همین حالا این تنظیمات را در ویندوز 10 غیرفعال کنید

به گزارش هیو بلاگ، ویندوز 10 یکی از برترین سیستم عامل هایی است که تا به امروز از سوی مایکروسافت معرفی شده است. اما یک سری تنظیمات وجود دارد که پیشنهاد می گردد در ویندوز 10 آن ها را غیرفعال کنید. در ادامه به آنالیز این تنظیمات می پردازیم.

همین حالا این تنظیمات را در ویندوز 10 غیرفعال کنید

ویندوز 11 قرار است به زودی و به طور رسمی راهی کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ ها گردد اما هنوز هم بیش از 1 میلیارد کاربر وجود دارند که از ویندوز 10 استفاده می نمایند. بعضی از این کاربران به طور کامل به ویندوز کامپیوتر خود تسلط دارند اما بسیاری از آن ها هیچ ایده ای ندارند تنظیمات پیش فرض ویندوز 10 از چه قرار است و چه چیزهایی باید فعال یا غیرفعال باشد. شاید باور نکنید اما ویندوز 10 هم مانند سیستم عامل های دیگر یک سری تنظیمات دارد که اگر آن ها را غیرفعال نکنید ممکن است باعث جمع آوری اطلاعات، نمایش تبلیغات و اعلانات مختلف و حتی کند شدن سیستم گردد.

اگر از کاربران ویندوز پایین تر از ویندوز 10 هستید حتما آن را به جدیدترین نسخه آپدیت کنید و وقتی هم که این کار را انجام دادید، پیشنهاد می گردد این مطلب را تا سرانجام بخوانید و تنظیماتی را که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم روی سیستم خود غیرفعال کنید تا بتوانید از لحاظ امنیت، سرعت و سهولت استفاده، در شرایط مناسبی قرار بگیرید. 8 تنظیماتی که در ادامه به آنالیز آن ها می پردازیم در ویندوز 10 به صورت پیش فرض فعال هستند و به همین دلیل باید آن ها را غیرفعال کنید. (برای تماشا تصاویر با مقدار بزرگ و کیفیت بیشتر روی آن ها کلیک کنید).

1. File-sharing

یکی از قابلیت هایی که در ویندوز 10 اضافه شده است، سیستمی است که به شما اجازه می دهد آپدیت های خود را از کامپیوترهای دیگر مجهز به سیستم عامل ویندوز 10 به وسیله اینترنت دانلود کنید (نه فقط از سرورهای مایکروسافت). نکته مثبت قضیه اینجاست که کاربر احتیاجی ندارد حتما به سرور مایکروسافت متصل گردد اما نکته منفی اینجاست که می تواند خود به اسم یک هاب اشتراک گذاری آپدیت برای یک کامپیوتر دیگر عمل کند.

این قابلیت به صورت پیش فرض در ویندوز 10 فعال است اما کاربر می تواند در بخش تنظیمات این سیستم عامل آن را غیرفعال کند. برای انجام این کار کافی است راستا زیر را دنبال و در نهایت گزینه Allow downloads from other PCs را غیرفعال کنید.

Settings > Update & security > Advanced options > Delivery optimization

2. اعلانات آزاردهنده

اکشن سنتر یا همان منوی تنظیمات سریع در ویندوز 10 یکی از کاربردی ترین قابلیت های این سیستم عامل است که به کاربران این اجازه را می دهد تا به بخش بزرگی از تنظیمات لازم خود بدون احتیاج به اینکه به تنظیمات اصلی ورود نمایند دسترسی داشته باشند. اما درست مانند گوشی های هوشمند، اعلانات برنامه های مختلف هم به وسیله همین پنل به کاربر ارسال می گردد که از جمله می توان به اپلیکیشن ها، یادآور، اپلیکیشن به تازگی نصب شده و… اشاره نمود. اما پر شدن این بخش از اعلانات اصلا اتفاق خوبی نیست و ممکن است باعث سردرگمی کاربران گردد. به خصوص اینکه اعلانات نامربوط یا غیرضروری دریافت می کنید مثل نکات و راهنمای استفاده از ویندوز 10.

این تنظیم را باید در بخش مربوط به اعلانات غیرفعال کرد که برای انجام این کار باید ابتدا وارد تنظیمات اصلی خود ویندوز شوید و از آن طرف هم در بخش سیستم، اعلانات و فعالیت ها، گزینه مربوط به دریافت اعلانات از اپلیکیشن های مختلف را غیرفعال کنید. به طور دقیق تر، کافی است راستا زیر را برای دسترسی به تنظیمات مربوطه دنبال کنید.

Settings > System > Notifications & actions

بعد از ورود به این بخش هم می توانید دریافت اعلانات را به صورت کلی غیرفعال کنید هم اینکه در بخش پایین تر از آن، اعلانات خاص را غیرفعال کنید تا مزاحمت زیادی برایتان حین انجام کارهای مهم پیش نیاید.

3. تبلیغات منوی استارت

مایکروسافت به اپلیکیشن های فروشگاه در ویندوز 10 بهای زیادی داده است تا این مقدار که شاید اپلیکیشن هایی را در منوی استارت شاهد باشید که اصلا تا به امروز آن ها را ندیده بودید یا هیچ وقت آن ها را دانلود نمی کردید. این اپلیکیشن های پیشنهادی که باعث شلوغ شدن منوی استارت هم می شوند در واقع تبلیغی بیش نیستند که بهتر است آن ها را غیرفعال کنید.

برای غیرفعال کردن این بخش کافی است راستا Settings > Personalization > Start را رفته و گزینه Show suggestions occasionally in Start را غیرفعال کنید. بدین ترتیب دیگر هیچ تبلیغی برایتان به نمایش گذاشته نمی گردد.

4. تبلیغات هدف دار از سوی اپلیکیشن های شخص ثالث

اپلیکیشن های ویندوز 10 اگر با هدف تبلیغات هم به نمایش گذاشته شوند می دانیم حداقل خیلی آزاردهنده نیستند چرا که خیلی گذرمان به آن سمت نمی خورد یا اینکه اصلا اطلاعاتی از ما برای کسی ارسال نمی گردد و در نتیجه حریم خصوصی ما به خطر نمی افتد. اما درباره اپلیکیشن های شخص ثالث این موضوع اندکی فرق دارد.

مایکروسافت سخت کوشش می نماید تا تب های مرورگر یا به طور کلی تجربه وب گردی در ویندوز 10 را مطابق عادت و سلیقه کاربر تنظیم کند تا این مقدار که یک ID تبلیغاتی هم به حساب کاربری شما لینک شده است که مایکروسافت با استفاده از آن یک سری تبلیغات هدف مند را برایتان به نمایش در می آورد. این تمام ماجرا نیست چرا که مایکروسافت این ID را با اپلیکیشن های شخص ثالث درون فروشگاه هم به اشتراک می گذارد که خوشبختانه می توانید جلوی انجام این کار را بگیرید.

برای غیرفعال کردن این گزینه کافی است به راستا Settings > Privacy > General بروید و گزینه Let apps use advertising ID to make ads more interesting to you based on your app activity (Turning this off will reset your ID) را غیرفعال کنید.

5. کوشش مرموزانه کورتانا برای شناختن شما

اگر از کاربران قدیمی ویندوز 10 باشید، قطعا کورتانا را می شناسید. دستیار صوتی که چندین سال است در ویندوز یا ویندوز فون شاهد حضور آن هستیم و اگر از هواداران این هوش مصنوعی باشید، می تواند در انجام یک سری کارها هم واقعا به شما یاری کند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که کورتانا با جمع آوری اطلاعات در رابطه با دست خط، نوع صدا و تاریخچه تایپ شما، سعی می نماید شما را بیشتر بشناسد که در تعاملات بعدی با مشکل روبرو نگردد. اما این ادعایی است که مایکروسافت می نماید چرا که پیش از این هم دیده بودیم که جمع آوری اطلاعات به وسیله هوش مصنوعی ممکن است برای انجام فعالیت های دیگر استفاده گردد.

بنابراین اگر قصد دارید این گزینه را غیرفعال کنید به راستا Settings > Privacy > Inking & typing personalization رفته و تنها گزینه موجود در آن قسمت را غیرفعال کنید.

6. اپلیکیشن های در حال انجام در پس زمینه

در ویندوز 10، اپلیکیشن های زیادی در پس زمینه در حال انجام هستند؛ یعنی در واقع حتی اصلا باز هم نباشند، باز هم به فعالیت خود در پس زمینه ادامه می دهند که این می تواند به خصوص زمانی که از یک سیستم قدیمی استفاده می کنید، تأثیر منفی خود را نشان دهد. از جمله تأثیرات چنین قابلیتی این است که این اپلیکیشن ها می توانند تقریبا هر کاری که می خواهند انجام دهند؛ از دریافت و ارسال اطلاعات گرفته تا ارسال اعلانات، دانلود و نصب آپدیت و در نتیجه کاهش پهنای باند و صد البته کاهش طول عمر باتری اشاره نمود. بنابراین توصیه می گردد آن را غیرفعال کنید.

برای غیرفعال کردن این قابلیت کافی است راستا Settings > Privacy > Background apps بروید و گزینه Let apps run in the background را خاموش کنید. بعلاوه می توانید این گزینه را روشن بگذارید و به جای آن، هر اپلیکیشنی را که مد نظر شماست از اجرا در پس زمینه منع کنید که البته پیشنهاد می گردد همان کار نخست را انجام دهید.

7. همه چیز نباید همگام سازی گردد

ویندوز 10 به صورت کلی به همگام سازی اهمیت زیادی می دهد. به این صورت که تمایل دارد تقریبا تمام اطلاعات را از رمز عبور گرفته تا تنظیمات سیستم، تم، تاریخچه جست و جو و… همگام سازی کند که البته این در نوع خود بسیار کاربردی و خوب است چرا که کاربر تمام اطلاعات روی کامپیوتر خود را روی دستگاه دیگری با همان حساب کاربری مشابه خواهد داشت. ولی گاهی اوقات شاید نخواهید مثلا تاریخچه جست و جوی شما در گوشی وارد کامپیوتر هم بگردد. بنابراین اینجاست که تصمیم می گیرد تنظیمات مربوط به همگام سازی را که اتفاقا به صورت پیش فرض فعال هم هست، غیرفعال کنید.

برای انجام این کار کافی است به راستا Settings > Accounts > Sync your settings بروید و گزینه های مختلفی را که در این منو می بینید غیرفعال کنید. این امکان هم وجود دارد که با خاموش کردن گزینه Sync settings به صورت کلی از انجام این کار در ویندوز جلوگیری کنید.

8. آپدیت اتوماتیک

ویندوز 10 به صورت اتوماتیک آپدیت ها را دانلود و نصب می نماید و قطعا این چیزی نیست که بسیاری از کاربران به آن علاقه داشته باشند. طبیعتا آپدیت ویندوز خوب است و کسی نمی خواهد بدون آپدیت کار خود را پیش ببرد، اما اینکه ویندوز بدون اجازه و در زمانی که شاید انتظارش را نداریم به دانلود و نصب این آپدیت ها اقدام کند اصلا جالب نیست.

در ویندوز 10 اما اگر به وسیله منوی services که به وسیله جست و جوی محلی در خود ویندوز هم می توان به آن دسترسی داشت اقدام کنید، می توانید به طور کلی دانلود هرگونه آپدیت مربوط به ویندوز را غیرفعال کنید اما توصیه می گردد این کار را انجام ندهید چرا که یک سیستم عامل به روز، یک سیستم عامل سریع و ایمن هم هست.

با این حال اگر می خواهید ویندوز 10 آپدیت های خود را بدون اجازه دانلود و نصب نکند (می خواهید این کار را در فرصت مناسب و به صورت دستی انجام دهید)، کافی است به راستا Settings > Updates > Advanced options بروید و در پایین بخش Pause updates تاریخی را برای مثلا 30 روز بعد انتخاب کنید. در این بازه زمانی هیچ آپدیتی به صورت اتوماتیک دانلود و نصب نمی گردد. اما به خاطر داشته باشید که بعد از گذشت 35 روز اگر سیستم را به روزرسانی نکنید دیگر نمی توانید از این قابلیت بهره مند شوید و آپدیت ویندوز را به تأخیر بیندازید. بنابراین هوشمندانه تصمیم بگیرید.

منبع: Cnet

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 9460

به "همین حالا این تنظیمات را در ویندوز 10 غیرفعال کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همین حالا این تنظیمات را در ویندوز 10 غیرفعال کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید