برخورداری از نسلی سالم به مدد خدمات آزمایشگاهی و مشاوره ای ژنتیک

به گزارش هیو بلاگ، خبرنگاران/سمنان مدیرکل بهزیستی استان سمنان معتقد است که ارائه خدمات مشاوره ای و آزمایش ژنتیک در بهزیستی سبب می گردد که در آینده نسل سالم داشته و از هزینه های کشور در حوزه معلولیت ها تا حد زیادی کاست.

برخورداری از نسلی سالم به مدد خدمات آزمایشگاهی و مشاوره ای ژنتیک

علیرضا ایزدپور از بهره مندی 698 خدمت گیرنده از مراکز مشاوره ژنتیک استان اطلاع داد و اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی سازمان بهزیستی در راستای کاهش معلولیت ها انجام مشاوره و آزمایش ژنتیک است تا بتوان با اجرای مشاوره نسلی سالم در آینده داشت و از هزینه های اقتصادی، روحی و... این موضوع کاست.

وی با بیان این که اعتیاد بعنوان یک بیماری اجتماعی روز به روز با چهره های متفاوت در حال توسعه است اظهار کرد: سازمان بهزیستی کشور در راستای فعالیت ها و خدمات تخصصی خود اقدام به راه اندازی و تاسیس مراکز درمان اعتیاد در قالب کمپ های ترک اعتیاد نموده است و هم اکنون 23 کمپ و یک مرکز بهبود و بازتوانی اعتیاد تحت نظارت بهزیستی استان سمنان به این بخش از جامعه هدف خدمت ارائه می نمایند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان بااشاره به اهمیت و نقش این بخش از خدمات بهزیستی در حوزه درمان اعتیاد گفت: در 9 ماهه سال جاری سه هزار و 263 نفر از خدمات درمان، بازتوانی و مشاوره فردی و خانوادگی بهره مند شده اند.

ایزدپور بااشاره به بعضی از خدمات بهزیستی در حوزه پیشگیری به مراکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی استان سمنان پرداخت و اضافه نمود: ارائه خدمات مشاوره به آحاد جامعه و جامعه هدف بهزیستی حائز اهمیت بوده و با شیوع بحران کووید 19 و شرایط استرس حاکم بر جامعه خدمات مشاوره ای اهمیت و جایگاه این موضوع بیش از پیش برهمگان معین شد در این راستا سازمان بهزیستی کشور و خط مشاوره 1480 خدماتی را با محتوای فردی، خانوادگی و... به تماس گیرندگان ارائه کرد که به همین دلیل سال جاری 10هزار و 812 نفر در استان سمنان با تماس به این خط از خدمات مشاوره بهره مند شده اند.

ایزدپور ادامه داد: 30 مرکز خدمات مشاوره ای تحت نطارت بهزیستی در سراسر استان خدمات مشاوره ای تخصصی را به جامعه هدف و آحاد جامعه ارائه می دهند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با تاکید بر اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است به خدمات این حوزه در بخش غربالگری بینایی، شنوایی و ژنتیک اشاره و توضیح داد: پنج هزار و 492 کودک در بخش غربالگری بچه ها سه تا 6 سال در پایگاههای تحت نظارت بهزیستی استان مورد پایش و ارزیابی قرار گرفتند.

وجود درجاتی از کم شنوایی در 3 نوزاد از هر 1000تولد

وی خواهان توجه بیش از پیش خانواده ها به اهمیت غربالگری بینایی در بچه ها شد و گفت: همه خدمات این مراکز با رعایت پروتکل های بهداشتی و به صورت رایگان به شهروندان ارائه می گردد.

ایزدپور با تاکید بر اینکه حس شنوایی در ایجاد تعامل بین فرد و جامعه نقش اساسی را ایفا می نماید ادامه داد: بیشتر بچه ها تازه متولد، دارای شنوایی طبیعی هستند ولیکن از هر 1000 کودک یک تا سه نفر دارای درجاتی از کم شنوایی هستند که با انجام غربالگری شنوایی در یک ماهگی نخست تولد می توان از مسائل شنوایی در نوزادان جلوگیری کرد.

وی از انجام غربالگری شنوایی پنج هزار و 938نوزاد در 9 ماهه سال جاری اطلاع داد و اضافه نمود: در 6 ماهه نخست سال جاری 7 نوزاد مشکوک به مرحله تشخیص و مراحل مداخله درمانی، اختصاص سمعک، کاشت حلزون و درمان دارویی ارجاع داده شده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 10484

به "برخورداری از نسلی سالم به مدد خدمات آزمایشگاهی و مشاوره ای ژنتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برخورداری از نسلی سالم به مدد خدمات آزمایشگاهی و مشاوره ای ژنتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید