چنین است رسمِ سرای فوتبال!

به گزارش هیو بلاگ، فوتبال همین است. هر رکوردی در آن می شکند و تیم پیروز ممکن است یک شب را تلخ تجربه کند. ماجرای مهم تر اما بازگشت است. اینکه آیا یواخیم لو و تیمش با قدرت برمی گردند یا فرایند نزولی شان را طی می نمایند...

چنین است رسمِ سرای فوتبال!

خبرنگاران؛ احسان محمدی- شبی که برزیل در خانه اش 7-1 به آلمان باخت، مهمان شبکۀ ورزش بودم، هنوز هم چهره بهت زده تمام عوامل پشت صحنه یادم هست. مگر می گردد برزیل هفت گل بخورد؟

شبی که بارسلونا 8-2 به بایرن مونیخ باخت، در شبکه های اجتماعی همه ناباورانه از هم می پرسیدند مگر می گردد تیمی لیونل مسی را داشته باشد و هشت گل بخورد؟ ستایش ها از فوتبال آلمان به اوج رسید. بایرن مونیخ سزاوار هر تحسینی بود. شب گذشته اسپانیایی ها در یک بازی یک طرفه 6-0 آلمان را وادار به تسلیم کردند تا به نوعی از فوتبال شان اعاده حیثیت نمایند. این نتیجه نه اتفاق بود و نه داور اشتباه کرد. اسپانیا یکی از کامل ترین بازی های تمام ادوارش را انجام داد تا آلمان ها خشنود باشند که فوتبال فقط 90 دقیقه است.

آمارها از راه رسید. این دومین شکست بد تاریخ فوتبال آلمان بعد از 90 سال است، این بدترین بازی تاریخ مانوئل نویر دروازه بان این تیم است، او هیچوقت در یک بازی رسمی 6 گل نخورده بود، این اولین باری بود که فران تورس جوان برای اسپانیا هت تریک می کرد. بازیکن تیم منچسترسیتی که همین سال جاری به تیم ملی دعوت شد. و در این میان یک رکورد بامزه دیگر هم ثبت شد. تونی کروس هافبک آلمان پیروز به ثبت 100درصد پاس صحیح شد. 42 پاس درست. طعنه آمیز است که تیم 6-0 باخته است اما یک بازیکن این رکورد را دارد!

چنین است رسم سرای دُرشت/گهی پشت بر زین و گهی زین بر پُشت. فوتبال همین است. هر رکوردی در آن می شکند و تیم پیروزی ممکن است یک شب تلخ تجربه کند. ماجرای مهمتر اما بازگشت است. اینکه آیا یواخیم لو و تیمش با قدرت برمی گردند یا فرایند نزولی شان را طی می نمایند. یوگی باید از کشتی پیاده گردد یا آن طور که گفته اند تا بعد از جام دنیای می ماند؟

البته این آلمان و اسپانیا با تیم هایی که اسم تک تک ستاره هایشان را حفظ بودیم فرق دارد، حالا بازیکنان دیگری به زمین آمده اند. برای آلمان ماتیاس گینتر، فلیپ ماکس، بنجامین هنریکس، جاناتان تاه، جیانلوکا والداشمیت، فلورین نیوهاوس، نیکولاس سوله ... و برای اسپانیا رودری، دنی اولمو، سرجیو کانالس، اونای سیمون، فران تورس، میکل اویارزابال و ... بازی کردند که بسیاری از آن ها تازه یکی دو سال است به تیم ملی دعوت شده اند اما هیچ تفاوتی نمی کند. این بازی در تاریخ ثبت شد. فران تورس(3گل)، اویارزابال، رودری و موراتا نام خود را به عنوان گلزن در این بازی تاریخی ثبت کردند.

در دیگر دیدارهای مهم فرانسه 4-2 سوئد را شکست داد و در پیروزی 3-2 پرتغال مقابل کرواسی، رونالدو گلزنی نکرد تا کمی بیشتر رکورد بهترین گلزن دنیا در اختیار ایران و علی دایی بماند.

در مسابقات مقدماتی جام دنیای آمریکای جنوبی برزیل 2-0 اروگوئه را شکست داد و آرژانتین با همین نتیجه از سد پرو گذشت. مسی هم مثل رونالدو گلزنی نکرد. اما شکست 6-1 کلمبیا در خانه اکوادور برای ایرانیانی که هنوز شیفته کی روش هستند یا از او دلخورند از این منظر مهم بود که او بعد از شکست 3-0 مقابل اروگوئه، دومین بازی تلخ را پشت سر گذاشت. سرمربی که به داشتن دفاع آهنین شهرت داشت حالا در دو بازی 9 گل دریافت نموده است. تا باز هم فوتبال نشان دهد که هیچ چیزی همیشگی نیست.

این دو نتیجه غافلگیرنماینده مثل همواره دوستان روزنامه نگاری را به صرافت استفاده از اصطلاح تحقیرآمیز انداخت. کلیشه ای، دم دستی و کاملاً همراه با کج سلیقگی. شب شکست بارسلونا مقابل بایرن مونیخ نوشتم و حالا در شب اعاده حیثت فوتبال اسپانیا همان جملات را عیناً می نویسم:درک نمی کنم در این ترکیب چه لذتی نهفته است. ورزش، ابزار تحقیر نیست و تحقیر هم رفتاری انسانی نیست. بازیکنان دو تیم بعد از سوت انتها بازی، به هم دست دادند و هیچ رفتار تحقیرآمیزی شکل نگرفت. کاش روزی ما هم به این درجه از درک برسیم که فوتبال ابزار لذت است نه نفرت آفرینی.

حتی بعد از شکست های تلخ زندگی ادامه دارد. این تفاوت فوتبال است که همواره امکان جبران می دهد.

منبع: عصر ایران
انتشار: 29 آذر 1399 بروزرسانی: 29 آذر 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 6208

به "چنین است رسمِ سرای فوتبال!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چنین است رسمِ سرای فوتبال!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید