پایلوت فناوری فرآوری و استحصال عناصر نادر و راهبردی معدنی بهره برداری شد

به گزارش هیو بلاگ، پایلوت فناوری و استحصال عناصر نادر خاکی و دیگر عناصر استراتژیک با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس ایمیدرو و استاندار البرز رونمایی شد و به بهره برداری رسید.

پایلوت فناوری فرآوری و استحصال عناصر نادر و راهبردی معدنی بهره برداری شد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در آستانه چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران مستقر در شهرک صنعتی تحقیقاتی کاوش استان البرز برای افتتاح و بهره برداری پایلوت فرآوری و استحصال عناصر نادر خاکی میزبان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری شد.

در این مراسم، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، عزیزالله شهبازی استاندار البرز، خداداد غریب پور رییس ایمیدرو و جمعی از مدیران صنعت ستاری را همراهی کردند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، دست یافتن کشور به دانش فنی فرآوری مواد معدنی و یک گام به جلو در راستا گذار از خام فروشی را مهم ترین دستاورد این پروژه نیمه صنعتی دانست و گفت: باید به این باور برسیم که فناوری، آموختنی است و باید اتکا به خام فروشی به ویژه در حوزه منابع زیرزمینی را برای همواره کنار بگذاریم.

وی با تأکید بر جلوگیری از عرضه مواد معدنی به صورت خام با استفاده از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها گفت: نباید مواد معدنی را که جزو سرمایه های کشور است، به صورت خام عرضه گردد. ارزش اضافه نموده حاصل از فروش ده ها بشکه نفت، با همه مسائل موجود به ارزش اضافه نموده چند گرم از یک داروی زیستی می رسد. این موضوع نشان میدهد خلاقیت و دانش، می تواند ارزش اضافه نموده ای هزاران برابر ماده اولیه به ارمغان بیاورد.

وی با اشاره به واردات حداقل 180 تن عناصر و فراورده های معدنی و ارزبری حاصل از واردات این محصولات اضافه کرد: در خصوص عناصر خاکی نیز همین گونه است و در حالی که یک تن سنگ آهن خام در بهترین حالت 60 دلار به فروش می رسد، تنها یک کیلوگرم از عناصر نادر خاکی همین میزان بلکه بیش تر ارزش اضافه نموده ایجاد می نماید. احتیاج کشور به عناصر نادر خاکی با پیشرفت فناوری و رونق خودرو های برقی، این احتیاج افزایش می یابد.

ستاری ادامه داد: خوشبختانه این پایلوت با تلاشی 4 ساله به نتیجه رسید و امیدوارم با نقش آفرینی بخش خصوصی رونق بیش تری بگیرد و این پایلوت به کارخانه صنعتی بدل گردد.

به گفته رییس بنیاد ملی نخبگان، شرکت های توانمند حوزه صنایع معدنی می توانند اشتغال نیروی انسانی تحصیل نموده و خلاق را فراهم نمایند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این که محصول کارآمد حاصل پژوهشی است که با سرمایه بخش خصوصی بالنده شده باشد، ادامه داد: دولت موظف است روی پژوهش های مرز دانش سرمایه گذاری کند، اما کار مهم تر، ایجاد زیست بوم مساعد برای سرمایه گذاری بخش خصوصی روی پژوهش های محصول محور است.

بیش از 23 نوع داروی بیوتک فراوری می کنیم و جزو برترین های آسیا و برترین قطب زیست فناوری منطقه هستیم. ظرفیت خوبی که استان البرز در حوزه شرکت های زیست فناوری دارد می تواند مبدأ تحول و ارزش آفرینی از محل زیست فناوری باشد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به ظرفیت استان البرز در حوزه زیست فناوری اشاره نمود و گفت: شهرک کاوش با همکاری استانداری و دیگر بخش های استانی می تواند قطب علم و فناوری کشور گردد. با تفاهم نامه ای که در آینده و در راستای راهبرد معاونت علمی و فناوری رییس جمهروی برای رونق زیست بوم اقتصاد دانش بنیان منعقد می گردد، ظرفیت بیش تری برای توسعه کسب و کار های دانش بنیان و استارت آپی البرز فراهم خواهد شد.

ستاری اضافه کرد: مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی در شهرک علمی و تحقیقاتی کاوش می تواند شتابدهنده باشد و زمینه را برای شرکت های دانش بنیان و سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم کند.

این رشد فزاینده در استارت آپ ها ماحصل همین تفکر است و اکنون باید به دیگر زمینه ها از جمله صنایع نیز تسری پیدا کند.

بر اساس این گزارش، طرح نیمه صنعتی و فناور استحصال عناصر نادر خاکی و فرآوری آن، برای نخستین بار و در مقیاس نیمه صنعتی انجام شده است. فرآورده های گوناگونی از جمله اکسید تیتانیوم، عناصر نادر خاکی سبک و سنگین در این پروژه استحصال و فرآوری می گردد.

کار تحقیقاتی این پروژه از 4 سال پیش توسط مرکز تحقیقات فرآوری معدنی ایران شروع شد و اکنون در مقیاس نیمه صنعتی در شهرک صنعتی کاوش استان البرز اجرایی شد.

فراوری توربین های ایرا ن ساخت

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از شرکت ویرا سازنده توربین های ایران ساخت بازدید کرد. تعمیرات کارگاهی و میدانی، ساخت، نصب و راه اندازی توربو ماشین های فرآیندی نفت و گاز شامل پمپ های گریز از مرکز، توربین های بخار و گاز از توانمندی های این شرکت است.

طراحی و ساخت توربین بخار تک پره 50 کیلووات تا 50 مگاوات با نرم افزار و سخت افزار بومی، در فهرست توانمندی های این شرکت قرار گرفته است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این بازدید برای حمایت از فراوریات ایران ساخت این شرکت دانش بنیان دستورات لازم را صادر کرد.

بازدید از فرآیند اجرای طرح کلان رصدخانه ملی ایران

ستاری با حضور در شرکت خاورپرس، مجری طرح ساخت تلسکوپ رصدخانه ملی ایران در جریان پیشرفت این طرح کلان ملی قرار گرففت. طرح رصدخانه ملی ایران ابتدا در سال 1378 در اولویت های پژوهشی شورای پژوهش های علمی کشور به تصویب رسید و سپس از سال 1388 فرایند اجرائی و عملیاتی آن با حمایت های ویژه مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب طرح کلان ملی فناوری توسط پِژوهشگاه دانش های بنیادی با همکاری نهاد های ذیربط شروع شد.

این مجموعه در قله گرگش واقع در مرکز کشور و در ارتفاع 3620 متری از سطح دریا و در 40 کیلومتری جنوب کاشان قرار گرفته است و شامل مجموعه تلسکوپ 4/3 متری، تلسکوپ یک متری، آرایه لنز، پایشگاه و ساختمان خدمات و لایه نشانی آینه ها است. با توجه به آخرین توافقات انجام شده، بهره برداری اولیه از رصدخانه ملی به منظور اولین نورگیری در کشور بهار 1400 خواهد بود.

این پروژه شامل زیر سیستم های مختلفی است که توسط پیمانکاران مربوطه در حال اجرا است. شرکت خاورپرس یکی از مهمترین پیمانکاران طرح فوق بوده که وظیفه ساخت زیر سیستمهایی، چون تلسکوپ، گنبد چرخان و سامانه نگهدارنده آینه اولیه را به عهده دارد.

تمامی قطعات تلسکوپ 4/3 متری ساخته شده و بزودی در محل شرکت نصب و آماده انجام آزمون های کنترلی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 1703

به "پایلوت فناوری فرآوری و استحصال عناصر نادر و راهبردی معدنی بهره برداری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایلوت فناوری فرآوری و استحصال عناصر نادر و راهبردی معدنی بهره برداری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید