اتحادیه پایاپای اکو باید هرچه زودتر عملیاتی گردد

به گزارش هیو بلاگ، دبیرکل اتاق بازرگانی و صنعت اکو گفت: به نظر می رسد ایران برای رهایی از فشارهایی که بر کشور وارد شده راهی جز توسعه همکاری های خود با کشورهای همسایه، منطقه اکو و نظایر آن ندارد.

اتحادیه پایاپای اکو باید هرچه زودتر عملیاتی گردد

محمدرضا کرباسی در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران: گفت: در این راستا باید در وهله اول موانع قانونی داخلی که دست و پای فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان را برای حضور در بازارهای هدف بسته است برطرف شوند. دوم اینکه سعی کنیم برنامه هایمان را در چارچوب نظام اقتصاد بین المللی برنامه ریزی کنیم. اینکه فعالان اقتصادی کوشش نمایند برای صادرات کالاهای خودشان بازارهای مستعدی پیدا نمایند اما به هر علت (از جمله کمبود آن کالا در بازار داخل) ناگهان با ممنوعیت صادرات آن کالاها روبرو شوند، این امر به جز زیان و خسران برای فعال اقتصادی و در کلان موضوع برای کل کشور نخواهد داشت.

او اضافه کرد: هر کشوری که توافقی با کشور یا فردی دیگر امضا کند موظف به اجرای تعهدات خود است. لذا اگر دولت به بخش خصوصی این اجازه را می دهد که فعالیت های خودش را در سطوح مختلف با کشورهای دنیا به خصوص با کشورهای همسایه و منطقه اکو توسعه بدهد باید ظرفیت های حمایتی را هم برای بخش خصوصی به وجود بیاورد تا فعال اقتصادی با طیب خاطر یقین داشته باشد که در آینده برای تجارت و صادرات با محدودیت روبرو نخواهد شد. بسیاری از کشورها برای پایبندی به توافقات بین المللی خود در زمان تنگناهای فراوریی، نیازمندی های خود را برای تکمیل زنجیره توزیع از کشورهای ثالث وارد می نمایند. ما هم باید این شیوه را به کار بگیریم و بر این اساس اجازه بدهیم بخش خصوصی در این قالب فعالیت های خودش را گسترده تر کند.

کرباسی با اشاره به مسائل پولی و اقتصادی در تجارت بیان نمود: در شرایط فعلی بر اساس آمارهای موجود برای انتقال منابع حاصل از صادرات و فعالیت های اقتصادی، بخش خصوصی 10 تا 15 درصد هزینه پرداخت می نماید. در هیچ یک از قوانین کشور دیده نشده است که این 10 تا 15 درصد را چه کسی باید پرداخت کند و آیا دولت می تواند یاری کند یا خیر. پرداخت این رقم بر گرده بخش خصوصی سنگینی می نماید.

دبیرکل اتاق بازرگانی و صنعت اکو تأکید کرد: توصیه ما این است که در اولین فرصت، اتحادیه پایاپای اکو را عملیاتی کنیم. با توجه به اینکه در تصمیمات سران، ایجاد اتحادیه پایاپای توافق شده است با فعال کردن این اتحادیه بخشی از مسائل اقتصادی برای فعالان اقتصادی در منطقه اکو مرتفع خواهد شد و هزینه های صادرات و فراوری هم به مراتب کاهش خواهد داد.

کرباسی به ضعف زیرساخت های حمل ونقلی و ترانزیتی کشور به عنوان یکی دیگر از موانع توسعه همکاری های منطقه ای ایران اشاره نموده و گفت: با توجه به کهنه و فرسوده بودن ناوگان حمل ونقل جاده مان نیازمند نوسازی این ناوگان هستیم. نیازمندیم کانتینرهای یخچال دار در داخل کشور هم به وسیله بخش خصوصی و هم با حمایت دولت خریداری و وارد شده و در اختیار ناوگان حمل ونقل قرار بگیرد.

او ادامه داد: تکمیل زنجیره حمل ونقل ریلی و اصلاح و بازسازی آن نیز باید در اولویت قرار بگیرد. مثلاً بندرانزلی تا کاسپین حدود هشت کیلومتر مسافت است. اگر برای این هشت کیلومتر خط ریلی ایجاد گردد ما می توانیم کالاهای خود را از بندرعباس تا بندر کاسپین با کشتی های رو رو به کشورهای عضو اکو کالا صادر و از این کشورها وارد کنیم. این هشت کیلومتر الان ناقص است و از مسائلی است که به آن روبرو هستیم.

کرباسی تأکید کرد: خرید کشتی های رورو در بندر انزلی و دریای خزر بسیار حائز اهمیت است.

معاون بین الملل اتاق ایران گفت: ما کمتر توانسته ایم از ظرفیت ترانزیتی خودمان به نفع اقتصاد کشور استفاده کنیم. ظرفیت بالایی داریم و موقعیت جغرافیایی کشور ما طلایی است و ضرورت دارد این هماهنگی های داخلی را در بحث حمل ونقل چه در چارچوب زیرساخت و اصلاح ناوگان و چه در بخش قوانین و مقررات مربوط به ترانزیت و حمل ونقل داشته باشیم.

کرباسی با بیان اینکه حجم مبادلات منطقه اکو در حال حاضر حدود 70 میلیارد دلار است گفت: این اندازه رقم محدودی است. من معتقدم اگر زیرساخت های داخلی ما فراهم شده و زمینه اجرایی شدن موافقت نامه های اکو مانند اکوتا، تسهیل ویزا تجاری تجار و بازرگانان و بحث اتحادیه پایاپای اکو فراهم گردد قطعاً می توانیم حجم تجارتمان را بیش از 20 تا 25 درصد افزایش دهیم.

او تأکید کرد: با توجه به اینکه مسئولیت و میزبانی دبیرخانه اتاق های بازرگانی و صنعت اکو برای سه سال به ایران واگذار شده این آمادگی را داریم که با همکاری دستگاه های مختلف در داخل کشور بتوانیم نسبت به برطرف بخش اعظمی از موانع قدم برداریم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 23 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1401 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 10865

به "اتحادیه پایاپای اکو باید هرچه زودتر عملیاتی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتحادیه پایاپای اکو باید هرچه زودتر عملیاتی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید