ایزدی: نژادپرستی ترامپ رای او را در بین نژادپرستان آمریکا افزایش داده است

به گزارش هیو بلاگ، استاد دانشگاه تهران گفت: ترامپ بعد از تحولات این کشور افزایش رایی پیدا خواهد نمود، چون عده ای که نژاد پرست هستند به دلیل نژاد پرستی ترامپ به او رای خواهند داد.

ایزدی: نژادپرستی ترامپ رای او را در بین نژادپرستان آمریکا افزایش داده است

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، فواد ایزدی، استاد گروه مطالعات آمریکا دانشگاه تهران در گفتگوی اینستاگرامی که به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی برگزار گردید، گفت: امریکا از این بابت کشور متفاوتی است چرا که مردمان بومی داشته و این مردم توسط مهاجرین اروپایی تقریبا قتل عام شدند در قرن شانزدهم میلادی و قبل از ورود مهاجرین آمریکایی 25 میلیون سرخ پوست در امریکا فعلی زندگی می کردند و الان که در قرن بیست و یک حضور داریم در حالی که این امار باید به صد ها میلیون نفر رسیده باشه در حال حاضر این آمار 5 میلیون نفر است؛ پس ابتدای امریکا با نژاد پرستی و خشونت بوده است. اصولا امریکایی ها این برخوردی که با سیاه پوست ها داشته اند با سرخ پوست ها هم داشته اند و ان ها را هم انسان کامل نمی دانستند و با همین توجیه آن ها را از بین می بردند.

وی اضافه نمود: وقتی که مهاجرین در امریکا مستقر می شدند علاقه مند بودند تا برده هایی را با توجه به زمین هایی زیادی که در انجا بوده، به کار بگیرند با این وجود اولین کشتی برده ها در 401 سال پیش وارد آمریکا شد و از این جهت این هم تجربه متفاوتی است پس می توان گفت آمریکا به صورت غیر طبیعی و قتل عام شکل گرفته است.

ایزدی توضیح داد: برده دار ها در 13 کلونی که در آمریکا شکل گرفته بودند وقتی متوجه شدند دولت انگلیس قصد دارد برده داری را لغو کند علیه انگلیس شورش کردند و در نتیجه ان چیزی که به نام انقلاب امریکا مطرح است توسط برده دار ها درسال 1776 بوجود آمد پس تاسیس رسمی امریکا هم یک بعد برده داری داشته است. از طرفی جرج واشنگتن اولین رییس جمهور امریکا هم 317 برده داشته است.

وی با اشاره به اینکه برده داری در آمریکا در نهایت در سال 1865 رسما لغو شد، ولی بعد از آن نیز برده داری در عمل وجود داشت و حتی و وضع برده ها هم بدتر از قبل شده بود، چون دیگر حق سرپناه و غذا با برده دار ها نبود و برده ها فقط حقوق دریافت میکردند و حقوق نیز کفاف زندگی آنان را نمی داد و معمولا مقروض می شدند، افزود: نژاد پرستی در آمریکا تا دهه چهل، پنجاه و شصت قرن بیستم میلادی که به تدریج بعضی تشکل های اسلامی در امریکا که نگاهی انقلابی و ظلم ستیز دارند شروع به رشد کردند ادامه یافت.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه فشار تشکل های اسلامی در آمریکا موجب شد تا در تشکل های مسیحی انسان هایی مثل مارتین لوترکینگ ظهور و بروز پیدا نمایند، گفت: اعتراضات امروز در آمریکا اعتراض به نژاد پرستی ساختاری است با این وجود قتل جرج فلوید یک نماد است و جرقه. ای بوده تا سیاه پوستان و سفیدپوستانی که با نژادپرستی ساختاری و ساختار سرمایه داری مخالف بوده و همچنین مخالف سیستم دو حزبی این کشور هستند به خیابان ها بریزند.

ایزدی با اشاره به اینکه طیفی از مخالفین خواستار لغو مصونیت پلیس آمریکا، بعضی به دنبال تغییر بعضی از قوانین و بعضی هم به دنبال اسقاط نظام هستند، چون می دانند که تا زمانی که این سیستم حکومتی و با این تفکر لیبرال و سرمایه داری حاکم وجود دارد مسائل حل نخواهد شد، اظهار کرد: ترامپ گروه آنتیفا را به انجام اقدامات تروریستی متهم کرد و گفت این گروه را در لیست گروه های تروریستی قرار می دهد و یا با یک نهاد مردمی امریکا که مخالف سیستم فعلی این کشور است به شدت برخورد کرد.

وی با بیان اینکه ترامپ علاقمند به دو قطبی کردن جامعه است و تنها راه ادامه حیات خود را هم در همین نزاع ها می داند، اضافه نمود: البته این اعتراضات مختص به دوره ترامپ نیست و در دوره اوباما نیز با وجود اینکه او خود یک سیاه پوست بود نه تنها او وضع را بهتر نکرد بلکه وضع بدتر هم شد.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دعوای اسپر و ترامپ زمانی شروع شد که ترامپ اعلام نمود برای سرکوب مردم از ارتش استفاده میکند، گفت: اعتراض بعضی از ژنرال های ارتش به خاطر این بود که در همه جا از ارتش برای سرکوب دشمن خارجی استفاده مینمایند. به هر روی وقتی ترامپ این تصمیم را گرفت تعدادی از نظامی های امریکایی از این عملکرد ناراحت شدند به گونه ای که جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا به این تصمیم اعتراض کرد و جان اَلن که فرمانده نیرو های امریکایی در افغانستان است گفت که این اتفاقات شروع انتها آمریکا است، و این از آن دست حرف هایی است که مسئولان امریکا راجب خودشان میزنند، اما ما جرات نمی کنیم بگوییم که امریکا در حال انتها است.

ایزدی با بیان اینکه اتفاقی که دارد در آمریکا می افتد این است که تنش های نژادی در حال تبدیل شدن به تنش های عمیق سیاسی هستند، افزود: مسئله ای که رسانه های جهان از جمله رسانه های ما دارند این است که منابع خبری مان را رسانه های اصلی امریکا شکل می دهند و این در حالی است که کار ویژه رسانه ای مانند CNN این است که این اعتراضات را به سمت دموکرات ها راهنمایی کند و بگوید جمهوری خواستار بانی این اعتراضات هستند در واقع CNN با پوشش خبری با ظاهر دوست می خواهد این حرکت اجتماعی را متوقف کند و مسیرش را هم به پیروزی بایدن در انتخابات ابان ماه سال جاری ببرد.

وی با اشاره به اینکه اگر تاریخ را ملاک سنجش خود قرار بدیم اعتراضات اخیر آمریکا هم مثل بقیه حرکت ها سرکوب می گردد، توضیح داد: امریکایی ها هم استفاده کردن از قدرت سخت را خوب بلدند و هم استفاده کردن از قدرت نرم را و از طرفی آن ها می دانند که چگونه از رسانه نه برای سانسور بلکه در جهت ایجاد تغییر در یک حرکت اجتماعی استفاده نمایند.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه حتی اگر اعتراضات هم در آمریکا سرکوب شوند باز هم سه عامل یعنی دموگرافی، داروینیسم اجتماعی و خشونت پلیس در این کشور به عنوان آتش زیر خاکستر هستند، گفت: عواملی مانند کرونا، شرایط مالی و نتیجه اعتراضات اخیر باعث شده تا انتخابات در آمریکا قابل پیش بینی نباشد؛ البته ترامپ بعد از این تحولات افزایش رایی پیدا خواهد نمود، چون عده ای که نژاد پرست هستند به دلیل نژاد پرستی ترامپ به او رای خواهند داد.

وی اضافه نمود: اگر چه بایدن در نظر سنجی ها پنج شش درصد از ترامپ جلو است، ولی کلینتون هم در انتخابات پیشین آمریکا نیز پنج درصد از ترامپ جلو تر بود، ولی در اخر باخت. به هر روی در انتخابات آمریکا ایالت های بینابین مشخص نماینده هستند و این در حالی است که شرایط ترامپ در این ایالت ها به بدی شرایط او در سطح ملی نیست.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه کرونا تاثیر منفی روی ارتش امریکا داشته و آمادگی آن را کاهش داده به گونه ای که کشتی های این کشور در شرق آسیا به دلیل اینکه عده ای زیادی به کرونا مبتلاء شده بودند لنگر گرفتند، گفت: اعتراضات آمریکا توجیه حمله نظامی به ایران را دچار ابهام بیشتر نموده؛ البته در تاریخ امریکا داشته ایم که رئیس جمهوری که دچار بحران داخلی شده کوشش نموده تا این بحران را با یک فرافکنی خارجی از بین ببرد منتها ترامپ دغدغه اولش در حاضر بردن انتخابات هست اگر چه او با شعار ضد جنگ نیز امد و پیروز شد. به هر روی ترامپ خیلی لزوما علاقه ای به درگیری با ایران ندارد، چون درگیری به نفع فضای انتخاباتی او نیست مگر اینکه حادثه ای پیش بیاید که بخواهد درگیری را توجیه کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 3980

به "ایزدی: نژادپرستی ترامپ رای او را در بین نژادپرستان آمریکا افزایش داده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایزدی: نژادپرستی ترامپ رای او را در بین نژادپرستان آمریکا افزایش داده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید