ستاد ملی مقابله با کرونا مخالف اجرای طرح ترافیک است ، لزوم ثبت نام مالکان صنایع در سامانه ، واحدهای متخلف پلمپ می شوند

به گزارش هیو بلاگ، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص ضمانت اجرای طرح گام دوم فاصله گذاری اجتماعی گفت: کسانی که اطلاعات لازم را در سامانه بارگذاری نکنند در راستا صدور مجوز قرار نگرفته و پلمپ می شوند.

ستاد ملی مقابله با کرونا مخالف اجرای طرح ترافیک است ، لزوم ثبت نام مالکان صنایع در سامانه ، واحدهای متخلف پلمپ می شوند

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران؛ محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران گفت: طرح فاصله گذاری اجتماعی از فردا در تمام استان های کشور اجرا می شود، اما در تهران به دلیل وجود جمعیت و شاهراه بودن اقتصادی در کشور این طرح از 30 فروردین اجرا می شود.

فرهادی ادامه داد: از فردا همه مالکان، مدیران واحد های صنفی و صنعتی باید به سایت وزارت بهداشت مراجعه کرده و در سامانه SALAMAT.GOV.IR و اطلاعات خود را شامل کدملی، مشخصات و آدرس واحد صنفی خود را ثبت نمایند و به معنی ساده فرد باید اعلام کند که ضمن فعالیت اقتصادی، سلامت خود و مشتریان را تامین می کند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص ضمانت اجرای این طرح گفت:کسانی که اطلاعات لازم را در این سامانه بارگذاری ننمایند در راستا صدور مجوز قرار نمی گیرند و واحد آن پلمب و تعطیل می شود.

وی اضافه کرد: در تدوین این گام تمام دستگاه های دولتی و بخش خصوصی فعالیت داشته و در این راه نیروی انتظامی، اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و بازرسان مراکز بهداشت و حرفه ای محیط مشارکت دارند.

فرهادی با اشاره به طرح ترافیک گفت: ستاد ملی کرونا مخالف اجرای طرح ترافیک در تهران است چرا که باعث می شود مردم بیشتری به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی بروند و موجب تمرکز جمعیت در وسایل نقلیه عمومی می شود، در تهران مردم یا افراد باید از خودرو شخصی، تاکسی، مترو و یا اتوبوس استفاده نمایند.

معاون مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت اضافه کرد: در گام دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی به تاکسی ها ابلاغ شده فقط 2 مسافر در قسمت عقب سوار نمایند، اتوبوس ها با 50 درصد ظرفیت فعالیت نمایند و در مترو نیز مسافر ایستاده ممنوع است و فقط نصف ظرفیت مترو باید با رعایت فاصله استفاده شود البته پیشنهاد ما به شهردار تهران نیز این است که فعلا اجرای طرح ترافیک در تهران انجام نشود.

معاون مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه تمام اصولی که در فاصله گذاری اجتماعی آمده است رعایت اصول بهداشتی می باشد، خاطر نشان کرد: مثلا در خصوص نانوایی ها دریافت وجه نقد را ممنوع کردیم، گذاشتن میز برای عدم ورود مردم به داخل نانوایی، تشویق مردم برای ایستادن با فاصله در صف و فردی که نان را تحویل می دهد باید دستکش و ماسک داشته باشد و میزی که بیرون نانوایی ها گذاشته شده باید جمع آوری شود.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد: هیچ فردی نباید وارد نانوایی شود و مردم نیز باید تشویق به رعایت فاصله لازم در نانوایی شوند همچنین شخصی که نان می فروشد باید از ماسک و دستکش استفاده نمایند، اما کسی که کنار کوزه نان پزی است احتیاجی به دستکش ندارد.

وی گفت: وزارت صمت اعلام کرده است همه افرادی که در فضای الکترونیکی و مجازی می خواهند فعالیت نمایند باید همان واحد های صنفی معروف و دارای پروانه باشند و فعالیت و عرضه خانگی و زیر زمینی صنفی ممنوع است.

فرهادی گفت: در این راستا تعاملاتی را با بخش الکترونیک وزارت صمت داشتیم. این مباحث را قبل از بحث کرونا داشته ایم. در ضوابط اعلام شده، وزارت صمت متعهد شده و به ادارات نیز اعلام کرد که تمام کسانی که در فضای الکترونیکی و مجازی می خواهند کار نمایند باید پروانه داشته باشند. عرضه خانگی و زیرزمینی ممنوع است؛ بنابراین چه فروش حضوری و چه الکترونیکی واحد های بدون پروانه ممنوع خواهد بود.

وی اضافه کرد: امکان ورود ویروس کرونا در آب و پساب خروجی فاضلاب است و ما در 81 پروتکل، این موضوع را لحاظ کرده ایم.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به شرایط انجام مراحل تغسیل و تدفین مبتلایان به کرونا، گفت: این افراد باید تمامی موارد در نظر گرفته شده حفاظتی را رعایت نمایند.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت سعی در رعایت اصول بهداشتی بر اساس یافته های علمی دارد و برای فرد فوت شده بر اثر کرونا طبیعتا باید اقدامات بهداشتی انجام شود که این اقدامات تدوین و اعلام شد.

فرهادی گفت: رهبر معظم انقلاب و سایر آیات عظام رعایت مسائل شرعی را در تغسیل و دفن فرد فوت شده اعلام کردند، اما ما صلاحیت ورود به این کار را نداریم و اگر آرامستان مربوطه شرایط شست و شو و حفاظتی را داشته باشد، گام اول برای متوفیان کرونا، شست و شو است.

معاون مرکز سلامت محیط و کار گفت: طبیعتا برای انجام مسائل شرعی و تغسیل و دفن فرد فوت شده بر اثر کرونا، اصولی را را اعلام کردیم و از آن اصول موکدا کوتاه نخواهیم آمد. به عنوان مثال غسال ها و افرادی که در راستا خواندن نماز و دفن مبتلایان هستند باید با پروتکشن کامل حضور داشته باشند.

فرهادی بیان داشت: کارفرمایی کافرمایی که در سایت ثبت نام می کند متعهد می شود که یکی از آن این است که موظف است همه کارکنان واحد فرم اظهار نامه را پر نمایند و اگر کارفرمایی قصور کند، حتما با آن برخورد می شود.

فرهادی در پاسخ به سوالی درباره انتقال ویروس از طریق زباله های خانگی و گزارش احتاقتصادی از ابتلای زباله گرد ها گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، از شهردار و سازمان محیط زیست درخواست کردیم از زباله گردی جلوگیری شود؛ چراکه اغلب سنین پایینی دارند که به انجام این کار ها وادار می شوند و قطعا خطر انتقال ویروس آن ها را تهدید می کند.

وی تاکید کرد: مسئولیت رسیدگی به زباله گرد ها با شهرداری و متولیان این امر است و درخواست داریم که زباله گردی با هر تمهیدی که امکانپذیر دارد، متوقف شود.

معاون مرکز سلامت محیط و کار گفت: زباله گردی و تماس مستقیم دست با آن ممنوع بوده و به این ترتیب بازیافت دستی و جداسازی دستی کاملا ممنوع است و این کار باید با متد ها و تکنولوژی های جدید انجام شود.

فرهادی ادامه داد: همه زباله ها عفونی تلقی می شوند حتی پسماند های بیمارستانی ابتدا در محل بیمارستان بی خطر شده و سپس تحویل متولیان قرار می گیرد. در شهر ها نیز از مردم می خواهیم با پسماند تولیدی خود با احتیاط بیشتری برخورد نمایند و آن را در سطل های زباله قرار دهند. در یکی از راهنما های تدوین شده، نحوه برخورد با این پسماند ها به دقت نوشته شده است.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: اگر واحد کوچک است، فرد فروشنده باید فرم خود اظهاری درباره بیماری کرونا را تکمیل کند و به اتحادیه مربوطه اعلام کند که قبل از شروع کار از سلامت خود مطمئن است.

فرهادی در پاسخ به سوالی درباره انتقال کرونا از طریق حیوانات در ایران، گفت: اطلاعات ما در خصوص این موضوع در حد نظریه های علمی است و در هیچ تکستی رسما تایید نشده است و سازمان دامپزشکی ایران نیز اعلام کرده که تا کنون گزارشی از انتقال این بیماری از حیوان را نداشته ایم.

وی درباره مشکوک بودن سگ هایی در اطراف یکی از مراکز و جمع آوری این سگ ها گفت: این موارد مشکوک بوده و هیچ چیز قطعی نشده است و تا زمانی که قطعی نشده، نمی توانیم آن را اعلام کنیم. در مجموع خوشبختانه تا کنون انتقال این بیماری از حیوانات را نداشته ایم. احتمال انتقال کرونا از هوا وجود ندارد.

فرهادی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی نظارت لازم را بر مراکز عرضه مواد پروتئنی خام را بر عهده دارند، گفت: در ماده 18 قانون واحد صنفی اعلام شده که فرد موظف به رعایت الزامات لازم است و اکنون نیز با توجه به شرایط بروز کرونا رعایت این نکات الزامی است؛ یعنی مسئول باید ماسک، مواد ضدعفونی نماینده و دستکش را در اختیار افراد فعال در واحد صنفی قرار دهند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: ویروس کرونا در هوا منتشر نمی شود، اما از طریق ذرات در سطوح می نشیند پس قطعا دستگیره ها، روشویی و تمام سطوح سرویس های بهداشتی می توانند آلوده باشند. از طرفی ویروس از طریق ادرار و مدفوع مبتلایان دفع می شود. به این ترتیب کل محیط سرویس بهداشتی می تواند آلوده باشد، اما سرویس های بهداشتی از حساسیت کمتری در مقابل گندزدا برخورداند. به این ترتیب اگر سیستم تهویه خوبی وجود دارد می توان از آب ژاول برای گندزدایی این سطوح استفاده کرد.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه در پارک ها و مبلمان شهری نیز سرویس های بهداشتی باید با رعایت نکات لازم فعالیت نمایند، شرح داد: در آب مصرفی نیز میزان کلر را از نیم درصد به 8 دهم درصد افزایش داده ایم تا اگر ویروسی باشد غیر فعال شود.

وی در خصوص فعالیت رستوران ها و تالار ها گفت: تالار ها درخواست کرده اند تا شکل کار خود را تغییر دهند و در گام دوم طرح عرضه مواد غذایی در آن ها فقط بیرون برخواهد بود و مسئله ای در این خصوص نداریم، اما باید با رعایت کامل موارد و نکات لازم باشد.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تأکید بر رعایت نکات لازم در ادارات و شرکت ها، گفت: این مراکز باید محدوده فعالیت خود را ضدعفونی نمایند و از الکل 70 درصد و در صورت نبود آن از آب ژاول استفاده نمایند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 2971

به "ستاد ملی مقابله با کرونا مخالف اجرای طرح ترافیک است ، لزوم ثبت نام مالکان صنایع در سامانه ، واحدهای متخلف پلمپ می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاد ملی مقابله با کرونا مخالف اجرای طرح ترافیک است ، لزوم ثبت نام مالکان صنایع در سامانه ، واحدهای متخلف پلمپ می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید