برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با احتیاج های ویژه تصویب می گردد

به گزارش هیو بلاگ، برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با احتیاج های ویژه برای اولین بار در ایران به عنوان یک برنامه درسی تاسیسی و تازه با موضوع دانشگاه علامه طباطبائی اجرا خواهد شد.

برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با احتیاج های ویژه تصویب می گردد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با احتیاج های ویژه برای اولین بار در ایران به عنوان یک برنامه درسی تاسیسی و نو با موضوع دانشگاه علامه طباطبائی اجرا خواهد شد.

برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با احتیاج های ویژه در شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 208 مورخ 27 دی ماه امسال تصویب شد.

طراحی این برنامه کاربردی مهم و مورد احتیاج کشور به پیشنهاد گروه آموزشی تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در سال 1394 به عنوان یک پروژه تحقیقاتی درون دانشگاهی در دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری و مشارکت گروه آموزشی روانشناسی و آموزش بچه ها استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور انجام گشت.

سپس در قالب برنامه درسی بر اساس چارچوب های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تدوین و مراحل تصویب آن در گروه آموزشی تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبائی، شورای دانشگاه علامه طباطبائی، دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کارگروه تخصصی علوم تربیتی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، همایش ملی دبیرخانه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با مشارکت دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی با موفقیت و به اتفاق آراء انجام شد. البته در این فرایند پیشنهاد های لازم و سازنده به اصلاح و تکمیل و توسعه برنامه پیشنهادی اولیه یاری شایانی نمود.

برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با احتیاج های ویژه به استفاده از ظرفیت های رشته تکنولوژی آموزشی در ابعاد مختلف طراحی، فراوری، اجرا، مدیریت و پشتیبانی، سنجش وارزشیابی فرایند ها، منابع و فناوری های یادگیری، در آموزش افراد با احتیاج های ویژه می پردازد.

با توجه به اینکه برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با احتیاج های ویژه برای اولین بار در ایران و به وسیله دانشگاه علامه طباطبائی اجرا خواهد شد، مبتنی بر احتیاج های بومی بوده و ضمن بهره گیری از تجارب جهانی به پاسخگویی به بخشی از احتیاج های کشور در این زمینه یاری خواهد نمود.

تصویب پس از شش سال کوشش و آموزش در سوئیس و کانادا

به گفته اسماعیل زارعی زوارکی، مجری طرح و مدیر گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در فرایند طراحی و تصویب نهایی برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با احتیاج های ویژه که بیش از 6 سال طول کشیده است، منابع علمی پشتیبان و بستر های لازم فناورانه در دانشگاه علامه طباطبائی فراهم شده است.

برای اجرای مناسب این برنامه در دانشگاه علامه طباطبائی، دو نفر از اعضای هیات علمی در سال های گذشته به فرصت مطالعاتی به کشور کانادا و کشور سوئیس اعزام شدند.

همچنین در سال های گذشته در دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری دانشگاه ژنو از کشور سوئیس، کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی خوبی در این زمینه برگزار شده و همچنین منابع علمی مفیدی در قالب کتاب، مقاله، رساله و خاتمه نامه تدوین شده است.

مرکز منابع یادگیری و آزمایشگاه های فناوری نیز در دانشگاه علامه طباطبائی توسعه یافته است؛ بنابراین دانشگاه علامه طباطبائی از ظرفیت ها و قابلیت های مناسبی برای اجرای این برنامه در کشور برای اولین بار برخوردار باشد و پس از ابلاغ برنامه از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آمادگی دارد تا آن را اجرا نماید.

برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با احتیاج های ویژه بر اساس احتیاج های بومی و فرهنگی جامعه ایران طراحی شده است. همچنین مبتنی بر کار پژوهشی است که در قالب یک طرح پژوهشی دانشگاهی در دانشگاه علامه طباطبائی به انجام رسیده است که با احتیاجسنجی دقیقی همراه بوده است.

همچنین، برنامه درسی طراحی شده با برنامه جامع علمی کشور و اسناد ملی مرتبط نیز هماهنگ است. در تدوین برنامه درسی مذکور، با توجه به بهره گیری از مطالعه تطبیقی، آخرین تحولات علمی رصد شده و دروسی برای شناخت روش ها و ابزار های روش شناسی نو و زمینه هایی برای نظریه پردازی و آموزش پژوهش محور در نظر گرفته شده است.

همچنین، دروس کارآموزی، برنامه های عملی و میدانی برای کسب مهارت های مرتبط در نظر گرفته شده و سرفصل های آن ها با مشاغل و حرفه های مورد احتیاج هماهنگ بوده و دارای بازده مالی است. به ویژه از ظرفیت های کارآفرینی نیز برخوردار است.

در انجام این کار بسیار تخصصی، پیچیده، کاربردی و مهم ملی ضروری است تا از کلیه اساتید محترم، گروه های آموزشی، شورا ها و کارگروه های تخصصی، سازمان ها و نهاد هایی که به نحوی در فرایند طراحی و تصویب برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با احتیاج های ویژه یاری نموده اند و نقش موثری داشته اند تقدیر و سپاسگزاری کنم.

امیدوارم برنامه مذکور بتواند با تربیت نیروی انسانی و همچنین فراهم سازی ابزار ها وخدمات نو در سطح ملی و بین المللی به آموزش و یادگیری افراد با احتیاج های ویژه یاری کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 خرداد 1401 بروزرسانی: 8 خرداد 1401 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 11009

به "برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با احتیاج های ویژه تصویب می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با احتیاج های ویژه تصویب می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید