان های مورد انتظار در تالاب بین المللی هامون از سوی این اداره کل کلید خورد که حفظ شرایط ایده آل آن با افزایش دمای هوا و تبخیر امری مهم است.

وی اعلام کرد: مکمل همه برنامه های اجرا شده پس از ورود آب به بستر تالاب هامون، حفظ پوشش گیاهی و احیای گام به گام تالاب در یک برنامه زمان بندی شده است که حق آبه تالاب هامون از محل ذخایر چاه نیمه های سیستان نقش بسزایی در اجرایی شدن و به ثمر رسیدن این برنامه ها در شرایط فصل گرما و بادهای 120 روزه سیستان دارد.

پورمردان ادامه داد: این اداره کل برای نخستین بار به رهاسازی حق آبه زیست محیطی به صورت مقطعی و مرحله ای اقدام نموده که این برنامه زمانبندی با رویکرد رساندن آب به مکان های هدف گذاری شده می تواند گامی موثر در تداوم ایجاد هوایی پاک برای شمال استان باشد.

تالاب یا دریاچه بین المللی هامون سومین دریاچه عظیم ایران پس از دریاچه های خزر و ارومیه و هفتمین تالاب بین المللی دنیا و یکی از ذخیره گاه های زیست کره در ایران واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان است.

این تالاب از سه دریاچه کوچک به نام های هامون پوزک، هامون سابوری (صابری) و هامون هیرمند تشکیل شده که در زمان فراوانی آب به هم می پیوندند و دریاچه مشترک هامون بین افغانستان و ایران را تشکیل می دهند.

رودخانه هیرمند شریان اصلی ورود آب به هامون است و رودخانه های خاش رود، فراه رود، هاروت رود، شوررود، حسین آباد و نهبندان نیز به تالاب هامون می ریزند.

وسعت تالاب هامون در زمان پرآبی 5660 کیلومترمربع است.

مجله آی سیب: مجله آی سیب | مجله فناوری های جدید، رایانه ها، موبایل ها و کجت های هوشمند

مجله بیزبینگ: مجله بیزبینگ، مجله موفقیت در کارآفرینی و کسب و کار

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 5317

به "سومین مرحله از حق آبه تالاب هامون از محل چاه نیمه یک سیستان وارد تالاب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سومین مرحله از حق آبه تالاب هامون از محل چاه نیمه یک سیستان وارد تالاب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید