شروع بازسازی بخشی از کاشی کاری های مسجدجامع عتیق شیراز

به گزارش هیو بلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس از بازسازی بخشی از کتیبه کاشی کاری معرق سردر مشهور به دوازده امام مسجد جامع عتیق شیراز اطلاع داد.

شروع بازسازی بخشی از کاشی کاری های مسجدجامع عتیق شیراز

سیدمؤید محسن نژاد گفت: بازسازی بخشی از کاشی کاری های معرق سردر دوازده امام مسجد جامع عتیق مطابق ضوابط بازسازیی به وسیله بازسازیگران و با نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس درحال انجام است.

او گفت: این عملیات اجرایی شامل بازسازی اضطراری (عملیات نجات بخشی و برطرف خطر کاشی های در حال ریزش)، پاک سازی، تثبیت و استحکام بخشی اولیه، برچیدن و آواربرداری پشت کاشی، دوغاب ریزی و نصب بخش های برچیده شده طبق الگوی موجود و بعلاوه در آخر تثبیت نهایی است.

محسن نژاد گفت: حدود 60 درصد این کتیبه کاشی کاری مورد پاک سازی قرار می گیرد و 40 درصد از این کتیبه که دچار ریختگی و آسیب شدید شده بود با رعایت ضوابط بازسازیی از محل اصلی خود جدا شده که پس از پاک سازی، استحکام بخشی و بازسازی بخش های کمبود در محل اصلی خود نصب خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: در حال حاضر 90 درصد عملیات پاک سازی بازسازی بخش جدا شده کتیبه مذکور به وسیله استادکاران و تحت نظارت کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس اجرا شده است و مابقی عملیات بازسازیی این کتیبه طبق برنامه زمان بندی و حساسیت کار در ادامه انجام خواهد شد.

او گفت: بعلاوه با توجه به نوع عملیات اجرایی و حساسیت کار، شماره گذاری، پیاده سازی و الگوبرداری به منظور احیای قسمت های ریخته شده، بازسازی این کتیبه را زمان بر نموده است که با نهایت ظرافت و با هزینه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در حال اجراست.

یادآور می گردد، مسجد جامع عتیق از نخستین مساجد دوره اسلام و قدیمی ترین مساجد تاریخی ایران است که در ضلع شرقی آرامگاه حضرت احمدبن موسی (ع) در شیراز واقع شده است.

خبرنگاران فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 آبان 1401 بروزرسانی: 24 آبان 1401 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 12423

به "شروع بازسازی بخشی از کاشی کاری های مسجدجامع عتیق شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع بازسازی بخشی از کاشی کاری های مسجدجامع عتیق شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید