برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی گل غلتان نوزاد دامغان در شهر امیریه

به گزارش هیو بلاگ، میراث آریا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی گل غلتان نوزاد دامغان در شهر امیریه صورت می گیرد.

برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی گل غلتان نوزاد دامغان در شهر امیریه
بیشتر بخوانیدآیین گل غلتان نوزادان در دامغان | تطهیر نوزاد در برگ های گل محمدی

مهدی قاسمی اضافه نمود: آئین مطهر کردن نوزادان در گلبرگ های گل محمدی 15 و 16 اردیبهشت در امیریه دامغان با همکاری شهرداری و شورای اسلامی این شهر برگزار می گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان اعلام کرد: جشنواره ملی آئینی و مذهبی گل غلتان، آئین معنوی چند صد ساله در شهر امیریه دامغان است که در اردیبهشت و همزمان با رویش گلهای محمدی در این شهر اجرا می گردد.

قاسمی گفت: در آیین گل غلتان، خانواده نوزاد کمتر از یک سال، نوزاد را پس از استحمام، با تنی مرطوب و عریان در پارچه ای سپید می پیچند و او را در میان گل های محمدی غلت می دهند.

او ادامه داد: براساس اعتقاد بسیاری از مردمان دیار امیریه، اجرای آیین گل غلتان، تمامی حساسیت های فصلی و بیماری های مربوط به فصول بهار و تابستان را از نوزاد دور می نماید و سبب حفظ طراوت و شادابی نوزادان می گردد.

قاسمی اضافه نمود: برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات، گل چینان و پرپر کردن گل های محمدی، آیین چوب بازی و آوازخوانی سنتی، روایی خوانی و بازدید از آثار تاریخی شهر امیریه از جمله برنامه های این جشنواره است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان زنده نگه داشتن آئین های کهن و اصیل گذشتگان و ایجاد شور و نشاط در مردم را از اهداف اصلی برگزاری این جشنواره عنوان و ابراز امیدواری کرد: با معرفی بهتر بافت قدیمی و آثار تاریخی امیریه در این جشنواره شاهد جذب گردشگران داخلی و خارجی و افزایش فرصت های کارآفرینی و سرمایه گذاری گردشگری در این شهر باشیم.

آیین گل غلتان نوزاد دامغان در سال 89 به شماره 177 به عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور بعد از عید باستانی نوروز به ثبت ملی رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 13 تیر 1401 بروزرسانی: 13 تیر 1401 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 11370

به "برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی گل غلتان نوزاد دامغان در شهر امیریه" امتیاز دهید

1 کاربر به "برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی گل غلتان نوزاد دامغان در شهر امیریه" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی گل غلتان نوزاد دامغان در شهر امیریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید