توسعه گردشگری روستایی با وام کم بهره

به گزارش هیو بلاگ، عاطفه علیان- اصفهان- خبرنگار:اسم روستا که می آید، تصاویر متفاوتی در ذهن نقش می بندد. اما این که یک گردشگر فرسنگ ها مسافت را طی و برای مدتی به روستا سفرکند به شرایط طبیعی، شیوه زندگی، آداب و رسوم، فرهنگ، صنایع دستی و غذاهای محلی آن روستا برمی شود.

توسعه گردشگری روستایی با وام کم بهره

همچنین یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری مهم روستاها بافت و معماری بومی و مناظر بکر و مرموز آنهاست. همین گردشگری روستایی موجب رونق فراوری هم شده و سهم مهمی در اقتصاد مناطق روستایی ایفا نموده است. بخش گردشگری روستایی منبع بسیار مهمی برای اشتغال نیروی کار غیرماهر و زنان روستایی شده است که با فراوری صنایع دستی و محصولات دامی به توانمندسازی خانواده و کاهش فقر و محرومیت کمک می نمایند. فعالیت های اجتماعی روستاییان و حمایت از حفظ و آبادانی فضاهای تاریخی مانند خانه های قدیمی روستایی، باغ ها و گردشگاه ها از مزایای دیگر گردشگری روستایی است. استان اصفهان با 852 روستا، اولین اقامتگاه بوم گردی در کشور و برگزاری رویدادهای گردشگری روستایی توانسته است ترکیب مناسب و هماهنگی بین منظر سخت اعم از خانه ها و کوچه ها با منظر نرم که به بستر طبیعی روستاها و آداب و رسوم آنها اشاره دارد، برقرار کند و گردشگران داخلی و خارجی را به روستاهای خود جذب کند.

گردشگری روستایی

زبیده رحیمی ساکن روستای هنجن در شهرستان نطنز می گوید: این روستا با آب و هوای کوهستانی و رودخانه هایش چشم اندازی عالی برای گردشگران داخلی و خارجی ایجاد نموده است. در این روستا خانه های قدیمی با بافتی که قدمتش به پیش از اسلام هم می رسد، وجود دارد و گردشگری روستایی موجب شده است بسکمک از اهالی از شهر برگردند و در آن مهاجرت معکوس اتفاق افتاده است. وی می افزاید: خانه های این روستا از مصالح بومی مثل سنگ، گِل و چوب ساخته شده اند و اهالی آن بهترین محصولات دامی و کشاورزی را فراوری می نمایند. طبیعت بکر و محصولات بومی باعث شده اند گردشگران چند روزی از زندگی شهری دل بنمایند و به این روستا بیایند و همین موضوع باعث جذابیت سرمایه گذاری در آن شده است.

زنان روستای عروسان از توابع منطقه خور و بیابانک در کارگاهی با بافت و معماری کهن منطقه کویری مشغول قالی بافی هستند؛ کارگاهی که در کنار درختان نخل سر به فلک کشیده واقع شده است و باید از اتاق های تودرتو که با حیاط مرکزی محاصره شده اند و از خشت و گل ساخته شده اند، عبور کرد تا به صدای کوبیده شدن دفتین بر گرده های قالی در آن رسید. یکی از همین زنان می گوید: این روستا همواره مورد علاقه طبیعت گردان بوده است و تورهای گردشگری، برای گردشگران داخلی و خارجی را کویرنوردی به اینجا می آورند. خانه های این روستا به خاطر معماری خاصی که دارند، به اقامتگاه های بوم گردی تبدیل شده اند. فلک ناز سعیدی ادامه می دهد: اگر گردشگر نباشد، در روستا چرخ زندگی نمی چرخد. روستاییان عروسان و حتی روستاهای اطراف در بازارچه های محلی محصولات خود را عرضه می نمایند که بسیار مورد استقبال گردشگران قرار می گیرد. امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم جشنواره خرما و قالی را در عروسان برگزار کنیم چون در این روستا علاوه بر قالی بافی، بیش از 60 نوع خرما هم پرورش داده می گردد.

حمایت از طرح های توسعه روستایی

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان در گفت وگو با خبرنگاران می گوید: در استان اصفهان 852 روستا وجود دارد و ما از طرح های بخش خصوصی در راستای تقویت گردشگری روستایی با اعطای وام های کم بهره حمایت خواهیم کرد. علی رحمانی با اشاره به این که توسعه روستایی بخشی از برنامه های توسعه هر کشور محسوب می گردد، اظهار می نماید: در توسعه گردشگری روستایی دهکمک ها و بخش خصوصی نقش مهمی ایفا می نمایند. البته بودجه دهکمک ها محدود و نقش بخش خصوصی برجسته است. وی می افزاید: افرادی که در نظر دارند در بخش گردشگری روستایی سرمایه گذاری نمایند و به هدف مهم مهاجرت معکوس کمک برسانند، می توانند با ارائه طرح به دفتر امور روستایی از وام هایی با بهره 8 درصد بهره مند شوند.

برندسازی روستایی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم با اشاره به این که گردشگری روستایی از اولویت های مهم این اداره کل است، به خبرنگاران می گوید: در طول این سال ها - بعد از گردشگری فرهنگی و تاریخی که در شهرهای بزرگ مانند اصفهان، کاشان، اردستان و نایین متمرکز بوده - بر گردشگری روستایی به صورت ویژه توجه شده است. فریدون الهکمک ادامه می دهد: استان اصفهان رتبه اول اقامتگاه های بوم گردی را در کشور دارد و در این سال ها با رشد متوازن اقامتگاه های بوم گردی خود، به رونق گردشگری روستایی دست یافته است. تاکنون بالغ بر 440 مجوز اقامتگاه بوم گردی صادر شده است و 350 اقامتگاه فعال هستند و ظرفیت عظیمی در حوزه گردشگری روستایی فراهم شده است.

وی بیان می نماید: در روستاها میراث تاریخی باارزشی وجود دارد که روستاییان با حفظ آن می توانند به توسعه گردشگری کمک نمایند. در استان اصفهان 20 روستا با حفظ بافت تاریخی و میراثی و بناهای خود و تبدیل آنها به اقامتگاه های بوم گردی موجبات رونق و توسعه گردشگری خود را فراهم آورده اند.

الهکمک با تاکید بر اهمیت میراث ناملموس مناطق روستایی در استان اصفهان ادامه می دهد: از موارد مهم دیگر در توسعه گردشگری روستایی، اهمیت دادن به میراث ناملموس در مناطق روستایی است.

به همین دلیل، با برگزاری رویدادها و جشنواره هایی، به برندسازی محصولات ویژه در روستاها پرداخته ایم. برای نمونه، پنجمین جشنواره انگور در روستای حسن رباط در میمه برگزار گردید. برگزاری این جشنواره با هدف ایجاد توسعه پایدار و تبدیل هر خانوار روستایی به یک بنگاه مالی کوچک و شناساندن ظرفیت گردشگری و طبیعت بکر روستا به همه مردم ایران صورت گرفت و با استقبال چشمگیر گردشگران روبرو شد. این برندسازی می تواند به اقتصاد خرد روستایی بسیار کمک کند و در توسعه گردشگری روستایی موثر باشد.

گردشگری؛ کلید توسعه روستاها

کارشناس مسئول گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با اشاره به این که توسعه گردشگری روستایی یکی از مهم ترین بخش های صنعت گردشگری است، به خبرنگاران می گوید: روستاهای زیادی در استان اصفهان با معماری تاریخی، فرهنگ، طبیعت و مذهب قابلیت توسعه گردشگری روستایی و عشایری را دارند. استان اصفهان با 23 روستای هدف گردشگری و ارائه طرحی برای شناسایی ظرفیت روستایی در توسعه گردشگری و صنایع دستی به کمک توسعه روستایی شتافته است.

به گفته کامران هارونی، گردشگری روستایی به منزله تجربه زندگی محلی است که بر گردشگری کشاورزی، کوهنوردی، سوارکاری و اسکان در اقامتگاه های بوم گردی راسخ است. وی می افزاید: محور گردشگری روستایی فرهنگ جوامع محلی است. این نوع گردشگری می تواند به درآمدزایی و اشتغال پایدار برای روستاییان منجر گردد. تبدیل خانه ها به اقامتگاه های بوم گردی ، فراوری گیاهان دارویی و محصولات دامی و کشاورزی، اشتغال در گلخانه ها و اشتغال زنان روستایی با در بخش صنایع دستی می توانند موجب رونق فراوری شوند. کارشناس بوم گردی اداره کل میراث فرهنگی استان اظهار می نماید: براساس اخلاق گردشگری باید به آداب و رسوم، آیین ها و مذهب میزبان محلی احترام گذاشت و در این خصوص باید فرهنگ سازی گردد. در قانون برنامه ششم توسعه بر موضوع گردشگری و به ویژه گردشگری روستایی و عشایری تاکید شده است.

در واقع توسعه گردشگری پایدار بر گردشگری روستایی راسخ است. وی ادامه می دهد: در یک دهه گذشته، با کم رونق شدن بخش کشاورزی در روستاها، ضرورت دارد منابع درآمدی دیگر مانند گردشگری مدنظر قرار گیرد. در گردشگری روستایی باید بر حفظ محیط زیست تاکید گردد که برای رسیدن به این منظور باید میان 3 رکن گردشگران، مقصد و جامعه اعتدال برقرار گردد. هارونی با بیان این که اقامتگاه های بوم گردی نقش مهمی در توسعه گردشگری روستایی دارند، می گوید: این اقامتگاه ها به عنوان شاخص شناخته می شوند و در اشتغال زایی پایدار در روستاها نقش مهمی ایفا می نمایند. استان اصفهان با 444 اقامتگاه بوم گردی رتبه اول کشوری را در این زمینه دارد. در شهرستان خور و بیابانک راه اندازی 65 واحد بوم گردی باعث مهاجرت معکوس به روستاهای آن شده است.

وی می افزاید: استان اصفهان برای اولین بار در کشور تمام رویدادهای گردشگری را در 24 شهرستان خود احصا نموده است و بر حسب مناسبت ها و ماه و فصل به آیین ها، محصولات کشاورزی، غذاهای سنتی، بازی های بومی، لباس های محلی، صنایع دستی و مراسم مذهبی آنها می پردازد. این کار برای توسعه روستایی و اشتغال زایی و جذب گردشگر بسیار مهم است.

ماموریت ویژه برای حفاظت از ناژوان

شهردار اصفهان گفت: به صورت ویژه معاون خدمات شهری را برای پیگیری خشکی درختان ناژوان مأمور می کنم تا معین گردد این خشکی مربوط به بخشی است که در اختیار شهرداری است یا مربوط به درختانی می گردد که در اختیار کشاورزان واقع شده است. به گزارش ایسنا، قدرت الله نوروزی در حاشیه دیدار مردمی مدیر منطقه 13 شهرداری، اظهار کرد: دغدغه ها و مسائلی که معتمدان مناطق در این جلسات با مدیریت شهری در میان می گذارند، دسته بندی و برای پیگیری به قسمت های مربوطه، کارشناسان و مدیران در شهرداری ارجاع می گردد. وی با اشاره به ویژگی های منطقه 13، توضیح داد: بخشی از این منطقه از قدمت و سابقه بسیار طولانی برخوردار است، بخشی به لحاظ توسعه اصفهان، گسترش یافته و دارای محلات و شهرک های جدید و مختلفی شده است و مناطقی نیز در این منطقه وجود دارد که از ظرفیت توسعه برخوردار است. نوروزی با بیان این که محدوده قانونی منطقه 13، یک هزار و 100 هکتار است، اضافه کرد: حریم منطقه، 3 هزار و 600 هکتار بوده که بخش عظیمی از این عدد مربوط به منطقه ناژوان است، همه ما به ناژوان افتخار می کنیم و دوست نداریم با بی تدبیری در هر مقطعی از زمان دچار آسیب گردد.

وی با اشاره به خشک شدن بعضی درختان منطقه ناژوان ادامه داد: با وجود پیگیری هایی که پیش از این صورت گرفته، به صورت ویژه معاون خدمات شهری را برای پیگیری این موضوع مأمور می کنم تا معین گردد این خشکی مربوط به بخشی است که در اختیار شهرداری است یا مربوط به درختانی می گردد که در اختیار کشاورزان واقع شده است. شهردار اصفهان با بیان این که متولی اصلی ناژوان در تصمیم گیری و تغییر وضعیت، اداره جهاد کشاورزی، استانداری و... است، تأکید کرد: شهرداری از ناژوان حفاظت می نماید. شهرداری در شورای عالی ناژوان نظر خود را بیان نموده و امیدوار است این سرمایه ملی آسیب نبیند. وی گفت: شهرداری حافظ منافع شهروندان است، اما تا جایی که این منافع در تعارض با منافع عمومی قرار نگیرد. غلبه منافع عمومی بر منافع خصوصی به معنای نادیده انگاشتن منافع خصوصی نیست و باید شهرداری منافع خصوصی را نیز با دادن غرامت، معوض یا جلب رضایت شهروندان حاصل کند، زیرا نمی توان بدون رضایت شهروند توسعه شهری ایجاد کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این دیدار مردمی، اظهار کرد: هر میزان اعتماد بین مردم و مدیریت شهری را افزایش داده، استحکام ببخشیم و فهم مشترکی از مسائل و مسائل داشته باشیم، می توانیم برای مداوای آنها چاره اندیشی کنیم. علیرضا نصر توضیح داد: هدف از برگزاری جلسات با معتمدین مناطق، بازسازی اعتماد از دست رفته با مردم، بیشتر شدن مشارکت مردم در اداره شهر و افزایش حس تعلق میان شهروندان است.

وی ادامه داد: در جلسات با معتمدان، شهردار اصفهان و مدیریت شهری یک تصویر از مسائل پیدا می نمایند که تصویری کاملاً واقعی است و در زمان بودجه ریزی سال آینده این مسائل را مدنظر قرار می دهند. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان درباره منطقه ناژوان، توضیح داد: 1200 هکتار زمین در ناژوان مساحت بسیار زیادی است که شهرداری اگر روزی بخواهد این زمین ها را خریداری هم کند امکان نگهداری آن را ندارد. بنابراین ضروری است با مردم تعامل گردد و امتیازاتی برای آنها در نظر گرفت تا مردم علاوه بر حفظ سبزینگی منطقه از منفعت آن در راستای حفظ منافع شهر استفاده نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 146

به "توسعه گردشگری روستایی با وام کم بهره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه گردشگری روستایی با وام کم بهره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید