معین حریمِ عین خوش برای جلوگیری از تخریب های بیشتر

به گزارش هیو بلاگ، محوطه تاریخی عین خوش در دهلران متعلق به دوره های میانه جدید، اشکانی و ساسانی، برای جلوگیری از ساخت وساز در این محوطه و تخریب آن، معین عرصه و حریم شد.

معین حریمِ عین خوش برای جلوگیری از تخریب های بیشتر

به گزارش خبرنگاران،به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نعمت الله سراغی، باستان شناس گفت: براساس 15 حدس صورت گرفته، عرصه و حریم تپه معین شد.

این باستان شناس با بیان این که روستای عین خوش در امتداد شمال جاده واقع شده است و احتمالا توسعه این روستا در قسمت جنوب جاده خواهد بود، ادامه داد: ساخت وسازهایی پیرامون تپه مانند پاسگاه نیروی انتظامی و تعویض روغنی ایجاد شده است، بنابراین با توجه به این موارد، لازم بود در زمینه معین عرصه و حریم تپه عین خوش زودتر اقدام گردد.

او با اشاره به تخریب های زیادی که تپه در دوران جنگ تحمیلی و توسط حفاران غیرمجاز با آن روبه رو بوده است، گفت: در 10 گمانه ای که دور نخست آنالیز در این تپه تاریخی ایجاد شد، هیچ کدام به آثار تاریخی برخورد نکردند. در یک گمانه (گمانه 13) نیز با وجود سفال های زیاد به لایه تاریخی یا سفال های شاخصی دست نیافتیم با این حال این گمانه را به عنوان عرصه در نظر گرفتیم.

او با اشاره به این که در گمانه 14 هم آثار مستندی مشاهده نشد، اضافه نمود: از آنجا که این قسمت به جاده خاکی ختم می شد، آن بهترین عارضه طبیعی بود که می توانستیم به عنوان عرصه در نظر بگیریم.

به گفته این باستان شناس، براساس داده های سفالی موجود در سطح منطقه، می توان در گاه نگاری منطقه به دوره سوزیانا (میانه جدید)، دوره تاریخی اشکانی و ساسانی و دوره اسلامی قرون اولیه و میانی اشاره نمود.

براساس این گزارش، تپه عین خوش در شرق دشت و شهر دهلران واقع شده است. این تپه در سال 1381 با شماره 7145 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد .

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 2200

به "معین حریمِ عین خوش برای جلوگیری از تخریب های بیشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معین حریمِ عین خوش برای جلوگیری از تخریب های بیشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید