علت حضور همزمان 3 وزیر از کاخ صفی آباد بهشهر چیست؟

به گزارش هیو بلاگ، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی صبح امروز پنجشنبه از باغ صفی آباد بهشهر مازندران بازدید کردند.

علت حضور همزمان 3 وزیر از کاخ صفی آباد بهشهر چیست؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا این بازدید به منظور توسعه اقتصاد گردشگری این نقطه گردشگری و بازگشایی جهت دسترسی به آن صورت گرفت.

بازدید از تالاب میانکاله، مجموعه عباس آباد و بندر امیراباد بخشی از برنامه های سفر وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، وزیر راه و شهرسازی و وزیر اقتصاد و دارایی در شرق مازندران اعلام شده است.

علی اصغر مونسان که به منظور حضور در جشن ملی ثبت جهانی جنگل های هیرکانی که عصر امروز با حضور نمایندگان میراث فرهنگی و گردشگری استان های سمنان، خراسان شمالی، گلستان و گیلان در هتل میزبان بابلسر برگزار می گردد به مازندران سفر نموده است.

جنگل هیرکانی 14 تیر ماه سال جاری در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی در باکو در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

بر اساس نقشه منتشر شده از سوی کمیته ملی میراث جهانی، 6 لکه از 12 لکه ثبت شده جنگل های هیرکانی در مازندران واقع است. این لکه ها شامل جنگل بولا در شهرستان ساری، جنگل واز در شهرستان نور، جنگل الیمستان در شهرستان آمل، حوزه 45 و 46 جنگل بخش کجور شهرستان نوشهر، جنگل خشکه داران شهرستان تنکابن و جنگل چهارباغ شهرستان چالوس است.

بعد از باغ عباس آباد بهشهر، جنگل های هیرکانی دومین میراث جهانی استان مازندران است که ثبت جهانی شده است.

جنگل های هیرکانی با 1.9 میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی داغ در شرق استان گلستان، در گستره ای به طول تقریبی 800 کیلومتر و عرض 20 تا 70 کیلومتر پراکنش دارد. بخش کوچکی از جنگل های هیرکانی هم در کشور آذربایجان واقع است.

در زمان حاضر جنگل های هیرکانی، زیست بوم 296 گونه پرنده و 98 گونه پستاندار است. همچنین 150 گیاه بومی درختی و بوته ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می گردد.

عمارت صفی آباد از بناهای متعلق به دوران صفویه است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازدید از آن برای مردم امکان پذیر بود ، اما به دلیل مجاورت با یک منطقه نظامی پس از مدتی کوتاه دیگر حضور مردم در آن امکان پذیر نشد .

کاخ صفی آباد که یادگار شاه عباس صفوی در شهرستان بهشهر در استان مازندران است در سال 1010 هجری قمری بنا شده و چشم انداز زیبایی دارد.

دلیل نام گذاری این کاخ به صفی آباد، علاقه شاه عباس به فرزندش بود. کاخ صفی آباد در زمان شاه صفی نوه شاه عباس توسعه پیدا کرد و یکی از بناهای مورد علاقه وی بود.

این کاخ زیبا در میان باغی به همین نام واقع است و ابعاد 25 در 25 متر دارد که شامل دو طبقه است. ورودی کاخ در جبهه شمالی قرار گرفته است و برای ورود به کاخ باید از 5 پله بالا رفت . طبقه اول اتاق های متعددی دارد که دسترسی به آن ها به وسیله راهرو و هشتی امکان پذیر است.طبقه دوم هم شبیه به طبقه اول اتاق های زیادی دارد و بر اساس بعضی روایات نقاشی های دیواری زیبایی در این کاخ وجود داشته است که به مرور زمان از بین رفته اند.

کاخ صفی آباد در حمله افغان ها آسیب شدیدی دید، ولی در دوره افشاریه به دست نادرشاه افشار تعمیر و بازسازی شد. فاصله میان کاخ صفی آباد تا باغ بهشهر، تونل زیرزمینی حفر شده است که در گذشته در شرایط ضروری از این تونل برای رفت و آمد استفاده می شد.

فاصله کاخ صفی آباد تا دریا چیزی حدود 16 کیلومتر است. این کاخ در ارتفاع 650 متری از دریا قرار گرفته است و از آنجا به راحتی می توان بندر ترکمن و بندرگز را در چشم انداز دید.

کاخ صفی آباد 70 سال پیش دچار آتش سوزی شد و طی آن بخش عمده ای از آثار داخلش از بین رفت.این بنا در سال 1310 به عنوان نخستین اثر تاریخی ثبت ملی شد

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 1268

به "علت حضور همزمان 3 وزیر از کاخ صفی آباد بهشهر چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت حضور همزمان 3 وزیر از کاخ صفی آباد بهشهر چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید