خبرنگاران ضرب الاجل یک ماهه برای تعیین تکلیف زباله های عفونی 900 مطب در اهواز

به گزارش هیو بلاگ، اهواز - خبرنگاران - رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز نسبت به عدم جمع آوری پسماندهای عفونی مطب ها در اهواز به ویژه در زمان شیوع کرونا هشدار داد و گفت: 900 مطب و آزمایشگاه پزشکی در اهواز یک ماه مهلت دارند جمع آوری زباله های عفونی خود را مشخص تکلیف نمایند.

خبرنگاران ضرب الاجل یک ماهه برای تعیین تکلیف زباله های عفونی 900 مطب در اهواز

علی بنی عگبه چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران گفت: طبق گزارش سازمان پسماند شهرداری اهواز تا به امروز 700 مطب و آزمایشگاه با این سازمان برای جمع آوری پسماندهای عفونی خود قرارداد منعقد نموده اند، اما تکلیف 900 مطب دیگر هنوز معلوم نشده و حتی مشخص نیست چند واحد از آنها فعال است.

وی اضافه کرد: در جلسه کارگروه پسماند اهواز که اخیرا در فرمانداری تشکیل شد، مقرر شده ظرف یک ماه مطب های فعال شناسایی و معرفی و آنهایی که تا به امروز برای جمع آوری پسماندهای عفونی خود اقدام ننموده اند، با شهرداری اهواز قرارداد منعقد نمایند.

به گفته وی، سازمان نظام پزشکی مکلف شده است که فهرست تمام مطب های فعال را به کارگروه ارائه دهد، سازمان مدیریت پسماند باید برای جمع آوری و مدیریت این پسماندها به صورت بهداشتی اقدام کند و مراکز بهداشت شرق و غرب اهواز نیز با مراجعه به مطب ها نحوه تفکیک را آموزش دهند.

بنی عگبه اضافه کرد: متاسفانه با وجود پیگیری ها و برگزاری جلسات متاسفانه هنوز تعدادی از پزشکان حاضر به پرداخت هزینه جمع آوری پسماند عفونی مطب خود نیستند و نشست اخیر کارگروه پسماند برای اتمام حجت با این افراد است که در صورت استنکاف از تعهداتشان به وسیله مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.

دبیر کارگروه مدیریت پسماند اهواز، با بیان اینکه برنامه جمع آوری پسماندهای عفونی مطب های اهواز از سال 1392 مطرح شده، اضافه کرد: جمع آوری پسماندهای عفونی به صورت مستقیم وظیفه شهرداری نیست و طبق قانون فراورینماینده تعهد دارد نسبت به بی خطرسازی آنها اقدام کند اما با تصمیم کارگروه مدیریت پسماند مقرر شد که شورای شهر اهواز مصوبه ای در این زمینه تصویب کند و شهرداری اهواز در قبال دریافت مبلغی از پزشکان، پیمانکاری را استخدام و این نوع پسماند را جمع آوری کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شهرداری اهواز به مصوبه کارگروه عمل نموده و یک پیمانکار با 2 خودرو مخصوص به کار گفته است اما بسیاری از پزشکان حاضر به همکاری و انعقاد قرارداد نیستند.

بنی عگبه ادامه داد: بر اساس دستورالعملی که شهرداری تهیه نموده هزینه مطب ها و آزمایشگاه در قبال جمع آوری پسماندهای عفونی متفاوت بوده و طبق سطح بندی از 250 هزار ریال تا سه میلیون ریال مشخص شده است که برای پزشکان مبلغ زیادی به شمار نمی آید.

وی توضیح داد: در حال حاضر پسماندهای عفونی مطب ها و آزمایشگاه هایی که قرارداد منعقد ننموده اند به همراه زباله های عادی شهری جمع آوری می شوند و سر از مخازن زباله خیابان ها در می آورند، این در حالیست که زباله گردها یا افرادی که در سایت تفکیک زباله مشغول هستند با این پسماندها سر و کار دارند و احتمال آلودگی و بیماری برای آنها وجود دارد.

بنی عگبه اضافه کرد: پیش از این نگرانی ما از انتقال بیماری های هپاتیت و ایدز به وسیله پسماندهای عفونی مطب ها بود اما اکنون و با همه گیری کرونا، این مساله نیز اضافه شده، بنابراین لازم است که هر چه سریع تر برای مطب ها چاره اندیشی گردد.

وی گفت: در حال حاضر روزانه هشت تا 10 تن پسماند عادی و 12 تن پسماند عفونی از بیمارستان های اهواز جمع آوری می گردد اما برآوردی از حجم پسماندهای مطب ها و آزمایشگاه نداریم.

بنی عگبه همچنین گفت: از جامعه پزشکی انتظار داریم، با توجه به جایگاهی که در حوزه بهداشت جامعه دارند، خود نیز مسائل پزشکی و بهداشتی را رعایت نموده و در زمینه تامین بهداشت شهر همکاری نمایند.

وی اضافه کرد: تفکیک پسماند عفونی از عادی، تحویل به موقع و پرداخت هزینه جمع آوری، خواسته ما از جامعه پزشکی است تا شاهد ورود پسماند عفونی به زباله های عادی و آلوده شدن شهر و شهروندان نباشیم.

بر اساس این گزارش، پسماندهای پزشکی ( بیمارستانی) شامل همه پسماندهای عفونی و زیان آور ناشی از بیمارستان ها، مراکز بهداشتی، درمانی، آزمایشگاه های تشخیص طبی و سایر مراکز مشابه است.

طبق ماده 13 قانون مدیریت پسماندها، مخلوط کردن پسماندهای پزشکی با سایر پسماندها و تخلیه و پخش آنها در محیط و یا فروش، استفاده و بازیافت این نوع پسماندها ممنوع است.

بابایی مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 97 اعلام نموده بود که روزانه 40 تن پسماند پزشکی و عفونی درخوزستان فراوری می گردد.

همچنین اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان پیش از این گفته بود: در مدیریت پسماند و کاهش زباله در کشور و استان توفیقی نداشتیم و حدود 85 تا 90 درصد از زباله های شهری و عفونی در خوزستان به صورت غیربهداشتی دفع، سوزانده و یا در محیط رهاسازی می گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 4811

به "خبرنگاران ضرب الاجل یک ماهه برای تعیین تکلیف زباله های عفونی 900 مطب در اهواز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ضرب الاجل یک ماهه برای تعیین تکلیف زباله های عفونی 900 مطب در اهواز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید