خبرنگاران ضرورت تقویت رفتار اجتماعی محافظتی به منظور مقابله با کرونا

به گزارش هیو بلاگ، تهران - خبرنگاران - روانشناس شخصیت معتقد است، رعایت پروتکل های بهداشتی به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشور مستلزم تقویت اجتماعی این رفتار و حمایت و پشتیبانی دولت است.

خبرنگاران ضرورت تقویت رفتار اجتماعی محافظتی به منظور مقابله با کرونا

ویروس کرونا که از دسامبر 2019 در ووهان چین شیوع پیدا کرد، این روزها سراسر جهان را با سختی های مالی و اجتماعی چشمگیری روبه رو نموده است. یک بیماری همه گیر تنفسی که تا به امروز بیش از 18 میلیون انسان را درگیر و جان صدها نفر را گرفته است.

ویروسی که به گفته متخصصان علوم پزشکی در جهان برای مقابله با آن همچنان باید از اصل پیشگیری بهره جست و ساخت واکسن و داروی قطعی برای مقابله با آن در هیچ یک از جوامع روشن نیست.

در ایران نیز ضوابط متعددی همچون ممنوعیت تردد جاده ها، کاهش شمار کارکنان در ادارات، تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و لغو طرح ترافیک به منظور کاهش شیوع این بیماری در دستور کار نهاده شد که با مشارکت همگانی مردم به کنترل نسبی بیماری منجر شد.

این مشارکت جمعی اما به گفته مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ماه های اخیر کاهش یافت و رعایت پروتکل های بهداشتی را در پایتخت از 56 درصد در اردیبهشت ماه به 10 درصد در خردادماه رساند.

به اعتقاد شماری از روانشناسان، خستگی روحی و جسمی ناشی از قرنطینه خانگی، باور اشتباه شهروندان مبنی بر کاهش شیوع ویروس کرونا و ایمن سازی بدن به وسیله ابتلا به بیماری، نمایش بعضی تجمعات از صدا وسیما و کاهش اعتماد اجتماعی از علل اساسی کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی محسوب می گردد.

عطاءالله محمدی روانشناس شخصیت و عضو مرکز مشاوره دانشگاه تهران روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرنگاران در این باره گفت: تداوم رفتارهای اجتماعی در کشور مستلزم تقویت اجتماعی آن رفتار است. آموزش و یادگیری، ترغیب و تشویق و حمایت و پشتیبانی دولت به وسیله کاهش قیمت اقلام ضروری بهداشتی همچون ماسک و الکل به طور حتم رعایت پروتکل های بهداشتی را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر ترس روانی ناشی از بروز بحران به تدریج با گذشت زمان عادی و متعارف می گردد و بالتبع رعایت اصول بهداشتی برای مقابله با کرونا را کاهش می دهد.

عضو مرکز مشاوره دانشگاه تهران تاکید نمود: افکار و اعتقادات آدمی نیز عمدتا به طرف ساده سازی مسائل حرکت می نماید؛ بنابراین ساده سازی بحران کرونا رفتارهای محافظتی براساس بعضی اعتقادات و باورها نظیر من بیمار نمی شوم را کاهش می دهد.

محمدی همچنین با اشاره به مسائل مالی جامعه توضیح داد: بعضی اقشار محروم جامعه نیز توان رعایت اصول بهداشتی را نخواهند داشت؛ رشد قیمت الکل و ماسک و... برای محرومان و نیازمندان به ویژه در درازمدت سخت است.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال خرید ماسک روزانه برای یک خانوار پنج نفره با درآمد مالی اندک سخت و براین اساس بخشی از بی توجهی جامعه را باید به عدم توانمندی شهروندان خرید اقلام بهداشتی نسبت داد.

مجله آی سیب: مجله آی سیب | مجله فناوری های جدید، رایانه ها، موبایل ها و کجت های هوشمند

مجله بیزبینگ: مجله بیزبینگ، مجله موفقیت در کارآفرینی و کسب و کار

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 4895

به "خبرنگاران ضرورت تقویت رفتار اجتماعی محافظتی به منظور مقابله با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ضرورت تقویت رفتار اجتماعی محافظتی به منظور مقابله با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید