کرونا و فرصت یادگیری مهارت های زندگی

به گزارش هیو بلاگ، شیوع کرونا و لزوم ماندن در خانه برای قطع زنجیره انتقال آن این فرصت را ایجاد نموده است که با مسائل درونی خود بیشتر آشنا شویم و به تقویت مهارت های ارتباطی خود بپردازیم لذا باید این فرصت را غنیمت شمرد.

کرونا و فرصت یادگیری مهارت های زندگی

به گزارش خبرنگاران، بیماری کرونا و کوشش برای ماندن در خانه به منظور جلوگیری از شیوع آن، علاوه بر بیم بیماری جسمانی، مخاطرات و مسائل روانی خانواده ها را نیز افزایش داده است.

یک روانشناس و استاد دانشگاه در کاشمر، خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: خانواده ها در مدت خانه نشینی اعضا ممکن است چند تنش را از جمله تنش در رابطه زوجین، تنش فرزندان با همدیگر و تنش فرزندان با والدین را تجربه نمایند.

حسن مدرسی مقدم اضافه کرد: بعضی زوجین از ابتدای زندگی با هم مشکل داشته اند ولی به دلیل مشغله زیاد کاری و گرفتاری های زندگی و سرگرم بودن، خیلی فرصت نداشتند که بفهمند با هم اختلاف عقیده و سلیقه دارند و فقط روزهای تعطیل با هم چالش هایی پیدا می کردند و هیچگاه به اختلافات خود نپرداختند و حتی در خصوص مسائل خود فکر نکردند ولی در دوران خانه نشینی ناشی از کرونا این اختلافات خود را بیشتر نشان می دهد.

وی ادامه داد: این در حالی است که این زوجین تا به امروز مهارت تبادل نظر را نیز یاد نگرفته و آموزش ندیده اند در نتیجه تنش افزایش می یابد و نداشتن مهارت ارتباط و کنترل خشم، موجب شدت تنش می گردد به ویژه آنکه شاید بعضی خانواده ها تا کنون چنین مسائل و اختلافاتی را تجربه ننموده باشند.

این روانشناس با بیان اینکه زوجین به ویژه بچه ها احتیاج به یک دنیای امن دارند گفت: بچه ها مانند بزرگسالان قادر به تحلیل درست از موقعیت ها نیستند و ممکن است تفسیر متفاوتی داشته و اضطراب بیشتری را در این روزها تجربه نمایند که شاید تا بزرگسالی با آنها بماند از این رو بزرگترها باید مطلع باشند که واکنش های نامناسب ممکن است تشدید نماینده مسائل گردد.

مدرسی مقدم اضافه کرد: بخشی از اضطراب مردم ناشی از عدم وجود همبستگی اجتماعی است، از سویی انسان ها وقتی در شرایط سخت قرار می گیرند احساس تنهایی و سردرگمی می نمایند و این باعث تشدید ترس و اضطراب آنها می گردد.

وی ادامه داد: اگر رسانه ملی مورد اعتماد بود شرایط خیلی متفاوت می شد اما در شرایطی که مردم به رسانه فراگیر و منابع خبری رسمی اعتماد ندارند، همین بی اعتمادی باعث می گردد به هر خبری، هر رسانه ای و هر فیلم منتشر شده در فضای مجازی توجه نمایند که این سردرگمی خود یکی از منابع استرس است.

وی با تاکید براینکه افراد در روزهای خانه نشینی باید از تکنیک ها و تمرین هایی مثل خودآرام سازی استفاده نمایند، گفت: مردم ذهن خود را بمباران خبری ننمایند و در شبانه روز فقط یک زمان خاصی را به دریافت اطلاعات و مطالعه خبر اختصاص دهند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: تاثیر کرونا بر روان مردم قابل پیش بینی نیست زیرا جنس بحرانی که امروز دچار آن هستیم بسیار متفاوت با بحران هایی است که انسان مدرن تا به حال تجربه نموده است.

وی ادامه داد: تبعات روانی این ویروس به طور کلی بستگی به مقدار زمانی دارد که مهمان ماست، اگر دوره کوتاه باشد مشکل زیاد ایجاد نخواهد شد اما در صورت طولانی شدن اثرات مخربی بر روابط افراد درون خانواده خواهد گذاشت.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر نیز در این خصوص گفت: در راستای انجام وظایف سازمانی بخشی از فعالیت های ما معطوف به ارائه مشاوره های روانی است و در مدت شیوع ویروس کرونا همکارانم در اورژانس اجتماعی جوابگوی 30 مورد مشاوره تلفنی و 12 مورد مشاوره حضوری بوده اند.

اعظم حسن زاده اضافه کرد: به منظور توجه به مسائل روانی آحاد جامعه همزمان با فعالیت بخش بهداشت روان مراکز بهداشت و بهزیستی، مراکز مشاوره بخش خصوصی نیز فعالند و در کاشمر علاوه برخدمات و وظایف ذاتی بهزیستی در این راستا چهار مرکز مشاوره به ارائه خدمات مشاوره روانی و مهارت های زندگی متناسب با این ایام می پردازند.

وی ادامه داد: لزوم توجه به مسائل و مسائل روانی افراد جامعه و ضرورت ارائه آموزش مهارت های زندگی و یادگیری این مهارت ها این روزها بیشتر خودنمایی می نماید.

وی گفت: هیچ گروه و طبقه ای از بیماری روانی مصون نیست به ویژه این روزها که با شیوع ویروس کرونا و دستورالعمل های بهداشتی و خانه نشینی های اجباری و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها، مدارس و مراکز آموزشی، افراد بیشتری از جامعه در معرض خطر هستند و تا به امروز به بهداشت روان و بیماری های روانی به اندازه سلامت جسمانی و بیماری جسمی اهمیت داده نشده و این مهم مغفول مانده است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 2946

به "کرونا و فرصت یادگیری مهارت های زندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و فرصت یادگیری مهارت های زندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید