آمریکا، رقیب تازه پسته ایرانی شد

به گزارش هیو بلاگ، هر چند از دیرباز حضور تجار ایرانی در بازار جهانی خشکبار، حضوری قدرتمند بوده، اما به نظر می رسد در سال های اخیر، زنگ خطر های جدی برای از دست رفتن این بازار به صدا در آمده است.

آمریکا، رقیب تازه پسته ایرانی شد

به گزارش ایسنا، خشکبار ایرانی در کنار فرش، از گذشته دور اصلی ترین کالای صادراتی ایران را تشکیل می دادند و این محصولات در بسیاری از نقاط دنیا با نام ایران شناخته می شوند. با این وجود، اما در سال های گذشته بسیاری از کشور ها با ورود به عرصه فراوری این محصولات، بخشی از بازار را از تاجران ایرانی گرفته اند.

بر اساس اطلاعات جدیدی که اتاق بازرگانی تهران منتشر نموده، خطر جدیدی که تجارت محصولات خوراکی ایران را تهدید می نماید در دو کالای خرما و پسته خود را نشان داده است.

به گفته امیرحسین زرگرزاده، از صادرنمایندگان خرما ایران، فعالیت تجار پاکستانی برای خرید خرما استعمران ایران طی سال های اخیر تشدید شده و تجار این کشور با رفت وآمد به خوزستان، خرمای استعمران این منطقه از ایران را خریداری و صادرات مجدد می نمایند. به گفته وی، تجار پاکستانی حتی به کرمان نیز رفت وآمد نموده و خرمای شاهانی این منطقه را از کف بازار جمع می نمایند.

زرگرزاده یادآور شد که در حال حاضر پاکستان، بازار های بیش از 30 ساله خرمای ایران در دنیا را تصاحب نموده و آنطور که در رفت وآمد های مقامات دولتی این کشور به ایران دیده می گردد، در پی تهاتر خرما با ایران هستند. این صادرنماینده خرما تاکید نمود که سال جاری به طور قطع، پاکستان بازار صادراتی خرمای ایران را بیش از سال های گذشته در اختیار خواهد گرفت.

پاکستان در سال های اخیر با بسیاری از کشور های واردنماینده خرما، توافقات مالی با موضوع تجارت ترجیحی برقرار نموده و همین موضوع باعث شده بخش مهمی از بازار تجارت خرما به این کشور برسد.

در کنار خرما، پسته ایرانی نیز رقیب جدیدی پیدا نموده و ایالات متحده آمریکا در این زمینه به شدت فعال شده است. به گفته مجید بازیان نایب رئیس اتحادیه صادرنمایندگان خشکبار، حجم فراوری پسته ایران طی سال 1397 بشدت کاهش یافت و اندازه برداشت و آنچه که به بازار داخل عرضه شد، بیش از 50 هزار تن نبود و با پیاده سازی مقررات برطرف تعهد ارزی، صادرنمایندگان از عرضه بین المللی این اندازه فراوریات باز ماندند.

وی با بیان اینکه در این سال و با غیبت ایران، پسته آمریکا بخش عمده ای از بازار صادراتی کشور را از آن خود کرد، اضافه نمود: فراوری سالانه پسته در ایالات متحده به 550 هزار تن رسیده است و بازار های خواستار پسته هیچ گاه منتظر نمی ماند تا پسته ایران را دریافت کند و با کوچک ترین وقفه در تجارت این محصول، دیگر کشور ها محصولاتشان را جایگزین پسته و سایر فرآورده های خشکبار ایران می نمایند.

بازیان اضافه نمود: طی سال 1398، صادرنمایندگان پسته از ایران مجبور شدند برای بازگشت به بازار های صادراتی، هر تن از این محصول را به قیمت 5000 دلار عرضه نمایند در حالی که طی سال1395، نرخ صادرات پسته ایران حدود 10 هزار دلار در هر تن بود. اندازه صادرات پسته ایران طی سال 1395 در حدود 138 هزار تن و به ارزش 1.2 میلیارد دلار بود در حالی که در سال 1399، به رغم صادرات 203 هزار تن پسته، ارزآوری این محصول رقمی حدود 1.3 میلیارد دلار بیشتر نبود.

منبع: فرارو
انتشار: 23 تیر 1401 بروزرسانی: 23 تیر 1401 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 11460

به "آمریکا، رقیب تازه پسته ایرانی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا، رقیب تازه پسته ایرانی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید