جزئیاتی از افتتاح اولین سافاری پارک ایران در قزوین

به گزارش هیو بلاگ، افتتاح اولین سافاری پارک در قزوین

یکی از مهمترین مواردی که در جذب جهانگرد موثر است بعد از جاذبه های تاریخی و طبیعی، جاذبه های توریستی است که در شهر مقصد وجود دارد. براساس آنچه که روزهای اخیر در خبرگذاری های رسمی کشور مطرح شده است اولین سافاری پارک کشور در شهر قزوین افتتاح شده است و در آن بازدیدکنندگان می توانند با حیواناتی که به طور آزادانه در طبیعت رها شده اند نیز رویارو شوند. از این مجموعه تفریحی بیشتر به عنوان تورهای بیان گردی و دشت گردی نام برده می گردد و بنیان گذاران غربی این تورها از واژه عربی سفر که در زبان های آفریقایی به صورت سافاری تلفظ می گردد استفاده نموده اند. در ادامه همراه با تیم خبری خبرنگاران باشید تا بیشتر درباره جزئیات سافاری پارک در قزوین صحبت کنیم.

جزئیاتی از افتتاح اولین سافاری پارک ایران در قزوین

مطابق با آنچه که در بالا اشاره شد اولین سافاری پارک کشور در شهر قزوین افتتاح شد و مورد بهره برداری هم نهاده شده است. این جاذبه هیجان انگیز برای کسانی که دوستدار حیات وحش و طبیعت هستند گزینه بسیار خوبی محسوب می شود. سافاری یا وحش گشت (Safari) به سفری گردشگری می گویند که با هدف دیدن و تهیه فیلم و عکس از حیات وحش صورت می شود. فرهنگستان زبان فارسی برای سافاری واژه وحش گشت را نیز پیشنهاد داده است. جالب است بدانید که از این نوع گردشگری بیشتر با عنوان تورهای بیان گردی و دشت گردی یاد می شود و بنیان گذاران غربی این تورها از واژه عربی سفر که در زبان های آفریقایی به صورت سافاری تلفظ می شود استفاده نموده اند. کسانی که در این تورها شرکت می نمایند با استفاده از انواع خودروها یا چهارپایان با طی کردن مسیری معین از مکان های دیدنی و جذاب نیز بازدید می نماید. از جمله وسایل نقلیه مورد استفاده در تورهای سافاری خودروهای دو دیفرانسیل و حتی شتر می باشد.

سافاری پارک در قزوین این امکان را برای بازدیدنمایندگان فراهم می آورد که انسان ها بتوانند با حیوانات از نزدیک در ارتباط باشند، این مجموعه یکی از پر سودترین گزینه هایی است که در حوزه گردشگری از آن استفاده می شود. به همین دلیل برای نخستین بار سافاری پارک ایران در بوستان 1400 هکتاری باراجین قزوین مورد بهره برداری نهاده شد، تا جاذبه ای هیجان انگیز برای دوستداران حیات وحش و طبیعت فراهم آورده شود.

گفتنی است که بگوییم، باراجین نام منطقه ای در شمال شهر قزوین است که دسترسی به آن از ابتدای آزادراه قزوین - زنجان شروع می شود. باراجین جز برترین مناطق گردشگری شهر قزوین به شمار می رود و انتهای منطقه باراجین به راهی ختم می شود که استان قزوین را به استان گیلان پیوند می دهد. از جمله جاذبه های طبیعی این منطقه رودخانه ارنزک، پارک جنگلی باراجین به مساحت 1400 هکتار و قله مردمی است.

در خصوص خبر سافاری پارک در قزوین شهردار این شهر گفته است که: طراحی و ساخت نخستین سافاری پارک کشور (وحش گشت) که از مصوبات سفر دولت نیز محسوب می شود در حاشیه دهکده طبیعت بوستان باراجین از سوی شهرداری قزوین در دستور کار نهاده شد.

همچنین در ادامه علی صفری با اشاره به این موضوع که اعتباری که دولت برای احداث این مجموعه در نظر گرفته برابر 100 میلیارد ریال بوده و در خصوص آن تاکید نموده است که: برای فاز نخست این مجموعه دو میلیارد ریال با طراحی هفت زیستگاه حیوانات وحشی از جمله شیر، خرس، ببر، کل و قوچ، پرندگان شکاری، مرال و گرگ به همراه چهار دریاچه مصنوعی در نظر گرفته شده که سه دره آن به بهره برداری رسیده است. در توسعه زیرساخت های گردشگری بوستان باراجین، آشنایی بچه ها با حیواناتی که در حال انقراض هستند فراهم شده، علاوه بر این با ایجاد مرکز مطالعه و تحقیق در خصوص حیوانات در حال انقراض و در نهایت توسعه صنعت توریسم را از جمله مهمترین اهداف در خصوص ایجاد سافاری پارک در قزوین برشمرده است.

در ادامه این خبر معاون فنی و عمرانی شهرداری قزوین هم در خصوص سافاری پارک قزوین نیز گفت: پروژه سافاری پارک قزوین در بخش جنوب غربی بوستان باراجین و ضلع شرقی دهکده طبیعت و در دامنه ای با شیب 30 تا 35 درصدی موسوم به هفت دره به مورد اجرا گذاشته شده است.

وی نیز تاکید نمود: با توجه به اجرای این طرح در بوستان فدک، یکی از نکات قابل توجه در اجرای آن این بود که بدون کوچکترین آسیب به فضای سبز موجود و درختان آن توانستیم پروژه یاد شده را به عنوان نخستین سافاری پارک کشور به انجام برسانیم.

همچنین معاون قنی عمرانی شهر قزوین یاد آور شد: در ضلع شمالی سافاری نیز با طراحی و اجرای شیب مناسب یک پیاده راه احداث شده تا افراد سالمند و معلولان نیز بتوانند به راحتی از این مجموعه بازدید نمایند.

برای گشت و گذار در سافاری پارک قزوین خودروهایی مناسب این منطقه در نظر گرفته شده است که علمی با اشاره به آن ها نیز اضافه کرد: با توجه به آزاد بودن گونه های جانوری موجود در دره ها، تمامی تمهیدات لازم برای حفظ جان بازدید نمایندگان به عمل آمده است. به گفته وی، با احداث یک دستگاه تونل در دره مرال، امکان بازدید گردشگران از دهکده طبیعت پس از بازدید از سافاری نیز از این طریق فراهم آمده است.

در این زمینه رییس شورای شهر قزوین گفت: بوستان سافاری قزوین حدود 1400 هکتار است که با استقرار دهکده طبیعت به عنوان اولین اکوپارک گردشگری، آموزشی و تحقیقاتی کشور و همچنین سافاری پارک می تواند به عنوان یک قطب مهم گردشگری طبیعی در کشور تبدیل شود تا با استفاده از آن بتوانید گردشگران زیادی را به سمت ایران جذب کنیم.

حکمت الله داودی ادامه داد: این مجموعه مهم گردشگری با طراحی زیبا و در اختیار داشتن گونه های حیوانی مختلف محیط مناسبی را برای بازدیدنمایندگان آن به وجود آورده تا جایی که در روزهای تعطیل سال شاهد استقبال فراوان این بخش از سوی مسافران و گردشگران هستیم. فاز نخست سافاری پارک بوستان ملی باراجین با حضور عیسی کلانتری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مورد بهره برداری نهاده شد.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 3156

به "جزئیاتی از افتتاح اولین سافاری پارک ایران در قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیاتی از افتتاح اولین سافاری پارک ایران در قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید