دولت افغانستان و طالبان در دوحه مشغول مذاکره هستند ، جنگ افغانستان هیچ پیروزی نخواهد داشت

به گزارش هیو بلاگ، سخنگوی وزارت صلح افغانستان گفت: در حال حاضر هیئت های مذاکره کننده دولت و طالبان در دوحه مشغول رایزنی های مختلف هستند و کوشش دو طرف تمرکز بر روی موضوعات اصلی است.

دولت افغانستان و طالبان در دوحه مشغول مذاکره هستند ، جنگ افغانستان هیچ پیروزی نخواهد داشت

همراه ما باشید و با تور دوحه از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت افغانستان در امور صلح در مصاحبه با خبرنگار گروه بین الملل خبرنگاران، درباره نشست تهران گفت: نشستی که در تهران برگزار گردید، با هدف تقویت اعتماد و اتحاد میان دولت افغانستان و طالبان بود. از طرف هیئت افغانستان عبدالسلام رحیمی نماینده ویژه اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در امور صلح و محمد یونس قانونی عضو شورای عالی آشتی ملی حضور داشتند تا در حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و دیگر مقام های دیپلماتیک ایران به گفتگو درباره فرایند صلح و تقویت اعتماد میان دو طرف بپردازند.

وی اضافه کرد: ایران به اسم کشور همسایه افغانستان و البته دیگر کشورهای همسایه می توانند در فرایند صلح افغانستان تأثیرگذار باشند. ایران به اسم همسایه افغانستان می تواند در فرایند صلح تأثیر مثبت داشته باشد و به تقویت اجماع ملی و ایجاد اعتماد میان دو طرف مذاکره یاری کند.

این مقام افغان درباره اینکه با وجود سال ها تداوم فرایند تنش در داخل افغانستان برگزاری مذاکرات مختلف در مسکو، دوحه و ... انتظار تعیین دولت افغانستان از برگزاری این نشست ها چیست، تأکید کرد: نشست ها و تمام اقداماتی که در راستای صلح افغانستان انجام می گردد، با وجود اینکه طولانی و قدری فرسایشی شده است، ولی با وجود یاری متحدان و همسایگان می تواند تأثیرگذار بر فرایند صلح باشد. نشست تهران به ابتکار جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید و تهران قصد داشت نقش مؤثری در راستای تقویت اعتماد میان دو طرف ایفا نماید.

وی توضیح داد: طبعاً انتظار ما در جمهوری اسلامی افغانستان این است که صورت مذاکرات بنا به خواست مردم این کشور باشد و طرف مقابل تعهد بیشتری به صلح در افغانستان داشته باشد.

انوری درباره دلیل سفر اخیر قحطانی، نماینده ویژه قطر در امور افغانستان به کابل گفت: قطر در پی طراحی و اجرای برنامه های مد نظر خود در زمینه صلح افغانستان است و نماینده این کشور در سفر به کابل با اشرف غنی دیداری انجام داد. در هر صورت قطر یکی از میزبانان فرایند صلح افغانستان است و به اسم کشوری که از فرایند صلح حمایت می نماید، در کوشش است به این فرایند سرعت ببخشد و به آن یاری کند و در این راستا همه طرف ها کوشش می نمایند اتلاف وقت انجام نگردد.

سخنگوی وزارت دولت افغانستان در امور صلح درباره اینکه آیا برنامه ای برای سفر هیئت عالی رتبه از کابل به دوحه پیش بینی شده است یا خیر، توضیح داد: در حال حاضر نمی توانم این موضوع را تأیید یا تکذیب کنم، زیرا تا به امروز چندین بار تصمیم گیری شده بود ولی به دلایل مختلف سفر انجام نشد. با توجه به سفر اخیر مقام قطری به کابل، ممکن است تصمیمات بعدی در زمینه سفر به دوحه از سوی کابل اتخاذ گردد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هیئت های مذاکره نماینده دولت و طالبان در دوحه مشغول رایزنی های مختلف هستند. کوشش دو طرف تمرکز بر روی موضوعات اصلی است و مذاکره نماینده دولت و طالبان در دوحه مشغول رایزنی های مختلف هستند. کوشش دو طرف تمرکز بر روی موضوعات اصلی است و ما هم کوشش می کنیم با رایزنی های خود، صلح را برای مردم کشورمان به ارمغان بیاوریم.

انوری در واکنش به اظهارنظرها در بعضی محافل منطقه ای که معتقدند رایزنی های دولت افغانستان در کابل بی نتیجه است و تنها در پی گذراندن وقت هستند، گفت: معتقدم بی نتیجه خواندن این رایزنی ها در حال حاضر به هیچ وجه درست نیست. ما بر این باوریم که جنگ راه چاره موضوع افغانستان نیست و در جنگ هیچ کس پیروز نمی گردد. راه چاره منطقی صلح افغانستان، گفت وگو و مذاکره است و دولت افغانستان در این زمینه جدیت از خود نشان می دهد.

وی اسم کرد: کابل کوشش می نماید برخلاف بعضی از صاحب نظرها که مذاکرات را بی نتیجه می خوانند، به نتیجه مطلوب دست یابد و مردم افغانستان طعم این نتیجه را حس نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 8806

به "دولت افغانستان و طالبان در دوحه مشغول مذاکره هستند ، جنگ افغانستان هیچ پیروزی نخواهد داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت افغانستان و طالبان در دوحه مشغول مذاکره هستند ، جنگ افغانستان هیچ پیروزی نخواهد داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید