آتش زیر خاکستر در بازار دوره زندیه، تاسیسات نا ایمن فاجعه ساز نشود

به گزارش هیو بلاگ، خبرنگاران - گروه استانها: بازار وکیل شیراز یکی از آثار دوره زندیه است که به فرمان کریم خان زند ساخته شد. این بازار که با شماره 924 در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده، یکی از بزرگترین بازارهای تاریخی کشور به شمار می رود.

آتش زیر خاکستر در بازار دوره زندیه، تاسیسات نا ایمن فاجعه ساز نشود

جهت دریافت مشاوره خدمات بروشور آکاردئونی از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ بروشور های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

ابن بازار هم اکنون نیز دارای رونق است و نه تنها در حوزه کسب و کار بلکه در بخش گردشگری نیز هر ساله شاهد انبوهی از گردشگران خارجی است که برای بازدید به این بازار تاریخی شیراز می آیند.

اما طی سالهای اخیر یک مشکل بزرگ، این بازار زیبا را تهدید نموده که آن هم ایمنی بازار در بخش تاسیسات است. هر مراجعه نماینده ای با مراجعه به بازار وکیل می تواند نا ایمن و غیر استاندارد بودن تاسیسات برق بازار را به صورت عینی مشاهده کند.

سیم و کابلهایی که از کنار دیوارها و سقف کشیده شده، وسایل سرمایشی و گرمایشی غیر استانداردی که با سیم کشی های نا ایمن در حال کار کردن است و مواردی از این قبیل باعث شد که بازار وکیل را به آتشی زیر خاکستر تبدیل کند.

طی سالهای اخیر نیز بعضی حریق های جزئی در بازار همیشه آژیر خطر را برای این اثر تاریخی دوره زندیه به صدا در آورده که اگر مسئله ای در اتصالات برق ایجاد شود، آتش سوزی خسارات جانی و اقتصادی بسیاری را رقم خواهد زد و فاجعه بزرگی در پی خواهد داشت.

بخشی از بازار که مربوط به ادویه هست نیز به کاهش ایمنی بازار یاری نموده و چنانچه شعله های آتش به این قسمت برسد، گاز متصاعد شده از این بخش بازار، خود بر شدت فاجعه می افزاید.

مسعود کیانی یکی از گردشگرانی که مشغول دیدن بازار است به خبرنگاران گفت: این بازار یکی از میراث های کهن استان فارس و شهر شیراز به حساب می آید که جاذبه های مختلفی برای مسافران دارد اما سیم کشی و تاسیسات برق این بازار بسیار خطرآفرین است.

وی گفت: با توجه به حجم بالای تردد در بازار و نا ایمن بودن تاسیسات بازار وکیل، بعید نیست که با کوچکترین مسئله ای، بحران جدی و خسارات غیر قابل جبران پیش بیاید.

وی گفت: به غیر از این، سقف قسمتهای مختلف بازار پوشیده از سیم و کابل است که چهره ناپسندی هم با این بنای تاریخی داده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز نیز در مورد خطرات ناشی از آتش سوزی در بازار وکیل به خبرنگاران گفت: کارشناسان این سازمان هشدارهایی را مبنی بر وجود موارد متعدد ناایمن و خطرناک و تشبیه این میراث فرهنگی به آتش زیر خاکستر یادآور شده بودند.

مهدی شایق با اشاره به موقعیت ویژه و صندلی این بازار میراثی اضافه نمود: این مجموعه ملی و گردشگری، با قدمتی بیش از 240 سال که تا به امروز قامت خود را در برابر حوادث مختلف خم ننموده با سرمایه وزندگی کسبه و همه شهروندان و بازدید نمایندگانی که از آن بهره می برند گره خورده و باید برای حفظ آن به ایمنی و پیشگیری از بروز حریق و حوادث احتاقتصادی و تهدیدگر آن، چاره اندیشی کرد.

وی با اشاره به بعضی از مسائل و معضلات مرتبط به بازارهای وکیل شاقتصادی و جنوبی وبازار نو و گوشه ای از اقدامات ایمنی اجرا شده بیان نمود: فرسودگی سازه بازار و استفاده از مصالح ناهمگون و اشتعالزا برای ترمیم یا دکوراسیون داخلی، به هم ریختگی انشعابات برق و نصب ناایمن آنها، تراکم بیش از ظرفیت خریداران و اجناس و کالاها در بازار از جمله مسائل است.

شایق بیان نمود: وجود دستفروشان متعدد و ایجاد سد معبر توسط آنها، عدم امکان دسترسی سریع به شیرهای هیدرانت آتش نشانی، دسترسی محدود و تراکم راه های خودروی منتهی به بازار وکیل، عدم همکاری و همراهی غالب کسبه با تمهیدات ایمنی و استفاده از شعله های باز برای گرمایش حجره ها از دیگر مسائل این بازار است.

شایق با بیان اینکه آتش نشانی بابت تهیه تجهیزات و لوازم ایمنی سعی و کوشش مضاعفی برای پیشگیری از حوادث مرتبط و افزایش سطح ایمنی شهر شیراز به کار بسته گفت: تمام اقدامات نهادها و سازمان های شهری زمانی مفید فایده است که تمام شهروندان،کسبه و بازاریان خود را در حفظ و نگهداری آن مسئول بدانند.

وی با اشاره به سختی تردد خودروها و تجهیزات اطفایی در جهت ورود به بازار گفت: وجود موتورهای سه چرخ از تدابیر این سازمان برای امدادرسانی و حمل تجهیزات در بافت قدیم و فرسوده شهر است.

شایق با اشاره به اینکه این وسایل نقلیه کوچک در مواقعی که امکان تردد خودروهای سنگین در معابر کم عرض را ندارند قادر به عبور سریع و رساندن تجهیزات اطفایی به محل حادثه هستند بیان نمود: در میان موارد ناایمن و مسائل موجود در رابطه با ایمن سازی بازار جای خالی هیدرانت های شهری بیش از هر چیز به چشم می خورد که با تاکید شهردار و معاون اجرایی شهرداری شیراز و حمایت های شورای اسلامی تعداد 10شیر آتش نشانی در مناطق مشخص شده در اطراف بازار نصب شود.

وی هر شیر آتش نشانی را به منزله یک ایستگاه آتش نشانی برشمرد و اضافه نمود: شرایط ویژه ای که بر بازار و بافت فرسوده حاکم است باعث شد که این شیرهای آتش نشانی که به منزله یک ایستگاه آتش نشانی هستند در نقاط حساس و کم برخوردار ایمنی نصب شوند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز به اقدامات دیگر آتش نشانی برای ایمنی بازار اشاره نمود و اضافه نمود: با توجه به زمان بر بودن برطرف مسائل بازار، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی با پیش بینی این موارد به منظور ایمن سازی و پیشگیری از وقوع حریق و اطفای فوری آن در صورت وقوع حادثه، با تهیه دو هزار سیلندر آتش نشانی شش کیلویی و اعطای آن به کسبه بازار به صورت رایگان و20 سیلندر50 کیلویی و نصب آن در فواصل مشخص با هدف تجهیز و آمادگی بازاریان در مقابل حادثه تدابیر ایمنی لازم را اندیشیده است.

وی همچنین از آموزش به بازاریان خبرداد و اضافه نمود: با همکاری خوب شورای بازار توانستیم در فاز اول تعدادی از کسبه و بازاریان را مورد آموزش ایمنی قرار دهیم.

مسئول فنی حوزه حفظ و احیا میراث فرهنگی استان فارس نیز در این رابطه به خبرنگاران گفت: این بازار با 24 هزار مترمربع یکی از بزرگترین بازارهای تاریخی کشور به شمار می رود و دارای سه راسته اصلی شاقتصادی - جنوبی و شرقی و غربی است و همچنین یک راسته فرعی دارد.

متاسفانه ادارات ذی ربط از زیر مسئولیت شانه خالی می نمایند البته اداره میراث با ورود آب به این بازار مخالف است زیرا رطوبت باعث ایجاد مسائلی در بازار می شود.سیامک بصیری با بیان اینکه قدمت این بازار به دوران زندیه بر می شود، بیان نمود: بازار وکیل به رغم اینکه در حوزه خدمات و زیرساختها از جمله برق، آب و گاز با مسائل زیادی روبه روست اما همچنان پابرجا مانده است.

وی ادامه داد: این بازار در بخش خدمات رسانی تاسیسات برق، گاز و آب با مسائل زیادی دست و پنجه نرم می نماید و به همین دلیل خطرات زیادی این بازار را تهدید می نماید.

مسئول فنی حوزه حفظ و احیا میراث فرهنگی استان فارس از سوی میراث برای برطرف این مسائل با ادارات ذی ربط رایزنی اجرا شده، گفت: متاسفانه ادارات ذی ربط از زیر مسئولیت شانه خالی می نمایند البته اداره میراث با ورود آب به این بازار مخالف است زیرا رطوبت باعث ایجاد مسائلی در بازار می شود.

بصیری بر لزوم ساماندهی سیستم مخابرات تاکید نمود و اضافه نمود: لازم است نسبت به ساماندهی سیستم آتش نشانی در بازار اقدام شود که در این خصوص باید مخابرات اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با انتقاد از عدم توجه دستگاه های خدمات رسان بیان نمود: طی سالهای گذشته نسبت به احیای کانال تاسیسات در بازار بیش از 300 ساعت کار مطالعاتی انجام و نقشه راه تهیه شد و تفاهمنامه ای برای هماهنگی بین دستگاه های ذی ربط بسته و قرار شد میراث فرهنگی یک سوم هزینه ها را پرداخت کند.

مسئول فنی حوزه حفظ و احیا میراث فرهنگی استان فارس گفت: در این راستا مقرر شد اقدامات لازم در راسته شاقتصادی و جنوبی انجام شود اما متاسفانه دستگاه های ذی ربط از پرداخت اعتبار خودداری نموده و میراث فرهنگی تمام هزینه ها را متقبل شد.

بصیری با اظهار نگرانی از شاه لوله آب در این بازار گفت: این شاه لوله مربوط به 25لی 30 سال قبل است که به طور کامل دچار فرسودگی شده و باید برای انتقال آن به گذر سید ذوالفقار اقدام شود.

وی بیان نمود: متاسفانه به رغم پیگری های متعدد میراث فرهنگی برای انتقال و گوشزد کردن آن به دستگاه ذی ربط نامه نگاری شده اما همچنان اقدامی صورت نگرفته است.

بصیری تاکید نمود: در این خصوص هزینه های لازم برآورد شده و به طور حتم اگر این لوله دچار مشکل شود به طور کامل بازار از بین می رود.

به گزارش خبرنگاران، به هر حال تا زمانی که فاجعه ای بزرگ برای این بنای ارزشمند دوره زندیه به وجود نیامده باید فکری برای مسائل ایمنی بازار کرد تا این آتش زیر خاکستر به حریقی مهیب تبدیل نشود که نه تنها تاریخ این استان را بسوازند بلکه فاجعه انسانی بزرگی رقم بزند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 1655

به "آتش زیر خاکستر در بازار دوره زندیه، تاسیسات نا ایمن فاجعه ساز نشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش زیر خاکستر در بازار دوره زندیه، تاسیسات نا ایمن فاجعه ساز نشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید