در بازار مرغ چه می گذرد؟

به گزارش هیو بلاگ، قیمت مرغ در یکی دو روز گذشته تا حدودی کاهش یافته، اما هنوز کف بازار با آنچه مسئولان و بعضی رسانه ها می گویند فاصله زیادی دارد؛ قیمت تنها در بعضی فروشگاه ها 18500 تومان بوده که بیشتر مردم به آن ها دسترسی ندارند.

در بازار مرغ چه می گذرد؟

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

به گزارش فارس، پس از افزایش اخیر قیمت مرغ به کیلویی 36 هزار تومان که 16 هزار تومان بیش از نرخ مصوب دولتی 20 هزار و 400 تومان بود، مسئولان وزارت جهاد و صمت به دنبال دستور رئیس جمهور برای کنترل بازار دست به کار شدند تا قیمت را پایین بیاورند.

مرغ پله های ترقی قیمت را در یکسال گذشته از کیلویی 10 هزار تومان شروع کرد و در چند هفته گذشته با جهش قیمت از 20 هزار تومان به نزدیک 36 هزار تومان رسید. رئیس جمهور به دو وزارتخانه صمت و وزارت جهاد کشاورزی دستور داد که هر چه زودتر قیمت را کنترل نمایند. وزارتخانه بخش فراوری از 3 روز پیش عرضه را بیشتر کرد و وزراتخانه کنترل قیمت هم نظارت ها را تشدید کرد. وزیر جهاد کشاورزی در نهایت خاطرنشان کرد: بازار مرغ را کنترل کردیم

قضاوت زودهنگام رسانه ها در باره بازار مرغ

طی دیروز و امروز بعضی رسانه ها نوشتند بازار مرغ آرام گرفت و قیمت ها کاهش یافت، که در حقیقت هم راستا با اظهارات وزیر جهاد کشاورزی بود که خاطرنشان کرد: قیمت مرغ را در بازار کنترل کردیم و به دنبال کنترل بازار تخم مرغ هستیم.

خاوازی اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی ورود کرد و با توزیع گسترده در میدان بهمن و بقیه میادین قیمت مرغ را کاهش داد و قیمت 35 هزار تومان میدان بهمن را به 18 هزار تومان رساندیم.

وی با اشاره به دستور رئیس جمهور به وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل بازار مرغ گفت: وزارت جهاد کشاورزی با همکاری بعضی دستگاه ها به بازار ورود و مرغ گرم با کیفیت را وارد بازار کرد.

رسانه ها هم قیمت های بازار مرغ را 18500 تو مان و 22 هزار تومان نوشتند که خبر از فروکش التهاب بازار و کاهش قیمت ها بود. اما آیا واقعا قیمت مرغ کاهش یافته است؟

واقعا قیمت مرغ کاهش یافته است؟

گزارش میدانی از منطقه 19 تهران که 5 دقیقه تا میدان بهمن محل عرضه مرغ عمده فروشی فاصله دارد، حاکی است مرغ در بعضی فروشگاه ها عظیم وجود ندارد، در فروشگاه های زنجیره ای هم مرغ های بسته بندی قطعه بندی شده وجود دارد که قیمت های آن ها سرسام آور است. بعضی فروشگاه ها هم مرغ دارند، اما به قیمت های بسیار بالاتر از آنچه مسئولان و بعضی رسانه ها می گویند به فروش می رسد.

خبرنگار ما ابتدا به یک فروشگاه عظیم هایپر در منطقه 19 تهران وارد شد. ویترین خالی از مرغ بوده و در تخته قیمت ها جای مرغ خالی است. البته دیگر محصولات پروتئینی یعنی انواع گوشت گوساله و گوسفندی و ماهی و دیگر محصولات فراوان است.

دستوری مدیر این فروشگاه درباره دلیل نبودن مرغ در فروشگاه گفت: دو روز است از اول صبح به میدان بهمن تهران که محل عرضه گوشت 18500 تومانی است می رویم، اما دست خالی بر میگردیم، به بعضی فروشگاه های سطح شهر می دهند و به همه خریداران نمی رسد.

وی ادامه داد: برای اینکه توسط بازرسان جریمه نشویم مرغ گرانتر نمی آوریم و به همین دلیل در فروشگاه مرغ وجود ندارد.

مدیر فروشگاه شرح داد: در چند روز گذشته علیرغم میل فراوری نمایندگان در قبال قول تامین نهاده مرغ به قیمت مناسب 18500 تومان خریداری و بازار را پر می نمایند در حالی که مرغداران می گویند فراوری یک کیلوگرم مرغ برای آن ها 24 هزار تومان هزینه داشته است و عرضه مرغ فعلی مقطعی است و نمی تواند ادامه داشته باشد.

گران فروشی با ترفند های حرفه ای در فروشگاه های زنجیره ای

برای آنالیز بیشتر به فروشگاه زنجیره ای کوروش در این محل می روم. اثری از مرغ گرم نیست. اما ویترین پر است از مرغ های لوکس قطعه بندی شده و بدون پوست با اسامی عجیب و غریب. اما عجیب تر قیمت آنهاست که بسته 1800 گرمی را وابسته به نوع قطعه از 90 هزار تومان تا 140 هزار تومان می فروشند.

مدیر فروشگاه اجازه دریافت عکس و حتی نوشتن قیمت ها را علیرغم اینکه کارت خبرنگاری نشان میدهم، نمی دهد. بدیهی است بدشان نمی آید حالا که در بی نظارتی مسئولان هر کاری که دلشان قصد دارد می نمایند و به هر بهانه و ترفندی به قشر ضعیف مردم فشار می آورند و جیبشان را با قیمت های چند برابری خالی می نمایند، کسی هم از گران فروشی آن ها گزارشی تهیه نکند.

می دانند اگر مرغ در بازار نباشد مشتری مجبور است به سراغ آن ها برود. به همین دلیل از قبل توجیه های گوشنواز، اما غیر منطقی مانند قطعه بندی شده، پوست کنده، سایز کوچک و ... را برای گرانفروشی آماده نموده اند.

جالب است که وزیر جهاد اینگونه فروشگاه ها را محل عرضه مرغ 18500 تومانی اعلام نموده بود. اما فروشگاه کوروش ظاهرا از فروش در بسته های شیک، اما به 3 برابر قیمت سود خوبی دارد که به مرغ ارزان دولتی و قعی ننهاده است.

جهت ما برای پیدا کردن مرغ ارزانی که مسئولان در این چند روز مرتب گفته اند و بعضی رسانه ها هم با آن ها هم صدا شده اند، ادامه دارد. به یک مغازه فروش محصولات پروتئینی مرغ و گوشت وارد می شوم. فروشنده قیمت هر کیلوگرم مرغ را 28 کیلوگرم می گوید، از اینکه بالاخره مرغ در فروشگاهی پیدا شده خوشحالم، اما تعجب می کنم که چرا با قیمتی که طی این سه روز گفته شده فاصله زیادی دارد. قیمتی که 8 هزار تومان بیشتر از نرخ مصوب است، اما نسبت به اوج قیمت خود 8 تا 12 هزار تومان در سه روز گذشته کاهش داشته است.

قیمت مرغ چرا بالا رفت؟

دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ که آرام آرام از یکسال گذشته شروع شد و در هفته های اخیر جهش کرد، گرانی و کمبود خوراک دام و طیور بود که 70 درصد هزینه های فراوری مرغ را تشکیل می دهد. کاهش واردات نهاده، عدم نظارت و سوء مدیریت در توزیع و رانت و فساد و احتکار همه سبب شد تا این نهاده با ارزش در بازار های سیاه به قیمت های 5 برابر نرخ مصوب دولتی برسد و هزینه فراوری را روز به روز افزایش دهد.

اما دلیل دیگری که در چند روز گذشته از سوی فراوری نمایندگان مطرح می گردد نگرانی بیشتری را ایجاد نموده و آن کاهش جوجه ریزی ها در چند ماه گذشته است که امروز به صورت کاهش فراوری خود را در بازار نشان می دهد.

این دو سناریو درباره دلیل افزایش قیمت مرغ است که دلیل نخست واضح و قابل مدیریت است، اما دلیل دوم متاسفانه به سادگی قابل جبران نیست.

سوال شایداین باشد که دلیل جهش قیمت یا به اصطلاح پریدن فنر قیمت مرغ چه بوده؟ این بیشتر مسئله روانی است که با کمبود نهاده و بالا بودن قیمت ها بستر آن از قبل فراهم بود. فشار و اعتراض در فراوری نمایندگان از قبل وجود داشت که پس از طرح کاهش فراوری، جو روانی برای افزایش بیشتر قیمت منجر شد که فرا تر از انتطار شد.

قیمت مرغ چطور تا حدودی پایین آمد؟

وزارت جهاد کشاورزی با بعضی مرغداران عظیم قرارداد بسته تا در ازای تحویل نهاده ارزان، مرغ ارزان به آن ها بدهد و آن را در استان هایی که احتیاج دارند از جمله تهران به قیمت عمده فروشی 18500 تومان به فروش می رساند. این مرغ ها بیشتر از استان های شمالی کشور می آید. وزارت صمت هم نظارت ها خود را تا حدودی تقویت نموده به طوری که بعضی فروشگاه از ترس این نظارت ها در گرانفروشی دست به عصا هستند. اگرچه بعضی فروشگاه های عظیم هم بدون توجه به تهدید های نظارتی و با ترفند های رنگارنگ گرانفروشی های عجیب و غریب دارند.

شرکت پشتیبانی امور دام کشور که زیر مجموعه وزارت جهاد است، محموله های مرغ منجمد از ذخایر خود را به بازار تزریق کرد و تا حدودی توانست در کنار مرغ گرم از التهاب بازار بگیرد؛ بنابراین قیمت مرغ که هنوز قیمت کف بازار 8 هزار تومان گرانتر از نرخ مصوب دولتی است، تحت تاثیر مسکن مقطعی افزایش عرضه است که از سوی وزارت جهاد به بازار تزریق شده و توانسته بر جو روانی کاهش فراوری و نهاده که بین فراوری نمایندگان ایجاد شده بود غلبه کند و قیمت را تا حدودی کاهش دهد.

آیا فرایند کاهشی قیمت مرغ ادامه می یابد؟

اگر فراوری مرغ آن طور که فراوری نمایندگان می گویند به دلیل گرانی های اخیر نهاده و کم شدن جوجه ریزی ها کاهش یافته باشد، کنترل بازار بسیار سخت خواهد بود. اگرچه در سال های گذشته بافراوری 2.5 میلیون تن 500 هزار تن مازاد فراوری داشتیم.

در روز های گذشته فراورینمایندگان بار ها از کاهش جوجه ریزی از دو ماه گذشته گفته اند که اثرات آن امروز در بازار به صورت کاهش عرضه و افزایش قیمت خود را نشان می دهد.

اما اگر کاهش فراوری وجود نداشته باشد و وزارت جهاد بتواند عرضه مرغ به بازار را ادامه دهد، قیمت ها تا رسیدن به نرخ دولتی 20 هزار و 400 تومان می تواند کاهش یابد، اما برای تثبیت قیمت و افزایش نیافتن دوباره باید نهاده به موقع و با قیمت مناسب به فراوری نمایندگان داده گردد و از فراوری داخلی حمایت جدی صورت بگیرد.

منبع: فرارو
انتشار: 2 بهمن 1399 بروزرسانی: 2 بهمن 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 6524

به "در بازار مرغ چه می گذرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در بازار مرغ چه می گذرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید