گزارشی از مراسم افتتاحیه نمایشگاه کشفیات باستان شناسی

به گزارش هیو بلاگ، افتتاح نمایشگاه چهار دهه کشفیات باستان شناسی ایران

دیروز، سه شنبه 14 اسفندماه در حاشیه برگزاری شانزدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران، نمایشگاه چهار دهه کشفیات باستان شناسی ایران با حضور مسئولین و علاقه مندان به این حوزه در موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی افتتاح شد. این نمایشگاه به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با حمایت اداره کل موزه ها و اموال منقول تاریخی و با همکاری فرماندهی یگان حفاظت برگزار شده است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص این خبر بیشتر بدانیم.

گزارشی از مراسم افتتاحیه نمایشگاه کشفیات باستان شناسی

نمایشگاه چهاردهه کشفیات باستان شناسی ایران روز گذشته، سه شنبه چهاردهم اسفندماه 97 با حضور معاون رئیس جمهور، ، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاونین و مسئولین در محل نمایشگاه موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی افتتاح شد. افتتاح این نمایشگاه همزمان با شانزدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران که به همت پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی در موزه ملی ایران برگزار گردید صورت گرفت و گزیده ای از چهار دهه کشفیات باستان شناسی ایران در سالن نمایشگاه موزه باستان شناسی دوران اسلامی در معرض بازدید نهاده شد.

مراسم افتتاح نمایشگاه چهار دهه کشفیات باستان شناسی ایران با حضور مهندس علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آقای محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی، آقای محمدرضا کارگر، مدیر کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی، تاریخی، دکتر جبرئیل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران، دکتر بهروز عمرانی، سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی، آقای روح الله شیرازی، رئیس پژوهشکده مردم شناسی، معاونین، مدیران استانی، جمعی از پژوهشگران، اساتید و فعالان حوزه باستان شناسی و علاقه مندان در موزه ملی ایران برگزار گردید.

آقای جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران در شانزدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران، ضمن خیر مقدم به میهمانان گفت:

امروز میزبان نمایشگاه بزرگی هستیم که نتایج همدلی همکاران میراث فرهنگی و چهار دهه کشفیات باستان شناسی ایران را در معرض دید عموم قرار می دهد. برگزاری شانزدهمین همایش باستان شناسی و ارائه دست آوردهای علمی باستان شناختی و نتایج پژوهش های میدانی همواره یکی از مهم ترین رویداد های باستان شناسی کشور قلمداد می گردد. برگزاری این همایش را به جامعه باستان شناسی تبریک می گویم و از همه دست اندرکاران آن ممنونم.

رئیس موزه ملی ایران در ادامه سخنانشان افزودند:

شانزدهمین گردهمایی باستان شناسی ایران و گشایش نمایشگاه چهاردهه کشفیات باستان شناسی ایران را در حالی شروع می کنیم که فاصله چندانی با بهار طبیعت نداریم. این همزمانی را به فال نیک گرفته و خرسندیم که موزه باستان شناسی کشور رویداد خجسته و ارزنده ای را در نوروز 98 رقم زده تا مهمانان نوروزیش از هر نقطه جغرافیایی ایران عزیزمان و از هر قوم و نژادی که باشند آثار فرهنگی تاریخی کشور را شاهد بوده و می توانند داشته های فرهنگی، قومی و اجدادی خودشان را مرور نمایند. در عین این رنگین کمان قومیتی و فرهنگی به خاطر خواهند آورد که این همه تنوع و کثرت در یک هویت و وحدت ملی به نام ایران جای گرفته که عرصه خودباوری و رشد و سازندگی با اتکا بر چنین ظرفیت های فرهنگی و قومی است. نمایشگاه چهاردهه کشفیات باستان شناسی ایران، هدیه نوروزی موزه ملی ایران به مردم است.

علاوه بر این، علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در سخنانی بیان کردند: ما در تمام امور و علوم دنبال نو شدن هستیم و این جزء افتخارات است، اما حوزه باستان شناسی به قدیم می پردازد و ما در این حوزه به قدمت خود افتخار می کنیم. باستان شناسی کاوش در فرهنگ است و فرهنگ در طول سال ها بالنده شده و رشد نموده است. در کشوری که در طول تاریخ قدمت دارد و تمدن ساز بوده، باستان شناسی اهمیت زیادی دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در ادامه اضافه کردند:

باید کوشش کنیم یک بخش معرفی و آموزش به پژوهشگاه افزوده گردد تا بتوان اطلاعات باستان شناسی را متناسب با سن نسل جوان و نوجوان به آن ها آموزش داد. در کتاب های درسی نیز باید بیشتر دیده شویم و به نظر می رسد در این خصوص باید با وزارت آموزش و پرورش صحبت کنیم.

محمد حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی نیز ضمن تبریک به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و نوروز باستان شناسی گفت:

امروز با کوشش های حوزه معاونت میراث فرهنگی و همکاری ادارات کل استان های سراسر کشور در آستانه دو مناسبت و اتفاق بزرگ گرد هم آمده ایم: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری که در کنگره سالانه خود در صدد آنالیز نتایج دو سال اخیر باستان شناسی در ایران است و موزه ملی ایران که در افتتاح نمایشگاهی به مرور داشته ها و یافته های چهاردهه کشفیات باستان شناسی ایران پرداخته است.

تحلیل ها و چشم اندازهای باستان شناسی همواره پویا و در حال دگرگونی است و با هر یافته نوی بعد دیگری از دوره های فرهنگی و توانایی های استقراری عیان می گردد. به همین علت انتشار اطلاعات، برگزاری نمایشگاه و به اشتراک گذاردن یافته ها در این حوزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

محمد حسن طالبیان در مورد اهمیت برپایی این نمایشگاه گفت: نمایشگاه فوق از چند بعد دارای اهمیت است، نخست اینکه برای اولین بار اشیایی از تمام دوره های فرهنگی و منطقه ها جغرافیایی کشور در آن وجود دارد.دوم اینکه بخش عمده این نمایشگاه از کاووش های نو باستان شناسی هستند و قبلا به نمایش گذاشته نشده است. سوم اینکه مخاطبین این نمایشگاه مردم عادی و متخصصین سایر حوزه ها هستند. به این ترتیب حاصل چهاردهه فعالیت های باستان شناسی به صورت دسته بندی شده و ملموس در قالب نمایشگاه مذکور جمع آوری و در معرض بازدید همگان نهاده شده است.

وی در ادامه گفت: متخصصین پژوهش هنر باید تاریخ هنر این سرزمین را بر اساس یافته های نو بازبینی نمایند. متاسفانه کتاب هایی که اکنون درخصوص تاریخ هنر ایران نوشته شده است براساس اطلاعاتی می باشد که در پنجاه سال پیش وجود داشته و ردی از یافته ها و نتایج نوی که باستان شناسان از مطالعات اخیر خود به دست آورده اند، در تحلیل ها، تفسیرها و پژوهشگران حوزه هنر دیده نمی گردد. این نمایشگاه فرصتی برای هنرمندان نیز هست تا بر اساس این یافته ها بار دیگر تفسیرها و تحلیل های پیشین را بازبینی و به روزرسانی نمایند. نمایشگاه چهاردهه فعالیت های باستان شناسی ایران مربوط به اشیاء دویست هزار سال پیش تا قرون میانی اسلام و از 31 استان کشور در مدت پنج ماه جمع آوری شده که مهمترین ترین اشیاء در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

در انتها این مراسم، نمایشگاه چهاردهه کشفیات باستان شناسی ایران به وسیله مهندس علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افتتاح و مورد بازدید مسئولین و شرکت نمایندگان در گردهمایی نهاده شد.

نمایشگاه گزیده ای از چهاردهه کشفیات باستان شناسی ایران از 14 اسفند لغایت 20 فروردین، در سالن نمایشگاه باستان شناسی موزه دوران اسلامی میزبان علاقه مندان و مخاطبان موزه ملی ایران می باشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 10476

به "گزارشی از مراسم افتتاحیه نمایشگاه کشفیات باستان شناسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارشی از مراسم افتتاحیه نمایشگاه کشفیات باستان شناسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید