رابطه کرونا با افزایش کوک آزاری و همسر آزاری

به گزارش هیو بلاگ، آمار تماس با اورژانس های اجتماعی برای موارد کودک آزاری و همسر آزاری افزایش یافته است. اغلب خشونت های خانگی به موارد اعمال زور و تضییع حق از سوی یکی از اعضای خانواده (اغلب مرد) نسبت به دیگر اعضا (اغلب زن و کودک) اطلاق می گردد که در نهایت به ضرب و شتم زن و کودک ختم می گردد.

رابطه کرونا با افزایش کوک آزاری و همسر آزاری

به گزارش خبرنگاران، مطابق آماری که سازمان بهزیستی سال گذشته منتشر نموده است در حدود 90 درصد تماس ها در زمینه همسرآزاری، زنان از آزار خود به وسیله شوهرانشان گزارش داده اند. براساس اعلام رئیس سازمان پزشکی قانونی، در حوزه کودک آزاری هم در سال گذشته 2 هزار و 488 پفراینده به مراکز این سازمان ارجاع شده و این موارد به نسبت سال قبل 12 و نیم درصد افزایش داشته است.

با افزایش این آمار، کارشناسان در پی علت افزایش خشونت خانگی بوده و کرونا را علتی بر افزایش این موضوع می دانند، اما عده ای هم این مسئله را ناشی از مسائل فرهنگی دانسته اند.

بهزاد وحیدنیا، مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی، می گوید که حدود 60 درصد تماس ها با اورژانس اجتماعی مربوط به مسائل خانوادگی از جمله مسائل با همسر، پدر و مادر ها با فرزندان و البته مشکل با خانواده همسر است.

البته محمود علی گو، رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور حضور اجباری خانواده ها در کنار در ایام کرونا را علت افزایش خشونت ها دانسته و می گوید که ما احتیاج به آموزش های تاب آوری و سبک زندگی داریم تا این خشونت ها کاهش پیدا کند.

کرونا و افزایش خشونت خانگی

در ماهی که گذشت آمار کودک آزاری و قتل همسر به شدت بالا رفته است. از همین رو باید ریشه این خشونت را یافت که آیا تنها نگیزه ناموسی برای آزار همسر کافیست یا قرنطینه خانگی بر اثر روبرو شدن با کرونا علتی براین ماجرا است.

بعضی کارشناسان معتقدند که هر موجی از کرونا که در کشور آغاز می گردد مصادف است با افزایش آمار درگیری های خانوادگی و آزار و اذیت همسران و بچه ها که در نهایت دولت باید برنامه دقیقی در مورد آموزش خانواده ها برای همزیستی مسالمت آمیز در روز های قرنطینه خانگی داشته باشد.

یاسمن دادور، مسئول کارشناسان صدای یار (اولین خط تلفن یاری فکری به بچه ها و نوجوانان)، گفته: آغاز قرنطینه در شرایطی که مردم چندان آمادگی اش را نداشته اند، موجب مسائلی در خانواده ها شده است.

البته این موضوع تنها به ایران ختم نمی گردد، چنانچه که بار ها نهاد های حقوق بشری وسازمان های بین المللی همانند یونیسف و نهاد زنان سازمان ملل متحد، چندین بار درمورد افزایش خشونت خانگی به ویژه علیه بچه ها و زنان در دوران همه گیری کرونا هشدار داده اند.

مارینا هستر، روانپزشک دانشگاه بریستول، می گوید خشونت خانگی زمانی افزایش می یابد که خانواده ها زمان بیشتری را با هم سپری می نمایند؛ مثل تعطیلات کریسمس، مسافرت ها و تابستان.

بعلاوه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، خواهان اقدام فوری با افزایش خشونت خانگی شد و در توییتر خود نوشت: من از همه دولت ها می خواهم که ایمنی زنان را در اولویت در دوران کرونا قرار دهند.

بااین حال به آنالیز رابطه کرونا و افزایش خشونت خانگی از دیدگاه جامعه شناسان و روانشناسان می پردازیم.

شهلا کاظمی پور، جامعه شناس و مدرس دانشگاه خانه نشینی، سبک زندگی و بالا بودن هزینه های زندگی و معضلات مالی و استرس را احتمالی بر افزایش هسونت دانسته و می گوید در چنین شرایطی طبیعی است که بعد از مدتی فشار های مختلف آنچنان بر روی شخص تاثیر می گذارد که وی را به فردی پرخاشگر و حتی خطرناک بدل می نماید. شخصی که یا به شیوه هایی، چون خودکشی، به خودش آسیب می رساند یا با نزاع های خانوادگی سلامت سایر اعضای خانواده را به خطر می اندازد.

اصغر مهاجری، جامعه شناس سرشناس دیگر اب نگاهی متفاوت به قضه نگاه نموده و معتقد است الان انباشت مسائل اجتماعی به حدی است که هر بحرانی مانند کرونا، می تواند پوسته این بادکنک را پاره کند و باعث انفجار آن گردد. در واقع بهانه ای است برای سرباز کردن زخم های قدیمی ما؛ وقتیکه هنوز کمتر از 25 درصد اهداف و منظره برنامه 1404 محقق نشده است، معلوم است که این زخم ها بسیارعمیق است.

اما روانشناسان هم کرونا را مقصر این افزایش آمار دانسته اند. یاسر دادخواه در این رابطه گفته است اصولا آمار افزایش خشونت های خانوادگی در کشور های مختلف حاکی از کم حوصلگی، کم تحملی، اضطراب و افسرگی، و در نهایت فشار روحی و مالی ناشی از کرونا و قرنطینه است. تحقیقات مختلف نشان داده اند، زمانی که افراد دچار افسردگی یا تنش های روحی می شوند، غالبا در خانواده نقش مورد انتظار را نشان نمی دهند و دچار پرخاشگری یا انزوا طلبی می شوند.

خشونت خانگی به کرونا ربط ندارد

از سوی دیگر، بعضی تاثیر کرونا بر مسائل خانواده ها را اندک می دانند. محمود علیگو، رییس اورژانس اجتماعی در مورد تاثیر کرونا بر افزایش این خشونت خانگی گفته است اینگونه نیست که کرونا در این خصوص تاثیرگذار باشد البته تاثیر داشته، اما چشمگیر نبوده است.

علیگو می گوید: قتل های فرزندان یا زنان در ماه های اخیر به شرایط مالی و کرونا ربطی ندارد. چون کرونا، واقعه ای نوپدید است همه اتفاقات و آسیب ها را می خواهیم به آن وصل کنیم درحالیکه اینطور نیست.

به گفته مدیرکل امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی کشور، خشونت های خانگی هم با قرنطینه خانگی مرتبط نیست؛ اصلا ما در دوران کرونا بسیار کم قرنطینه داشتیم و خیابان ها هم بسیار شلوغ است؛ خشونت ها ناشی از مسائل فرهنگی است و باید بیش از پیش به آن توجه کرد. متاسفانه حجم فعالیت های فرهنگی کم است.

خشونت های خانگی تاثیرات مخربی روی فرایند رشد و دوران بلوغ بچه ها دارد. گاهی هم استرس و ترس از شرایط غیرقابل تحمل و تکرار خشونت، فکر خام و بی تجربه کودک را به سمت خودکشی برای رهایی از موقعیت مذکور سوق می دهد. البته موضوع خودکشی تنها مختص بچه ها نبوده و زنان هم برای فرار از خشونت های خانگی درگیر این مسئله هستند.

منبع: فرارو
انتشار: 23 تیر 1400 بروزرسانی: 23 تیر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 8543

به "رابطه کرونا با افزایش کوک آزاری و همسر آزاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابطه کرونا با افزایش کوک آزاری و همسر آزاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید