آینده روابط تهران و بغداد در بحبوحه تحولات سیاسی ـ امنیتی منطقه

به گزارش هیو بلاگ، کارشناس مسائل منطقه در گفتگویی به آنالیز تحولات عراق و آینده روابط تهران و بغداد پرداخت

آینده روابط تهران و بغداد در بحبوحه تحولات سیاسی ـ امنیتی منطقه

به گزارش خبرنگاران، حسین علایی در مصاحبهیی در پاسخ به اینکه آیا در دوران الکاظمی سطح روابط ایران و عراق کاهش یافته است گفت: کشور عراق دراشغال امریکا است. هر نخست وزیری که روی کار می آید نخست وزیری است که زمانی که می خواهد از کشور خود با هواپیما پرواز کند تا امریکا اجازه ندهد نمی تواند حتی پرواز کند چون آسمان عراق در اختیار امریکا است و اینگونه نیست که یک هواپیما بتواند آنجا بدون توافق امریکا از جایی به جایی برود.بنابراین نخست وزیر عراق می داند که یک نخست وزیر قدرتمند نیست و باید رعایت آمریکا را بکند تا امریکایی ها او را بپذیرند و او بتواند برسر مسند خویش باشد، بنابراین طبیعی است که نخست وزیر به دنبال رفتن به امریکا و صحبت کردن با رئیس جمهور امریکا باشد. حتی در دوره قبل دیدید که رئیس جمهور امریکا به عراق آمد و اصلا با نخست وزیر و رئیس جمهور عراق در بغداد ملاقات و صحبت نکرد. بنابراین کارهایی که الان الکاظمی می نماید برای این است که اعتماد ترامپ را جلب کند. اما هم کاظمی و هم دیگران باید توجه داشته باشند که عمر نخست وزیری در عراق طولانی نیست چون عراق یک کشور چند پارچه ای است و دارای انسجام سیاسی و قومی نیست و اختلافات سیاسی در آنجا خیلی زیاد است.عراق برای توسعه مالی خودش و برای رفاه مردم خودش یک راه بیشتر ندارد و آن این است که خودش را از نظر ژئوپلیتیکی و از نظر مالی با ایران پیوند بزند. اگر پیوندهای مالی و اجتماعی و فرهنگی عراق با ایران افزایش یابد، امنیت و توسعه مالی در آنجا پایدار می گردد و این به نفع امنیت ملی عراق در دراز مدت است.

وی اضافه کرد: سیاست ایران نیز بر این است که استراتژی وابستگی متقابل ایران و عراق را تعریف کند و آن را اجرایی کند. پس ما احتیاج به این نداریم که در عراق نفوذ داشته باشیم، بلکه احتیاج داریم تا ایران و عراق از نظر ظرفیت های مالی و فرهنگی و از نظر ژئوپلیتیکی به هم پیوند بخورند.مثلا راه عراق به دریاهای آزاد خیلی محدود است و ایران می تواند 2 بندر عظیم در خلیج فارس با سرمایه گذاری های بخش خصوصی بسازد و این 2 بندر فقط به کالاهای عراقی خدمات بدهند، یعنی عراق هرچه کالا می خواهد از این بنادر صادر کند و هرچه کالا هم می خواهد از این بنادر وارد کند و به وسیله راه آهن به کشورش ببرد. یعنی دو کشور تجارت خود را با هم چفت نمایند و به هم پیوند بزنند.

این کارشناس در خاتمه گفت: اگر استراتژی وابستگی متقابل را ایران و عراق با هم عمل نمایند هر دو کشور قوی می شوند و این می تواند مسائل عراق را برای آینده دراز مدت حل نماید. الان حدود 20 سال از اشغال عراق می گذرد و عراق نتوانسته است حتی مشکل برق خود را حل نماید با اینکه یکی از پولدار ترین کشورهای منطقه است و بیشترین نفت را می فروشد، اما چون مسیری که دارند می فرایند بدون پیوند خوردن اقتصادشان با ایران است، مسائلشان را حل نمی نماید و آنها باید بتوانند چنین کاری را بنمایند. این راهبرد خیلی از مسائل و مسائل مردم عراق را حل می نماید. فرض کنید عراق با اردن و عربستان و .. هر کاری قصد دارد انجام دهد، هیچکدام جای ایران را نمی گیرند؛ ایران و عراق از نظر جغرافیایی کنار هم هستند و جمعیت عراق و ایران در نزدیک مرزهای طرفین است و اینها اگر بتوانند با هم مبادلات تجاری بنمایند، می توانند کالاهای بسیار ارزان و کم هزینه و ارزشمند را خرید و فروش نمایند مثلا انتقال هندوانه و میوه و محصولات مختلف از دزفول به عراق فاصله اش کمتر است تا بخواهد از دزفول به تهران بیاید. تمام محصولاتی که در خوزستان به عمل می آید فاصله اش تا عراق خیلی نزدیک است. از نظر بنادر هم اگر عراقی ها بتوانند از بنادر ایران بیشتر استفاده نمایند برای آنها خیلی نزدیک تر است تا بخواهند از بنادر سایر کشورها استفاده نمایند.

مشروح این مصاحبه را اینجا بخوانید.

311311

مجله آی سیب: مجله آی سیب | مجله فناوری های جدید، رایانه ها، موبایل ها و کجت های هوشمند

مجله بیزبینگ: مجله بیزبینگ، مجله موفقیت در کارآفرینی و کسب و کار

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 5716

به "آینده روابط تهران و بغداد در بحبوحه تحولات سیاسی ـ امنیتی منطقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینده روابط تهران و بغداد در بحبوحه تحولات سیاسی ـ امنیتی منطقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید