چه چیزی گوگل فوتوز را به این میزان محبوب نموده است؟

به گزارش هیو بلاگ، سرویسی کارآمد در میان سرویس های ناکارآمد گوگل

اگر شما هم از دوستداران گوگل هستید، حتما با سرویسهای گوگل که در ابتدای راه بسیار پر صدا وارد دنیای وب شده اند، آشنا بوده اید که در نهایت پشتیبانی از آنها متوقف شده و در سکوت مطلق به سر برده اند. چند تا از معروفترین و محبوب ترین آنها که بلافاصله به ذهنتان می رسد، گوگل باز، ویو، اورکات و ریدر است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا نگاهی جامع تر به گوگل فوتوز بیاندازیم.

چه چیزی گوگل فوتوز را به این میزان محبوب نموده است؟

پس از معرفی گوگل فوتوز (Google Photos) در سال 2015، بسیاری عقیده داشتند که این سرویس نیز شکست خواهد خورد یا در بهترین حالت به سرنوشت پیکاسا، دیگر سرویس مدیریت تصاویر گوگل دچار خواهد شد. با توجه به اینکه فوتوز از دل شبکه اجتماعی نه چندان پیروز گوگل پلاس جدا شده بود، حتی طرفداران دوآتشه اهالی مانتن ویو نیز امید چندانی به پیروزیت آن نداشتند.

اما بر خلاف پیش بینی ها، سرویس ذخیره سازی و مدیریت تصاویر نو گوگل ظرف مدت کمتر از دو سال توانست 500 میلیون کاربر به خود جذب کند. این یعنی گوگل فوتوز یکی از سریع ترین رشدها در تاریخ سرویس های نرم افزاری جهان را تجربه نموده است. درواقع گوگل فوتوز سریع ترین رشد را بین تمامی محصولات تاریخ گوگل به خود دیده است؛ سریع تر از یوتیوب، جی میل، کروم و حتی خود اندروید. با توجه تعداد چند میلیاردی کاربران سرویس های گوگل و انبوه منابعِ در اختیار این شرکت، به نظر می رسد هیچ چیز نتواند جلودار رشد بیش از پیش گوگل فوتوز باشد.

روز گذشته در جریان کنفرانس سالانه Google I/O که با موضوع توسعه دهندگان برگزار می گردد، تیم گوگل فوتوز از مجموعه قابلیت های نو این سرویس رونمایی کرد. به عقیده گوگل، روزی فرا خواهد رسید که کمرا رول و گالری موضوعیت خود را در تلفن های هوشمند از دست بدهند و به طور کامل با اپلیکیشن Photos جایگزین شوند. جیمز گالاگر، از مهندسان ارشد تیم توسعه گوگل فوتوز می گوید:

شما به زندگی تان به صورت مجموعه ای از تصاویر با ترتیب زمانی وارونه نگاه نمی کنید؛ بلکه این لحظات ناب هستند که اهمیت دارند؛ برای مثال اولین باری که استخدام شدید یا روزی که ازدواج کردید. ما می خواهیم محصول مان اینگونه باشد؛ یعنی زندگی مان را در قالب تصاویر منعکس کند.

تا همین اواخر، این سؤال بین ناظران جهانی فناوری مطرح بود که آیا بالاخره شرکتی خواهد توانست نظم را برای جهانی تصاویر دیجیتال ما به ارمغان بیاورد؟ به همین دلیل سرویس های متعددی مانند Everpix و Picturelife یکی پس از دیگری ظهور و افول کردند. سرنوشت Carousel، سرویس مشابه ارائه شده به وسیله دراپ باکس نیز تفاوت چندانی با دیگر رقبا نداشت. بزرگ ترین سرویس به اشتراک گذاری تصاویر در جهان نیز که متعلق به فیسبوک است، برای سازماندهی تصاویر کاربران تقریبا هیچ کار خاصی انجام نمی دهد. اگر چنین کاری شدنی باشد، به نظر می رسد تنها ابرشرکت های تکنولوژی مانند گوگل، اپل یا مایکروسافت بتوانند از پس آن بربیایند.

البته باید اشاره نمود که طی چند سال گذشته تمامی کوشش ها به شکست منجر نشده و سرویس های نسبتا پیروزی نیز از سوی فلیکر، آمازون و اپل عرضه شده اند. اما نکته اساسی اینجا است که هیچکدام از این سرویس ها رایگان نیستند. برای مثال، iCloud Photo Library حتی با استانداردهای اپل نیز گران است.

هرچه دیگر غول های جهانی فناوری در ارائه سرویسی برای سازماندهی تصاویر کاربران ناکام بوده اند، گوگل فوتوز پیروز عمل نموده است. پیشنهاد گوگل برای ذخیره سازی رایگان تصاویر حجیم و باکیفیت کاربران، یکی از سخاوت مندانه ترین سرویس های موجود در اینترنت به شمار می رود. قابلیت های جستجو و ساماندهی گوگل فوتوز رقیب ندارد و کار با ابزارهای اتوماتیک ویرایش تصاویر آن بسیار لذت بخش است.

اشتراک گذاری پیشنهادی

گوگل پس از پیروزیت ابتدایی در جذب کاربران، حال یک قدم فراتر رفته و با ترکیب هوش مصنوعی و یادگیری ماشینیِ دستیار هوشمند خود در سرویس فوتوز، قابلیت های منحصر به فرد نوی به آن افزوده است. یکی از بزرگ ترین دغدغه های کاربران و یکی از زمان بهترین فعالیت ها هنگام مدیریت تصاویر، تصمیم گیری درباره این موضوع است که کدام تصاویر باید با کدام افراد به اشتراک گذاشته شوند. گوگل با سرویس فوتوز کاربران را قادر می سازد تا با چند کلیک ساده، طی فرآیندی کاملا اتوماتیک و در کوتاه ترین زمان ممکن، تصاویر خود را با افراد مورد نظر به اشتراک بگذارند.

استارتاپ های زیادی طی سالیان گذشته کوشش داشته اند تا با ارائه سرویسی هوشمند، به آلبوم های تصاویر تلفن ها سر و سامان بدهند؛ اما تمامی آن ها با یک مشکل اساسی روبرو بودند: اینکه چگونه مردم را قانع به دانلود یک اپلیکیشن جانبی نمایند و اعتماد آن ها را برای سپردن شخصی ترین تصاویر خود به آن جلب نمایند. گوگل از این لحاظ دارای یک رجحان بزرگ است. گوگل فوتوز در بیشتر تلفن های هوشمند اندروید از پیش نصب شده است و کاربران به شرکت توسعه دهنده آن اعتماد دارند. علاوه بر این، فوتوز به گونه ای طراحی شده است تا هنگام به اشتراک گذاری تصاویر به وسیله آن، نیازی به داشتن اکانت گوگل به وسیله فرد دریافت نماینده وجود نداشته باشد. در چنین حالتی، گوگل لینک تصاویر را به وسیله ایمیل یا حتی پیغام کوتاه برای دریافت نمایندی تصاویر ارسال می نماید.

گوگل فوتوز به صورت پیش فرض روی بیشتر دستگاه های اندرویدی نصب شده است و کاربران به شرکت توسعه دهنده آن اعتماد دارند

کاربران تا پیش از این، پس از ثبت تصاویر در مناسبت ها و رویدادها، مجبور بودند با بررسی تک تک عکس ها، آن ها را برای افرادی که در تصاویر حضور داشتند به اشتراک بگذارند. اما گوگل فوتوز از این پس با بررسی چهره افراد درون تصویر، به شما پیشنهاد خواهد داد که کدام تصاویر را با کدام افراد به اشتراک بگذارید. فیسبوک تقریبا دو سال است که به وسیله اپلیکیشن Moments چنین کاری می نماید. با توجه به خیل بزرگ کاربران و بنا به ماهیت شبکه اجتماعی فیسبوک، اپلیکیشن Moments از قبل یک دیتابیس کامل از تصاویر افراد را در اختیار دارد. بنابراین لازم نیست برای Moments تعریف کنید کدام چهره متعلق به کدام شخص است؛ چرا که فیسبوک بسیار بهتر از شما قادر است دوستانتان را از روی تصویر تشخیص بدهد.

متأسفانه گوگل از مزیت فیسبوک در داشتن یک شبکه اجتماعی بزرگ با انبوه تصاویر کاربران محروم است. برای غلبه بر این مشکل، فوتوز از یک راه حل ابتکاری و هوشمندانه استفاده می نماید. پس از چندین بار به اشتراک گذاری تصاویر چهره ای خاص با یک شماره تلفن یا ایمیل، گوگل از آن به بعد هنگام برخورد با آن چهره به شما پیشنهاد خواهد داد که آن را با ایمیل یا شماره تلفن مربوطه به اشتراک بگذارید. بعلاوه کاربران می توانند با دراختیار گذاشتن چهره خود برای گوگل، امکان تشخیص تصاویر مربوط به خود را برای فوتوز آسان تر نمایند. دیوید لیب، از مهندسین ارشد تیم گوگل فوتوز می گوید:

کاربران همچنان بر فرآیند اشتراک تصاویر کنترل کامل خواهند داشت. فوتوز تنها زحمت آن ها را کم خواهد نمود. در بهترین حالت، با فشردن تنها 2 دکمه می توانید تصاویر خود را با افراد مورد نظر به اشتراک بگذارید.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 10448

به "چه چیزی گوگل فوتوز را به این میزان محبوب نموده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه چیزی گوگل فوتوز را به این میزان محبوب نموده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید