جاهای دیدنی نیشابور را بیشتر بشناسید خراسان رضوی

به گزارش هیو بلاگ، در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی اطراف مشهد شما را با جاهای دیدنی نیشابور که یکی از شهرهای استان خراسان رضوی و در 120 کیلومتری شهر مفدس مشهد واقع شده است آشنا خواهیم کرد . پس اگر قصد سفر به استان خراسان رضوی دارید تا آخر این مقاله با مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید

جاهای دیدنی نیشابور را بیشتر بشناسید خراسان رضوی

بلیط هواپیما در طاهاگشت

مختصری درباره شهر نیشابور بدانید :

یکی از شهرهای استان خراسانی رضوی می باشد که بعد از مشهد دومین شهر بزرگ این استان بشمار می رود که در 120 کیلومتری مشهد و دامنه های کوه های بینالود و شمال شرق ایران واقع شده است و یکی از مراکز مهم تاریخی و گردشگری ، صنعتی برای ایران محسوب می گردد . این شهر به عنوان نمادی از تاریخ و فرهنگ ایران نامبرده می گردد. به واسطه وجود آرامگاه عطار و خیام در این شهر، نیشابور کل جهان شناخته شده است و در شرق ایران به عنوان تاریخی ترین شهر بشمار می آید

از مهم ترین سوغات نیشابور میتوان به سنگ فیروزه اشاره کرد. پس در ادامه تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با جاهای دیدنی نیشابور آشنا شوید.

آرامگاه خیام

آرامگاه خیام در نیشابور یکی از گیراترین جاهای گردشگری در شهر نیشابور است و نمونه برجسته معماری نوین ایرانی را در آن مشاهده خواهید کرد. طراحی انی بنا هوشنگ سیحون بود و آن را در 6 شهریور 1341 به پایان رساند. طرح این بنا از زندگی، زمانه و اندیشه های خیام برگرفته شده است که بر ریاضی دان، اخترشناس، شاعر بودن خیام پایدار است و سازه های اطرف این آرامگاه به پیشه پدری خیام (خیمه دوزی) اشاره می کند.

این بنا همچنین 22 متر ارتفاع دارد و پیکربندی اش بتنی با هسته فلزی است. این بنا در حومه شهر نیشابور در باغی واقع شده است که آرامگاه و مسجد محمد محروق نیز در آن بنا شده است که به عنوان یک امام زاده نزد مسلمانان شیعه قابل احترام است.

حکیم عمر خیام در اوایل قرن پنجم هجری به جهان آمد و در زمان سلطان سنجر، توانست پسر ملکشاه را که به بیماری آبله دچار بود، درمان نماید. اگرچه مقام علمی خیام، خیلی بالاتر از مقام ادبی او می باشد، اما شهرت وی بیشتر به واسطه وجود رباعیات حکیمانه اوست.

آرامگاه عطار

آرامگاه عطار نیشابوری یکی از بناهای زیبای دیدنی و تاریخی شهر نیشابور است که در دوره تیموری توسط امیر علیشیر نوایی بر روی قبر عطار نیشابوری بنا نهاده شده است. این بنا در دوران پهلوی دوم مرمت کامل و در دهه 70 نیز بصورت مختصر مرمت شد.

فریدالدین عطار نیشابوری شاعر و عارف نامی ایران در حدود سال 540 هجری متولد و در سال 618 درگذشت. آرامگاه وی در خیابان عرفان واقع در نیشابور کنونی هر ساله پذیرای علاقمندان به ادب و فرهنگ ایرانی است. از آثار مشهور این شاعر و عارف گرانقدر میتوان به منطق الطیر و تذ کرِه الاولیا اشاره کرد. مقبره شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری توسط شخصی به نام قاضی القضاه یحیی بن صاعد ساخته شده است.

مقبره کمال الملک

کمال الملک یا محمد غفاری، از نقاشان برجسته ایران بود که در دوره قاجار و پهلوی اول میزیست. در دوره پهلوی اول، هنگامی که کمال الملک از کشیدن نقاشی رضا شاه سر باز زد، به نیشابور تبعید شد و در همین شهر نیز در گذشت. مقبره این نقاش بزرگ در نزدیکی آرامگاه عطار با طرح مشابه آن توسط هوشنگ سیحون طراحی شده است.

دهکده چوبی نیشابور

دهکده چوبی نیشابور از محبوب ترین دیدنی ها و تفرچگاه های شهر نیشابور محسوب می گردد.این دهکده در یکی از روستاهای نیشابور به نام محمدآباد آقازاده است که در استان خراسان رضوی واقع شده است

این دهکده از جهات گوناگون حائز اهمیت است. مسجد ساخته شده در این دهکده نخستین مسجد چوبی جهان است که در برابر زلزله مقاوم است. وسعت این مسجد 200 متر مربع است و سقف این بنا به شکل شیروانی ساخته شده، مناره های آن از سطح زمین 13 متر ارتفاع دارد و وزن هر کدام از این دو مناره تقریبا 4 تن است.

افلاک نمای خیام

آسمان نمای خیام یکی دیگر از مکان های دیدنی نیشابور است که علاقه مندان ستاره شناسی را جذب خود می کند. مجموعه افلاک نمای خیام در فاصله 650 متری آرامگاه خیام قرار گرفته. در این افلاک نما می توانید نمای 180 درجه از آسمان و ستارگان ببینید.با کمک ابزار و فناوری پدیده های طبیعی مثل ماه گرفتگی، خورشید گرفتگی، شفق و حرکت سیاره ها در آسمان نما به نمایش در می آید. افلاک نمای خیام سه طبقه است و شامل کتابخانه، سالن همایش و موزه می گردد.

روستای دیزباد

روستای دیزباد بر روی دامنه های جنوبی رشته کوه های بینالود و به طور شرقی-غربی استقرار یافته که معروفترین روستا از نوع پلکانی در ایران می باشد.

دیزباد نام یک روستا واقع در قسمت زبرخان شهرستان نیشابور (دیزباد بالا) و یک روستا واقع در قسمت احمدآباد شهرستان مشهد (دیزباد پایین) و منطقه ای مابین شهرستان مشهد و نیشابور در استان خراسان رضوی است.

از دیگر جاهای دیدنی نیشابور میتوان به موارد زیر اشاره کرد

باغ قدمگاه :در 24 کیلومتری نیشابور کمی آنطرف تر از جاده نیشابور- مشهد جایی در دامنه های جنوبی کوه بینالود و مشرف به دشت نیشابور مکانی مقدس به اسم باغ قدمگاه وجود دارد.

مسجد جامع نیشابور : در دوره تیموری و به سال 889 هجری توسط پهلوان علی کرخی بنیان شده است. این بنا در شهر نیشابور واقع شده و از انواع مساجد چهار ایوانی به شمار می رود.

گنبدهای شه میر : در حدود 10 کیلومتری جنوب نیشابور بر کنار راه این شهر به کاشمر در میان قبرستان قدیمی دو بنای آجری به فاصله کمی از یکدیگر با ساختار و اندازه متفاوت قرار دارند که به مهروا، مهرآباد و شادمهر معروفند

رباط شاه عباسی : کاروانسرای نیشابور که به رباط شاه عباسی شهرت دارد از بناهای تاریخی و زیبای نیشابور است که در دوران حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده است و امروزه یکی از موزه های دیدنی شهر تاریخی نیشابور محسوب می گردد

شادیاخ نیشابور : شاد یاخ، شادی کاخ یا شادی یاخ نام یکی از قدیمی ترین و زیباترین جاهای دیدنی نیشابور است که قدمت آن به اوایل سده سوم هجری قمری باز می گردد.

باغ و عمارت تاریخی سعدی : یکی از جاذبه های گردشگری نیشابور باغ و عمارت تاریخی سعدی می باشد . عمارت و باغ تاریخی سعیدی در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی ساخته شده است.

عمارت امین اسلامی : در دوره پهلوی ساخته شده و شامل حوضی طولانی جلوی آن است. این باغ متعلق به مرحوم ابوالحسن امین الاسلامی بوده و از هنرهای باغ سازی ایران به شمار می آید.

بازار سرپوش نیشابور : برای چشیدن طعم واقعی فرهنگ مردم هر شهری، باید حتما به بازار سنتی آن شهر سر زد. بازار سرپوشیده نیشابور، تنها بازار سنتی استان خراسان رضوی محسوب می گردد.

آرامگاه بی بی شطیطه : بی بی شطیطه از زنان فاضل نیشابوری بود و مورد عنایت خاص امام موسی کاظم (ع) نیز بوده است. آرامگاه بی بی شطیطه در بخش غربی نیشابور و نزدیک بلوار شهید بهشتی واقع شده است.

روستای بوژان : اگر به دنبال طبیعتی بکر و زیبا در نیشابور باشید روستای بوژان در میان جاذبه های طبیعی و جاهای دیدنی نیشابور اولین انتخاب شما خواهد بود. این روستا به سبب قرار دریافت در کوهپایه رشته کوه بینالود یکی از مناطق ییلاقی نیشابور است که از تمام جلوه گاه های زیبایی طبیعت اعم از کوه، چشمه و رودخانه، آبشار بهره مند می باشد.

معدن فیروزه نیشابور : این معدن ارزشمند در اطراف شهر نیشابور قرار گرفته است و یک معدن عمومی می باشد که سالانه 40 تن فیروزه از سنگ های این معدن استخراج می شوند و به فروش می رسند.

دره هفت غار : هفت غار یکی از جاذبه های طبیعی در این شهر است. اگر اهل پیاده روی و کوهپیمایی هستید، پیشنهاد می دهیم که به دیدن دره هفت غار بروید.

باغرود نیشابور : در هنگام حضور در نیشابور، حتما زمانی را برای بازدید از منطقه سرسبز و زیبای باغرود در برنامه سفر خود بگنجانید و این طبیعت زیبا و رودخانه آن را از دست ندهید.

آبشار گرینه : در 40 کیلومتری شمال شرقی نیشابور روستایی به نام گرینه وجود دارد که آبشاری زیبا از میانه آن می گذرد. اگر بخواهیم جاهای دیدنی نیشابور را رتبه بندی کنیم، آبشار گرینه قطعاً در اولین جایگاه این رتبه بندی قرار خواهد گرفت.

آبشار بار نیشابور : در 55 کیلومتری شمال غربی نیشابور از دل کوه های بینالود در شهری به نام بار، اب پرخروشی می جوشد که به ابشار بار معروف گشته است.

غار سرنی : در 50 کیلومتری شمال غربی نیشابور طبیعتی بکر شکل گرفته است که دیدنش همراه با شادی و هیجان بسیار همراه خواهد بود. غارسرنی که بزرگترین غار ابی خراسان به شمار می رود با درخت چنار کهن ساله اش که عمر ان به 400 سال می رسد، مناظری بکر و جذابی را شکل داده اند.

مقالات بیشتر بخوانید :

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 2802

به "جاهای دیدنی نیشابور را بیشتر بشناسید خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی نیشابور را بیشتر بشناسید خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید