گفت وگوی خبرنگاران با نخستین مبتکر و مؤسس شرکت گردشگری دریایی در هرمزگان

به گزارش هیو بلاگ، خبرنگاران/هرمزگان تلاطم دریا، خروشان بودن آب، جزر و مد دریا، تنهایی شب، انتظار رسیدن، مبارزه با طوفان های شبانه شاید تنها بخشی از زندگی یک دریانورد باشد که تمامی انگیزه زندگی اش را در آن ها جست وجو نموده اما هیچ گاه نتوانسته از آن دل بکند و خود را در راستا دریا رها نکند.

گفت وگوی خبرنگاران با نخستین مبتکر و مؤسس شرکت گردشگری دریایی در هرمزگان

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای تضمینی کانادا بدون شینگن هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای کانادا، ویزای مالتی 5 ساله با دعوتنامه معتبر دریافت کنید.

به گزارش خبرنگاران، سید ضیا هاشمی متولد 4 آبان 1321 به عنوان دریانورد منتخب هرمزگان در امسال توانست بار دیگر نام خود را بر سر زبان ها بیندازد. کسی که ایده هایش درزمینهٔ توسعه گردشگری دریایی زبانزد بوده و شاید قدری توجه به آن ها سبب می شد امروزه هرمزگان در این زمینه چه در بحث اشتغال و چه در بحث درآمدزایی در سطح کشور یا شاید منطقه نمونه و الگو باشد اما ...

وی در گفت وگو با خبرنگاران، اضافه نمود: در سال 1360 به عنوان رئیس شعبه بانک کشاورزی در شهرستان بندرلنگه منصوب شدم این در حالی بود که این شعبه سالیان زیادی متضرر بود و فعالیتی نداشت و طی آنالیز های طولانی به این نتیجه رسیدم که دریانوردی، صیادی، کشاورزی و دامپروری حوزه هایی هستند که در شهرستان بندرلنگه قابلیت سرمایه گذاری و درآمد دارند.

این دریانورد پیشکسوت با بیان اینکه از این موضوع گزارش 10 صفحه ای به مدیریت بانک کشاورزی استان هرمزگان ارائه کردم، توضیح داد: با توجه به شناخت از بنده و اعتباری که در این مدت کسب و رابطی مناسبی که با مردم برقرار نموده بودم، اقدام به حمایت از تعاونی ها در بندرلنگه و یاری به خرید قایق و موتور لنج کردیم.

هاشمی با اشاره به اینکه این لنج ها در شهرستان جاسک و لافت خریداری و برای فعالیت به تعاونی ها داده می شد، افزود: در زمینهٔ تعمیرات موتور و خرید علوفه، جو، ذرت و نسل جدید گاو شیرده ورود کردیم و توانستیم اقدامات مناسبی انجام دهیم.

وی بابیان اینکه طی دو سال توانستیم تحولات مناسبی در شهرستان بندرلنگه انجام دهیم که در این مدت همواره به دریا می رفتم تا اینکه به بندرعباس منتقل شدم و در تعاونی سورو عضو شدم و جزء اولین گروه 20 نفره ای بودم که توانستم از معاونت امور صید شیلات به مدیریت بنادر استان معرفی شوم و سپس دوره سکان واحدی فلزی(افسر دوم واحد فلزی یا جانشین ناخدا) را در بندر شهید رجایی در 122 ساعت در طول شش هفته گذراندم.

این دریانورد پیشکسوت با اشاره به اینکه این کلاس به گونه ای بود که استادش با کسی شوخی نداشت و تمامی اعضا بدون کوچک ترین ارفاقی قبول شدند، برای آنکه در آینده در دریانوردی دچار حادثه ای نشوند، افزود: بعد مدتی دوره ناخدا درجه یک موتور لنج را در بندر شهید رجایی گذراندم و توانستم آماده حضور در دریا شوم.

وی با بیان اینکه ازلحاظ قانونی در آذر 75 بازنشسته می شدم، اما به دلیل عشق به دریا دو سال زودتر خود را بازنشسته شدم، توضیح داد: علی رغم مخالفت ها بسیار اصرار به این موضوع داشتم و خلاف میل باطنی مدیریت استان با این امر موافقت کرد.

هاشمی با اشاره به اینکه گواهینامه های لازم را دریافت و شروع به کارکردم، افزود: در این مدت تقاضایی را به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سازمان برنامه وبودجه و اداره کل تعاون برای راه انداختن توریست دریایی اقدام کردم که از همان موقع زیرآب زنی ها شروع شد و برای آنکه کارم خللی در این امر وارد نکند، مجبور به کناره گیری از شغل دولتی ام شدم.

این دریانورد با تجربه با بیان اینکه با ماشین شخصی و با هزینه های گزاف آن موقع زندگی به کلاس هایم در بندر شهید رجایی می رفتم و حتی بعضی مواقع در آژانس کار می کردم تا بتوانم هزینه های زندگی را تأمین کنم، توضیح داد: در زمستان ها رفت وآمد به بندر شهید رجایی خیلی طول می کشید و تنها عشق و علاقه بود که باعث می شد این سختی ها را تحمل کنم.

هاشمی با اشاره به اینکه یک شرکت تعاونی خانوادگی درست کردم تا بتوانم در کار دریانوردی فعالیت گسترده ای را شروع کنم، اظهار کرد: آن موقع وسیله نقلیه ای نداشتم و با دوچرخه در ماه رمضان به دنبال اخذ مجوزها می رفتم چون حاضر نبودم ماشین گران قیمت داشته باشم، اما زیر بار سنگین قسط بروم و جلوی مردم ریاکاری کنم.

وی با بیان اینکه در این مدت ماشین را دزدیده بودن و شش ماه با دوچرخه جهت خانه تا اداره کل تعاون را طی می کردم، ادامه داد: در این مدت اعلام کردند که برای تأسیس شرکت توریستی باید دوره ای را بگذرانم که مجبور شدم به تهران بروم و با هزینه 40 هزارتومانی این دوره در سال 76، دوره 100 ساعتی را طی کردم و با معدل 16 قبول شدم.

این کاپیتان با سابقه با اشاره به اینکه پس از اخذ گواهینامه و مجوزهای لازم با 2 میلیون تومان سرمایه هفت نفر عضو تعاونی خانوادگی مان لنجی را خریداری کردم، گفت: این شناور تفریحی گردشگریبا حضور معاون وزیر تعاون افتتاح شد.

هاشمی با بیان اینکه با این شناور با ظرفیت 150 نفره تورهای شبانه گردشگری برگزار کردم، افزود: با همکاری آژانسناو سیر توانستیم در این مدت تورهای مناسب و ویژه ای را برگزار کنیم و از بعضی مسئولان کشوری و استانی به صورت رایگان میزبانی کنیم.

این دریانورد پیشکسوت با اشاره به اینکه در این مدت تنها به دنبال تحول در عرصه گردشگری دریایی در هرمزگان بودم، توضیح داد: دانشگاه شهید باهنر کرمان، صنعتی شریف، تبریز، شیراز و حتی رایزن فرهنگی سفارت ارمنستان، کنسول هند و اعضای سفارت فرانسه و ایتالیا مهمان این شناور گردشگری بودند.

وی با بیان اینکه در این مدت فعالیت های زیادی انجام دادیم، افزود: با همکاری و تعامل با مدیریت اسکله های باهنر، بهمن و منطقه آزاد قشم ارتباط نزدیکی داشته و به عنوان نخستین مبتکر و مؤسس شرکت گردشگری دریایی در هرمزگان توانستم نقش مهمی در معرفی هرمزگان و پتانسیل های گردشگری دریایی آن به سراسر کشور داشته باشم.

هاشمی با اشاره به اینکه پس از مدتی این تعاونی به دلیل جابه جایی اعضا غیرفعال شد، گفت: به همین دلیل به عنوان مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت موج سوار قشم انتخاب و این شرکت با 14 لنج و 2 تندرو راه تازه ای را شروع کرد که در ایام نوروز از اسکله بهمن به باهنر در حال انتقال مسافر بود.

وی با بیان اینکه در این مدت سه بار به عنوان کارفرما نمونه انتخاب شدم، توضیح داد: در این مدت حقوق کارکنان را به موقع پرداخت می کردم این در حالی بود که پیش ازاین لنج ها سه ماه یک بار با کارکنان تسویه حساب اقتصادی انجام می دادند، اما از زمان حضورم در این تعاونی هرماه حقوق ها به موقع پرداخت و حتی در این پرداخت ها همه را به صورت یکسان می دیدم و همین عدالت باعث شد تا این اقدام سروصدایی در بین لنج داران به وجود آورد و سبب رضایت کارکنان و انجام به موقع تمامی امور و تسهیل در فعالیت ها گردد.

این کاپیتان باسابقه با اشاره به اینکه در شرکتی سودده به مدت چهار سال مدیریت کردم، آن هم درحالی که پیش از آن ضرر می داد، افزود: برای نخستین بار پس از برگزاری مجمع به هر شناور 5 میلیون تومان سود سالیانه پرداخت کردم درصورتی که پیش از آن این مبلغ بسیار پایین تر از آن بود.

وی ادامه داد: در این شرایط حتی وام بلاعوض یک میلیون تومانی رنگ آمیزی و تعمیرات و وام یک ساله بدون کارمزد چهار میلیون تومانی جهت بهسازی به شناورها پرداخت کردم که بیماری همسرم سبب شد تا از شرکت استعفا دهم و مدتی به فکر تأسیس شرکت خانوادگی باشم و همین امر سبب راه اندازی شرکت خدمات دریایی و نمایندگی کشتیرانی دریا ساحل قشم شد.

هاشمی بابیان اینکه شرکت موج سوار با 22 میلیون سود خالص تحویل دادم، اعلام کرد: اوایل سال 82 بود که این شرکت تأسیس شد و در این مدت از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان به عنوان مدیرعاملی خوش حساب در شرکت های کارگزار دریایی شناخته شدم و حتی وام های شناور را شش ماه زودتر از موعد تسویه می کردم.

این دریانورد پیشکسوت در بیان خاطراتش با اشاره به اینکه همواره باید آموزه های تئوری را در حوادث به یاد آورد و دانش خود را به روز کرد، اضافه نمود: با لنج ناخدا محمود شهروا، مقداری خشکبار را از بندرعباس به سمت شارجه حمل می کردیم که شارجه در 40 مایلی فاصله تا این شهر ستاره های چشمک و مرغان آبی دیده شدند و همان جا با توجه به کلاس های تئوری به یاد آوردم که این موضوع نشانه طوفان است اما کسی به صحبت هایم توجه نکرد.

هاشمی ادامه داد: همان طور پیش می رفتیم که ناگهان رگبار و طوفان شروع شد که همگی به حرف هایم رسیدند و باعث شد سرعت لنج را کم نموده و به جای 6 صبح ساعت 11 صبح به مقصد رسیدیم و زمانی که با ما برخورد کردند، همگی از اینکه به سلامت رسیده ایم تعجب کردند و اینجا باید به این حرف برسیم که همواره باید دانش خود را به روز کرد و آموزه های اساتید را جدی گرفت.

وی با تقدیر از زحمات استاد پورزاده، اختیاری، محمدی، لقمانی، عسگری نسب، موسوی، هاشمی و اتاردی در بالا رفتن سطح دانش دریانوردان هرمزگانی، گفت: در سالیان اخیر توانستیم اقدام بزرگی انجام دهیم که شاید سبب رقم خوردن اتفاقی تاریخی در دریانوردی هرمزگان بود و آن هم پهلوگیری اولین کشتی تانزانیایی متعلق به یک شرکت هندی، فوق سنگین با 103 متر طول با tu 300 کانتینر که با توجه به آبخور کم، خالی کردن مخازن و با کاهش کانتینر دومرتبه در اسکله بهمن پهلوگیری کرد.

این دریانورد هرمزگانی با اشاره به اینکه طرح هایی داشتیم که جزء اولین ها بود و می توانست سبب رقم خوردن اتفاقات بزرگی در حوزه گردشگری دریایی گردد، اضافه نمود: در طرحی توجیهی خواهان حمایت دولت در خرید یک شناور فوق مدرن شدیم که از محل اعتبارات سفر دوم دولت قبل در استان هرمزگان مورد تصویب نهاده شد اما به واسطه عدم داشتن حامی این مصوبه هیچ گاه عملی نشد.

وی با بیان اینکه در این مصوبه مبلغ 25 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و کشتیرانی به بخش غیردولتی تا انتها سال 87 جهت خرید حداقل پنج شناور مسافربری خارجی با ظرفیت 50 نفر به بالا در جهتهای تردد دریایی بندرعباس، قشم، هرمز و جزایر دیگر نیز به تأیید اعضای حاضر در جلسه رسید، ادامه داد: حتی میزان و نحوه پرداخت تسهیلات نیز به تصویب رسید اما هیچ گاه پرداخت نشد حتی شناورهایی از کشورهای ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، چین، ترکیه، امارات و ایتالیا نیز مورد رایزنی نهاده شد که به دلیل عدم پرداخت تسهیلات نتوانستیم هیچ گاه این طرح ها و رایزنی را عملی کنیم.

هامشی در انتها گفت: همواره به خود بالیده ام که برای انجام کاری به کسی رو نینداخته ام و زیر بار منت کسی نرفته ام زیرا همواره حس می کردم هرمزگان پتانسیل بالایی برای توسعه حوزه گردشگری دریایی دارد اما عدم برنامه ریزی و توجه مسئولین در این بخش شاید باعث شده تا این پتانسیل ها به مرحله شکوفایی نرسد.

گفت وگو از: امیرحسین طالبی، خبرنگار خبرنگاران، منطقه خلیج فارس

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 1419

به "گفت وگوی خبرنگاران با نخستین مبتکر و مؤسس شرکت گردشگری دریایی در هرمزگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گفت وگوی خبرنگاران با نخستین مبتکر و مؤسس شرکت گردشگری دریایی در هرمزگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید