اعلام بازسازی چلبی اوغلی زنجان

به گزارش هیو بلاگ، ایسنا/ براساس سخنان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، بازسازی چلبی اوغلی زنجان صورت می گیرد.

اعلام بازسازی چلبی اوغلی زنجان

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

بیشتر بخوانیدمجموعه تاریخی چلبی اوغلی | بنایی با معماری حیرت انگیز

چلبی اوغلی؛ بنایی که بازسازی می گردد

سلطانیه یکی از شهرستان های تاریخی زنجان و قطب اصلی توریستی این استان محسوب می گردد، شهری که تاریخی کهن را در دل خود جای داده، تاریخی برآمده از قرنها اقتدار، عظمت، هنر و فرهنگ ایرانی و اسلامی است.

شهر سلطانیه تنها محدود به گنبد تاریخی نمی گردد، بلکه در گوشه گوشه این شهر آثار متعدد و باشکوه تاریخی وجود دارد که هر یک بخشی از تاریخ کهن ایران زمین را روایت می نمایند و گذشته غنی و باشکوه، فرهنگ و تمدن منطقه را به نمایش می گذارند که پس از گنبد سلطانیه، از مهمترین آثار تاریخی آن می توان به چمن سلطانیه، تپه نور، تربت خانه، حمام سالار و چلبی اوغلی اشاره نمود.

بنای چلبی اوغلی توسط مرید نامدار جلال الدین رومی ملقب به مولوی یکی از عظیم ترین حکیمان و عارفان ایران در قرن هشتم هجری قمری ساخته شد که با گذشت قرنها از زمان احداث آن یکی از باارزش ترین بناهای شهر تاریخی سلطانیه محسوب می گردد. مجموعه تاریخی شیخ براق یا چلپی اوغلی در پانصد متری جنوب غربی سلطانیه، بنای آرامگاهی وجود دارد که در گویش محلی کچه بورک گفته می گردد.

کتیبه های بر جای مانده بنا، همچنین سبک معماری و شیوه های تزئینی به کار رفته نشان می دهد که این بنای تاریخی متعلق به عارف بنام این زمان، شیخ براق بابا از عظیمان مسلک مولویه و از خاصان دربار سلطان محمد خدابنده در دوره ایلخانی است.

مقبره چلبی اوغلی بنای زیبا و ارزشمندی است که در راستا جاده سلطانیه - قیدار واقع شده و فضای مناسب برای اسکان برای توریستان و مسافران دارد و وجود اتاق و سوئیت های مجهز و در حد یک هتل مجهز و لوکس در این بنا بعنوان یک عامل مهم می تواند برای جذب و توقف توریست در شهر سلطانیه موثر باشد.

بنای زیبای چلبی اوغلی بنایی است که از دو قسمت خانقاه و مقبره ساخته شده است. جدا بودن خانقاه از مقبره نشان دهنده این است که این دو بنا هم زمان با هم ساخته نشده است. با کمی دقت بر کتیبه ورودی مقبره و نوشته های باستان شناسان جهان همچون دونالد ویلبر می توان پی برد که قدمت بنای مقبره بیشتر از خانقاه است. تاریخ مقبره را به احتمال می توان سال 1330 میلادی قرار داد.

مقبره ای که چلبی اوغلی و چند تن از مریدان مرامش را در دل خود جای داد، در عین سادگی بسیار زیبا و مستحکم است. دیواره هایی با عرض 4/5 متر و ارتفاع 16 متری که در کنار هم هشت ضلعی زیبایی را تشکیل داده و گنبد گرد و متقارن به ارتفاع 6 متر در سقف مقبره بگونه ای است که اگر یکبار در فضای داخل مقبره نام خدا را بر زبان جاری کنیم، بنا چند بار آن را به شما انعکاس می دهد.

گذشت زمان و وقوع حوادث طبیعی مانند باران، برف و باد ممکن است به بناهای طبیعی که تاریخ کهنی را با خود به دوش می کشند، آسیب هایی وارد کند که با توجه به اهمیت این گونه بناها در پیشینه تاریخی یک شهر، بازسازی آن بدون آسیب به بافت تاریخی همیشه مورد توجه است که بنای چلبی اوغلی نیز از این قائده مستثنی نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان زنجان پیرامون بازسازی چلبی اوغلی زنجان می گوید: بخشی از سقف آرامگاه چلبی اوغلی بر اثر نشت یکی از ناودان ها و حجم زیاد باران دچار نم زدگی و تخریب شده که کار بازسازی و بازسازی آن شروع می گردد.

امیر ارجمند با اشاره به اینکه در این مرحله از بازسازی، کار تراش گچ های فرسوده و تبله شده سقف، انجام گچ کاری مجدد، اصلاح ناودان ها صورت می گیرد تا از تخریب جلوگیری گردد، ادامه می دهد: این بنا از نظر معماری دارای شاخصه های مربوط به دوره ایلخانی بوده و برنامه بازسازی اضطراری این آثار تاریخی یک ماه است و برای اجرای این طرح از محل اعتبارات بازسازی های اضطراری استانی هزینه می گردد.

وی با تاکید بر این مطلب که در راستای حفاظت و حراست از آثار و بناهای تاریخی و باارزش و نیز بازسازی و احیای بناهای به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی کشور، ساماندهی و بازسازی و احیای ساختمان مذکور در برنامه واقع شده است، اضافه می نماید: این بنای تاریخی متعلق به عارف بنام این زمان، شیخ براق بابا از عظیمان مسلک مولوی و از خاصان دربار سلطان محمد خدابنده در دوره ایلخانی است.

منبع: همگردی
انتشار: 8 دی 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 6345

به "اعلام بازسازی چلبی اوغلی زنجان" امتیاز دهید

1 کاربر به "اعلام بازسازی چلبی اوغلی زنجان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام بازسازی چلبی اوغلی زنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید